Gå til innhold

Problemer med tomgang og høyt forbruk...

Ranger emnet


finken2

Anbefalte innlegg

Oppdaget for en tid tilbake at det var en stor sprekk i innsugslangen, og tenkte i min enfoldighet at det var kilden til høyt forbruk og noe ujevn gange. En billig og enkel reparasjon som skulle løse alle problemer, tenkte jeg....

 

Men så enkelt var det altså ikke. Opplever nå kengurutomgang når bilen står i ro, hopper rytmisk fra 900 til oppunder 2000 rpm. I tillegg er forbruket minst like høyt nå som før jeg byttet slangen.

 

Er det tomgangsregulatoren som trenger en rens?

Når jeg kikket oppi spjeldhuset var det litt oljegugge som lå der, såg også at slangen fra topplokket inn i spjeldhuset er helt morken. Kan det ha noe å si?

 

Kan det hjelpe å ta av batteriet for å restarte "hjernen"?

 

Setter stor pris på om noen har innspill!

 

(bilen forøvrig; Vectra -98, 1.8 Stv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noe seint svar, men pytt pytt.

 

Om jeg ikke tar helt feil, kan en ikke resette hjernen på denne motoren ved å koble av strømmen en viss tid.

 

Du skriver heller ikke noe om hvor mye forbruket ditt ligger på.

Rundt 0,8 l/mil er forholdsvis normalt.

min ligger på 0,78 l/mil.

Jeg hadde også sprukket slange på min tidligere en gang, noe som førte til høyere forbruk.

 

Jeg har også måttet bytte tomgangsregulatoren. Da var turtallet slik du beskriver, jaging mellom 900 og 1500 omdreininger.

Ny regulator fant jeg rimelig på ebay.de.

Bare husk at når/hvis du bytter den, så skru til skruene forsiktig, da de skrues inn i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet på min 99 vectra 1,8. Var tomgangsregulatoren som var problemet, skiftet denne og da løste det seg. Det som kan være ett problem er at i 98 så endret opel 1,8 motoren. Dersom du har en bil med motorkode x18xe (gammle) så er det ganske enkelt og skifte tomgangsregulator, men dersom du har x18xe1 (nye), så er tomgangsregulatoren byggd inn i spjeldhuset, og du må da skifte hele dette. Dette er en betydelig dyrere del og er betydelig vanskeligere og skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår