Gå til innhold

Støydemping av dører i bil.

Ranger emnet


Bustebart

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker en stillere bil. derfor har jeg sett litt rundt på diverse forum diskusjoner osv. Jeg har kommet fram til at skal du ha full demping må du ha 3 lag.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=611&katid=179&mid=m436&id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4951&katid=179&mid=m436&id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4952&katid=179&mid=m436&id=&vn=736

Når du skal montere dette, om jeg har forstått prinsippet korrekt;

1) Butyl

2) Vizomat

3) Splen

 

Har jeg korrekt?

 

 

mvh,

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er lur så henger du deg på ELutstyr.no sitt gruppekjøp på vibroplast m1 bulkpakke. tror denne inneholder rundt 8kvm og har en veil pris på 2800. denne er på tilbud til 1800 kr.

det hjelper MYE med bare et lag også, men er ikke bare dørene som bør tas. golv er også lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er lur så henger du deg på ELutstyr.no sitt gruppekjøp på vibroplast m1 bulkpakke. tror denne inneholder rundt 8kvm og har en veil pris på 2800. denne er på tilbud til 1800 kr.

det hjelper MYE med bare et lag også, men er ikke bare dørene som bør tas. golv er også lurt

 

Taket er vel din værste fiende, etter som at det er masse av vinkler i gulvet, men ingen i selve taket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket er vel din værste fiende, etter som at det er masse av vinkler i gulvet, men ingen i selve taket :)

 

Ikke egentlig..

M.t.p lyd så er det bagasjerom, dører og bagasjelokk som er viktigst.

Tak, gulv og torpedovegg hjelper mer med og dempe veistøy, men dog. Det vil hjelpe på musikken dette og, men ikke i så stor grad.

 

Jeg har på følelsen at du snakker utifra Hifi anlegg i et stuerom da du snakker om vinkler og refleksjoner. Det er ikke på langt nær det samme som i en bil

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig..

M.t.p lyd så er det bagasjerom, dører og bagasjelokk som er viktigst.

Tak, gulv og torpedovegg hjelper mer med og dempe veistøy, men dog. Det vil hjelpe på musikken dette og, men ikke i så stor grad.

 

Jeg har på følelsen at du snakker utifra Hifi anlegg i et stuerom da du snakker om vinkler og refleksjoner. Det er ikke på langt nær det samme som i en bil

 

Det er faktisk ikke så nødvendig å dempe bagasjerom, etter som at det er ofte her reservehjulsbrønnen befinner seg. Denne brønnen gjør at det er vinkler i metallet, korte avstander(korte avstander=stivt) og taket er bare en stor, rett flate. Dører er forsåvidt ikke mye vits i å dempe om det ikke skal plasseres høyttalere i dem.

 

Edit: Prater selvfølgelig bilstereo i bilstereoforumet, og ikke HiFi hjemmeanlegg. Vinklene jeg snakker om er der metallet(chassis) har en bøy, for å lage former. Ex: Hjulbue, midtkonsollen, gang til girkasse osv.

 

Grunnen til at det finnes noe som ikke er like nødvendig, er av økonomiske årsaker, er litt dyrt med 10m2 dempemateriale av GOD kvalitet.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er lur så henger du deg på ELutstyr.no sitt gruppekjøp på vibroplast m1 bulkpakke. tror denne inneholder rundt 8kvm og har en veil pris på 2800. denne er på tilbud til 1800 kr.

det hjelper MYE med bare et lag også, men er ikke bare dørene som bør tas. golv er også lurt

 

Hvis man da hiver seg med på gruppekjøpet, blir det da 8kvm delt på de som er med på gruppa eller får hver å en ca 8kvm med vibroplast til 1800kr? Ble litt forvirret av det jeg så på elutstyr's side.. For på bilde står det at det er 8 ark med vibroplast og arealet er 37.5cm x 26.5cm... :wonder:

* - Nissan Primera Si 97'

X - Toyota Corolla DX 84'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

svart på PMen din!

 

du får forresten en "bulk" pakke på 7.1kvm helt alene:P

det du må huske på er at du kjøper en BULK pakke, altså et stort kvanta. ikke en "pakke" som gjerne består av en 7-8 ark. og en bulk pakke tror jeg inneholder 7.1kvm med dempematte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så nødvendig å dempe bagasjerom, etter som at det er ofte her reservehjulsbrønnen befinner seg. Denne brønnen gjør at det er vinkler i metallet, korte avstander(korte avstander=stivt) og taket er bare en stor, rett flate. Dører er forsåvidt ikke mye vits i å dempe om det ikke skal plasseres høyttalere i dem.

 

Edit: Prater selvfølgelig bilstereo i bilstereoforumet, og ikke HiFi hjemmeanlegg. Vinklene jeg snakker om er der metallet(chassis) har en bøy, for å lage former. Ex: Hjulbue, midtkonsollen, gang til girkasse osv.

 

å hvorfor er det ingen vits i å dempe dører om jeg tør spørre??

kan du forklare/bevise meg hvorfor det ikke er noen vits i å dempe i hjulbrønnen..?

Team Re-Loud Stian

NM mester 2008 Street A 155,5 dB

2010..sannsynligvis Street A

B2, Atomic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å hvorfor er det ingen vits i å dempe dører om jeg tør spørre??

kan du forklare/bevise meg hvorfor det ikke er noen vits i å dempe i hjulbrønnen..?

 

Driver man med dB-drag demper man hele bilen. Skal man ha anlegg som spiller over, tja vet ikke 130dB så er det bra å dempe hele bilen. Trøkker litt i bilen da hehe :P

 

Bygger man anlegg som ikke det er så mye trøkk i, trenger man ikke dempe dørene, om ikke man skal ha høyttalere i dem da..Skal man ha høyttalere der er det greit å dempe dørene, det er for å gjøre de "døde" og få døren til å bli en best mulig kasse for høyttaleren.

 

Det kommer ann på bruket, hva man vil oppnå. Man demper ikke dørene for 3000,- om man er nybegynner i bilstereo, og bare vil ha OK anlegg. Er litt økonomiske faktorer som spiller inn for noen også.

 

Ang. hjulbrønnen så har jeg ikke peiling på resultat, men hadde dempet den uansett. Har man først revet ut alt interiøret i bilen, og er i gang med demping, hadde jeg gjort en grundig jobb hvertfall. Demp alt som er.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår