finken2 Skrevet Februar 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2010 Oppdaget for en tid tilbake at det var en stor sprekk i innsugslangen, og tenkte i min enfoldighet at det var kilden til høyt forbruk og noe ujevn gange. En billig og enkel reparasjon som skulle løse alle problemer, tenkte jeg.... Men så enkelt var det altså ikke. Opplever nå kengurutomgang når bilen står i ro, hopper rytmisk fra 900 til oppunder 2000 rpm. I tillegg er forbruket minst like høyt nå som før jeg byttet slangen. Er det tomgangsregulatoren som trenger en rens? Når jeg kikket oppi spjeldhuset var det litt oljegugge som lå der, såg også at slangen fra topplokket inn i spjeldhuset er helt morken. Kan det ha noe å si? Kan det hjelpe å ta av batteriet for å restarte "hjernen"? Setter stor pris på om noen har innspill! (bilen forøvrig; Vectra -98, 1.8 Stv.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
finken2 Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2010 En liten oppdatering. Resetting av ECU funket ikke....tomgangen er like mongo enda. Kan også nevne at tomgangen nesten er normal når motoren er kald, men straks den begynner å varm så hikker den som bare det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet Mars 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2010 Noe seint svar, men pytt pytt. Om jeg ikke tar helt feil, kan en ikke resette hjernen på denne motoren ved å koble av strømmen en viss tid. Du skriver heller ikke noe om hvor mye forbruket ditt ligger på. Rundt 0,8 l/mil er forholdsvis normalt. min ligger på 0,78 l/mil. Jeg hadde også sprukket slange på min tidligere en gang, noe som førte til høyere forbruk. Jeg har også måttet bytte tomgangsregulatoren. Da var turtallet slik du beskriver, jaging mellom 900 og 1500 omdreininger. Ny regulator fant jeg rimelig på ebay.de. Bare husk at når/hvis du bytter den, så skru til skruene forsiktig, da de skrues inn i aluminium. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dag128 Skrevet Mars 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2010 Jeg hadde samme problemet på min 99 vectra 1,8. Var tomgangsregulatoren som var problemet, skiftet denne og da løste det seg. Det som kan være ett problem er at i 98 så endret opel 1,8 motoren. Dersom du har en bil med motorkode x18xe (gammle) så er det ganske enkelt og skifte tomgangsregulator, men dersom du har x18xe1 (nye), så er tomgangsregulatoren byggd inn i spjeldhuset, og du må da skifte hele dette. Dette er en betydelig dyrere del og er betydelig vanskeligere og skifte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.