Gå til innhold

ombygging

Ranger emnet


RSS

Anbefalte innlegg

jeg skal bygge en golf mk1 gti 1.8. jeg har tenket og sette ned i en 16v(139hk). sendte brev til møller for vite hva jeg må gjøre for og få den godkjent, men de var ikke så gla i det. de sa bare att det går ikke. er det noen som har gjort dette før og fått det godkjent?? hva er det biltilsyne setter som krav for og godkjene den?

har motor og bil men gidder ikke og begynne før jeg får vite om jeg for det godkjent.

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by RSS

jeg skal bygge en golf mk1 gti 1.8. jeg har tenket og sette ned i en 16v(139hk). sendte brev til møller for vite hva jeg må gjøre for og få den godkjent, men de var ikke så gla i det. de sa bare att det går ikke. er det noen som har gjort dette før og fått det godkjent?? hva er det biltilsyne setter som krav for og godkjene den?

har motor og bil men gidder ikke og begynne før jeg får vite om jeg for det godkjent.

 

Biltilsynet setter papir fra møller som krav....

og møller utsteder ikke slikt papir lenger....det kan være verdt ett forsøk å snakke med biltilsynet der du bor,kan hende de er greie

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RSS

jeg skal bygge en golf mk1 gti 1.8. jeg har tenket og sette ned i en 16v(139hk). sendte brev til møller for vite hva jeg må gjøre for og få den godkjent, men de var ikke så gla i det. de sa bare att det går ikke. er det noen som har gjort dette før og fått det godkjent?? hva er det biltilsyne setter som krav for og godkjene den?

har motor og bil men gidder ikke og begynne før jeg får vite om jeg for det godkjent.

 

En eller annen plass her jeg et ark fra møller for golf 1 16v.

skal se om finner det.

da skriver du bare en søknad til de å legger ved kopi av det arket, så finner du fort ut hva de synes om det.

 

dag a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by brooom

 

En eller annen plass her jeg et ark fra møller for golf 1 16v.

skal se om finner det.

da skriver du bare en søknad til de å legger ved kopi av det arket, så finner du fort ut hva de synes om det.

 

dag a

 

Problemet er vel at du trenger orginalen....

 

utklipp fra mail fra godkjenningsansvarlig på møller

"Som du så i brevet, må en dokumentasjon være underskrevet av oss for at den

skal være gyldig, og således må du oppgi din postadresse, slik at vi kan

sende det i posten.

Alternativt et faksnummer, enkelte Trafikkstasjoner godtar en kopi/faks av

dokumentasjon som ikke er knyttet til et registreringsnummer."

 

men for all del det er verdt ett forsøk.... er mange golf 1 i landet som er godkjent med 16V

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

 

Problemet er vel at du trenger orginalen....

 

utklipp fra mail fra godkjenningsansvarlig på møller

"Som du så i brevet, må en dokumentasjon være underskrevet av oss for at den

skal være gyldig, og således må du oppgi din postadresse, slik at vi kan

sende det i posten.

Alternativt et faksnummer, enkelte Trafikkstasjoner godtar en kopi/faks av

dokumentasjon som ikke er knyttet til et registreringsnummer."

 

men for all del det er verdt ett forsøk.... er mange golf 1 i landet som er godkjent med 16V

 

Det dokumentet jge fikk tilsendt er ikke tilknytta noe chasis nr el lign, og underskrevet av ansvarlig i møller.

og ved søknad vil du uansett bare sende ved en kopi av dokumentet, mao er biltilsynet veeeldig vanskelige ha med gjøre vis de ikke godtar søknaden pga at du ikke sendte orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by brooom

 

Det dokumentet jge fikk tilsendt er ikke tilknytta noe chasis nr el lign, og underskrevet av ansvarlig i møller.

og ved søknad vil du uansett bare sende ved en kopi av dokumentet, mao er biltilsynet veeeldig vanskelige ha med gjøre vis de ikke godtar søknaden pga at du ikke sendte orginalen.

 

hmm... lenge siden du fikk det dokumentet? Er veldig intr i en kopi bare for å sjekke med biltilsynet om det lar seg gjøre

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Sciroccio GTX 16v er i grunnprinsippet

samme bil som MK1. "Alt" passer overens.

 

Samtidig kan man bare henvise til en annen

bil som er godkjent. Derfor biltilsynet er så

forsiktige. Skal være likt for alle. Dvs at har jeg

fått noe godkjent skal du få det også.

 

Men generellt sett er biltilsynene fornuftige.

Si at du planlegger en Mk1 16v 139 hk og du

skal ha GTX 16v bremser forann (256 mm)

og du skal bygge om til skivebremser bak.

 

Eventuellt du kan bytte til ei firetrinns dieselkasse

siden bremser er toppfartrelatert.

 

VW Audi Club Norwegen har også et arkiv

med ombyggingspapirer som er under

oppbygning - kanskje dem har noe ?

 

Men ærlig talt - vil ikke kritisere - men folk

har ikke prøvd særlig hardt visst de ser

mørkt på og få godkjent 139 hk i en mk1.

 

En Golf 1 med over 190 hk kan bli vanskelig og

få godkjent normalt sett, siden det finnes en

grense på hva dette karosseriet kan tåle.

En golf Mk1 er så myk i karossen at den kan bli

rammeskeiv ved hard kjøring i svinger osv.

Det finnes det eksempler på. Men skal man

gjøre dette tar man kontakt med noen som har

drevet med Rally. Feks. Egil Stenhagen kjørte

mye Golf 1 i rally. Så finner man ut hva de brukte

som forsterkninger.

 

Bortsett i fra dette så har Vi Menn godkjent en

trimmet Mk1 golf på teknisk institutt med

orginale Mk1 bremser på 140 hk eller noe sånt.

 

Alvorlig talt - jeg blir nesten irritert når folk gjør

så dårlig research som det ovenfor !!!!

 

Jeg skal bygge en Mk1 med 1.8T 20V. Jeg er i konstant

dialog med biltilsynet om hva de godtar og ikke godtar.

Dette er ikke noe problem, for sier de nei til noen

(som vannavkjølte bremser) så dropper jeg det.

Enkelt og greit.

 

Raymond

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RS2-GTi

VW Sciroccio GTX 16v er i grunnprinsippet

samme bil som MK1. "Alt" passer overens.

 

Samtidig kan man bare henvise til en annen

bil som er godkjent. Derfor biltilsynet er så

forsiktige. Skal være likt for alle. Dvs at har jeg

fått noe godkjent skal du få det også.

 

Men generellt sett er biltilsynene fornuftige.

Si at du planlegger en Mk1 16v 139 hk og du

skal ha GTX 16v bremser forann (256 mm)

og du skal bygge om til skivebremser bak.

 

Eventuellt du kan bytte til ei firetrinns dieselkasse

siden bremser er toppfartrelatert.

 

VW Audi Club Norwegen har også et arkiv

med ombyggingspapirer som er under

oppbygning - kanskje dem har noe ?

 

Men ærlig talt - vil ikke kritisere - men folk

har ikke prøvd særlig hardt visst de ser

mørkt på og få godkjent 139 hk i en mk1.

 

En Golf 1 med over 190 hk kan bli vanskelig og

få godkjent normalt sett, siden det finnes en

grense på hva dette karosseriet kan tåle.

En golf Mk1 er så myk i karossen at den kan bli

rammeskeiv ved hard kjøring i svinger osv.

Det finnes det eksempler på. Men skal man

gjøre dette tar man kontakt med noen som har

drevet med Rally. Feks. Egil Stenhagen kjørte

mye Golf 1 i rally. Så finner man ut hva de brukte

som forsterkninger.

 

Bortsett i fra dette så har Vi Menn godkjent en

trimmet Mk1 golf på teknisk institutt med

orginale Mk1 bremser på 140 hk eller noe sånt.

 

Alvorlig talt - jeg blir nesten irritert når folk gjør

så dårlig research som det ovenfor !!!!

 

Jeg skal bygge en Mk1 med 1.8T 20V. Jeg er i konstant

dialog med biltilsynet om hva de godtar og ikke godtar.

Dette er ikke noe problem, for sier de nei til noen

(som vannavkjølte bremser) så dropper jeg det.

Enkelt og greit.

 

Raymond

 

For rocco 16V bremser kryr det jo av her tillands..... not

Tidlig golf 2 16V har 239mm framme så det er ikke bremsene det står på her....

og ang dårlig research så er det ikke det som det står på her.... biltilsynene er utrolige til å forskjellsbehandle og da hjelper det ikke hva alle andre har fått godkjent

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår