Gå til innhold

Bygge om til 5-bolt

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

Planen er å i løpet av de neste 84 åra en gang bygge om til 5-bolts understell på ascona'n min. Kviljo har litt info om dette på heimsida si, men trenger mer!

http://www.opelborsen.com er det en fyr som skal selle ei forstilling til Commadore B GS/E, uten skiver å calipper vel og merke men nava er der. Samme fyren skal selle en 86 Senator 2.5E i deler.

Er der noke avbrukende han har som ej kan bygge om understellet mitt til 5-bolt? stikkakslingene frå bakakslen på Senator'n, kan de brokes?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger spindel og nav, og helst bremsene også framma i fra. og bak bruker du bakjuls lagra og stikk akslinger og skive bremsene på Commadore B GS/E,

 

Eneste problemet er at Commadore B GS/E, er litt lengre en på asconan dette kan hvis løses på to måter, sånn det var gjort på minn var det satt hylse uten på lagret. men noen sier det går and og kappe av flensen på stikkakslingene også.

lykke til stå på.

 

 

PS du må ha en av bærekulene fra Commadore B GS/E, også husker ikke om det var den oppe eller ned, mener det var den oppe.

oki har gått over til familie bil, S2 avant(5seter)

skjekk hjemme siden våres http://www.audi-racing.no

 

VW og Audi er bilene som er konge he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror det skal være komplett.

 

Det du trenger er altså: Spindler og nav fra Commodore B, med øvre bærekula. Samt skiver og calipere da.

 

Bak kan du bruke komplett Commodore B(med skiver) bakaksel, men da må du også lage til fester for den, siden opphenget der er annerledes enn på Ascona. Sikkert enklest å kappe ut hele gulvet av commodoren. Ellers kan du finne en Commodore C, med tromler (? ) og gjøre samme der.

 

Eller du kan gjøre det slik som jeg har, og bruke 5-bolta stikkakslinger fra Commodore B i Ascona bakaksel. Da selvfølgelig med skiver og calipere med festeplatene.

 

Ellers trenger du hovedsylinder fra Senator A, og passende bremsekraftforsterker.

 

Ble du klokere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! blei klokare:)

 

Har lest gjennom alt ej he fonna om slikt på nettet. Lest gjennom alt der var å finn om slike tema på opelmotorsport sitt forum. Og selfølgelig din side. Ganske mykje stoff, så det he godt litt i sur.

Men er det same hvilken commodore b det er, eller må det vere en ultrasjelden GS/E?

har monza eller senator nokren av delane?

 

Har du skaffa godkjenningspapirer til dette? og kor mange hk kan man få godkjent med et slikt sett?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjell fra GS til GS/E er vel skivebremser bak, men ettersom jeg har forstått det er det noen GS som hadde skiver bak også. Men så lenge det er skiver og 5-bolt er jo alt bra!

 

Monza/senator A har samme skiver og calipere, men ellers er det vel lite brukbart, ja også hovedpumpa da.

 

Har ikke fått tak på noen papirer enda, men det er jo samme bremser som satt på Ascona 400, og det er samme dimensjoner som på det ene bremsesettet til Pink, og det har TüV til 240 hester.

 

Er litt usikker på hvordan jeg i det hele skal få det godkjent, men den tid den sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår