Gå til innhold

Valg av stasjonsvogn

Ranger emnet


Nybil-kjøper

Anbefalte innlegg

Mondeo, det er fasiten enkelt og greit, vant en stor test, slo blant annet mercedes og bmw, avensis og passat også, som ikke akkurat er lite anerkjente merker

 

det ENESTE mondeo kan slå de i er de overfladiske og TEITE tinga som gamle folk og kjærringer bryr seg om som bagasjeromsplass og billigste utsalgsmodell! du som tydeligvis kjører/kjørte merce ifg nicket ditt må jo skjønne dette? den nye mondeoen er fin og grei den altså, ihvertfall foreløpig..... spm blir jo hvor lenge det holder da, og jeg har litt erf med de bila. mye små og irriterende feil. har en som firmabil og etetr 4 mnd begynte det å skrangle og lage smålyder. dieselvarmeren slutta å funke, ac defekt og en del anna drit. du må jo mene at en tysker som vag, merce bmw, gir deg litt bedre kvalitetsfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mondeo er vel trolig den mest velkjørende av de aktuelle bilene. Lekker ser den ut også. Selv har jeg blitt en nuftig eldre herre i det siste og kjøpte derfor en 2009 Octavia 1,4 TSI DSG som familiebil. Dette er i sannhet en herlig bil med akkurat passe motorkraft, en nydelig girkasse og et rimelig forbruk. Dessuten var den billig. I tillegg kjøpte jeg en Chevrolet Tahoe, men det er en annen historie...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ENESTE mondeo kan slå de i er de overfladiske og TEITE tinga som gamle folk og kjærringer bryr seg om som bagasjeromsplass og billigste utsalgsmodell! du som tydeligvis kjører/kjørte merce ifg nicket ditt må jo skjønne dette? den nye mondeoen er fin og grei den altså, ihvertfall foreløpig..... spm blir jo hvor lenge det holder da, og jeg har litt erf med de bila. mye små og irriterende feil. har en som firmabil og etetr 4 mnd begynte det å skrangle og lage smålyder. dieselvarmeren slutta å funke, ac defekt og en del anna drit. du må jo mene at en tysker som vag, merce bmw, gir deg litt bedre kvalitetsfølelse?

 

Det er klart; merce er en klasse opp. Men da må du også betale for en klasse opp. En ting er kjøpsprisen, en annen ting er pris på deler. Ifølge det ryktet jeg hører så er biler som mercedes veldig dyre å reparere i det øyeblikk du må begynne å skifte ut deler.

Litt på samme måte som ei Levis-bukse. Buksa koster 50 kr å lage, men selges til slutt for 750 kr i butikk. Levis koster, merce koster. Har selv en bror som har BMW. Han lurer på å kjøpe familiebil a la Hiace. Rett og slett fordi han ikke gidder mer tull med stadige verkstedopphold. BMW´en har jo mange finurlige konstruksjoner om sikkert er bra, men som etterhvert tømmer kontoen.

 

Prøvde som sagt Passat 2007. Fin bil forsåvidt, men litt traust og gammelmodig. Og en så enkel ting som blinklysspak kjentes like billig og dårlig ut som blinklysspaken på 82-modell Caravellen vi hadde i familien da jeg var liten. Forresten var Caravellen ganske fin bil å kjøre, selv om 50 hk diesel ikke reiv opp asfalten akkurat. også dørhendelen på innsida var jeg redd for å bryte istykker, med vanlig bruk faktisk. Ble litt satt ut faktisk over så mye varierende kvalitet i en og samme bil. Passaten var ganske bra på mange felt, og stødig på veien. Men ikke like rolig og stødig som Mondeoen.

 

Ang Mondeo så skal de tidligere problemene nå være ordnet. Som f.eks problemet med rustdanning mellom indre og ytre skjell på dører pga fugemasse som går i oppløsning. Fugemasseproblemet er ordna på 2007 og nyere biler, ifølge forhandleren jeg har prata med. Dette er på bygda også, så tror ikke en forhandler på bygda har råd til å fortelle skrøner til kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ENESTE mondeo kan slå de i er de overfladiske og TEITE tinga som gamle folk og kjærringer bryr seg om som bagasjeromsplass og billigste utsalgsmodell! du som tydeligvis kjører/kjørte merce ifg nicket ditt må jo skjønne dette? den nye mondeoen er fin og grei den altså, ihvertfall foreløpig..... spm blir jo hvor lenge det holder da, og jeg har litt erf med de bila. mye små og irriterende feil. har en som firmabil og etetr 4 mnd begynte det å skrangle og lage smålyder. dieselvarmeren slutta å funke, ac defekt og en del anna drit. du må jo mene at en tysker som vag, merce bmw, gir deg litt bedre kvalitetsfølelse?

 

Selvfølgelig har de som lever av å teste biler feil, og selvfølgelig har du rett. Noe annet ville jo være helt TEIT. Og selvfølgelig er din erfaring riktig, du har jo en ENESTE en som firmabil, og den har det vært noe galt med....

 

For å prøve å være litt seriøs så får du selvfølgelig litt mer kvalitetsfølelse i en Mercedes, BMW eller Audi. Men en av disse i tilsvarende størrelse, og med tilsvarende motorisering og utstyr koster 200000 kr mer. Noe må du jo få for de pengene også

 

Fant litt priser. En Mondeo stv med 115 HK diesel koster ca 315, en A6 diesel stv fra 455, E klasse d stv fra 510, 5 serie d stv fra 490. altså fra 140000 kr i merpris

Når man da får på litt ekstrautstyr som koster skjorta på premiummerkene så ser du selv.

Og Mondeo får du med 100 hk diesel til 305...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de som lever av å teste biler feil, og selvfølgelig har du rett. Noe annet ville jo være helt TEIT. Og selvfølgelig er din erfaring riktig, du har jo en ENESTE en som firmabil, og den har det vært noe galt med....

 

For å prøve å være litt seriøs så får du selvfølgelig litt mer kvalitetsfølelse i en Mercedes, BMW eller Audi. Men en av disse i tilsvarende størrelse, og med tilsvarende motorisering og utstyr koster 200000 kr mer. Noe må du jo få for de pengene også

 

Fant litt priser. En Mondeo stv med 115 HK diesel koster ca 315, en A6 diesel stv fra 455, E klasse d stv fra 510, 5 serie d stv fra 490. altså fra 140000 kr i merpris

Når man da får på litt ekstrautstyr som koster skjorta på premiummerkene så ser du selv.

Og Mondeo får du med 100 hk diesel til 305...

 

altså det jeg mener er at det er teit å sammenlikne de store tyske med en billigbil.. selvfølgelig kan det fort hende at en avensis, mondeo, insignia osv er vel og bra, kanskje bedre på visse områder enn en f.eks merce. men når de begynner å dra på åra ser du forskjellen.. (med unntak av det dårlige multilinkopphenget audi hadde i sin tid). og man kan trygt kjøpe en tysker som er litt eldre og da selvfølgelig billigere som presterer på linje med nyere biler.. det koster stort sett ikke mye mer for en godt utstyrt bruktbil enn for en lite utstyrt.. men er seff mye vanskligerer å få tak i. og i tillegg har ofte de dyrere bilene mye mer standardutstyr. men er enig i at vanlige slitedeler ofte er litt overprisa på de litt dyrere vognene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det jeg mener er at det er teit å sammenlikne de store tyske med en billigbil.. selvfølgelig kan det fort hende at en avensis, mondeo, insignia osv er vel og bra, kanskje bedre på visse områder enn en f.eks merce. men når de begynner å dra på åra ser du forskjellen.. (med unntak av det dårlige multilinkopphenget audi hadde i sin tid). og man kan trygt kjøpe en tysker som er litt eldre og da selvfølgelig billigere som presterer på linje med nyere biler.. det koster stort sett ikke mye mer for en godt utstyrt bruktbil enn for en lite utstyrt.. men er seff mye vanskligerer å få tak i. og i tillegg har ofte de dyrere bilene mye mer standardutstyr. men er enig i at vanlige slitedeler ofte er litt overprisa på de litt dyrere vognene
Hvilke forskjeller ser man? Jo, det kan nok alle som har hatt A6 2,5TDI automat svare på...... Dyrere bilhold er det vanskelig å skaffe seg..Multiknirkforstillinga er nok for bagateller å regne da

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forskjeller ser man? Jo, det kan nok alle som har hatt A6 2,5TDI automat svare på...... Dyrere bilhold er det vanskelig å skaffe seg..Multiknirkforstillinga er nok for bagateller å regne da

 

akkurat den motoren er det store problemer med ja, men hvis du setter deg inn i en 97 mod audi kontra en 97 mod mondeo så er det vel lite mer å si... de holder seg generelt bedre, er etter mitt synspunkt mye bedre å kjøre! kom ikke her å fortell meg at du syns en halvgammal ford er like god å sitte i som en like gammel, om ikke eldre merce.. har selv en W124 90 mod som er mye mer behaglig å kjøre i og støyer mye mindre enn far sin 2010 avensis.. og her snakker vi 20 års aldersforskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....... Jeg kjøpte for noen år siden en 1999 Pug 406 stasjonsvogn 2,1 TDI 110 Hk. Har nå kjørt den en ca 85000 Km og det eneste jeg har hatt problem med er at det drypper vann ned i bryterpanelet i døra. Iriterende ja men det er vist ikke bare pug som har det problemet. Holde vinduene igjen når det pøsregner :-) Lite problemer, stor comfort og kjøreglede. 0,5 l diesel på mila.(200 på autobahn med to pers og full oppakning). Stor bil med mye plass til en billig penge. Jeg har den ennå :-) Kan liksom ikke helt få meg til å selge den selv om jeg egentlig har for mange biler :-) Kan anbefales. De siste modellene med skinn, klima, luke og alt annet er mye bil for pengene.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo de modellene man nå ser begynner å merke årenes løp! sånn har det vært hele veien, de tyske store går og er ennå i drift samt er mye bedre å kjøre mens de billige er kast etter 200-250tkm
Tja. Kjørte tidligere en 00 Mondeo, som runda 340 k mens jeg hadde den. Aldri noe problemer med den. Den nåværende er en 06, men den har runda 340 den og. Stikkordet er vedlikehold skjønner du, og det er der det skorter på gamle "billige" biler.

Når tre alenemødre har hatt bilen etter hverandre begynner det å røyne på, og det er det som skjer med Vectra, Passat, Mondeo, og delvis Avensis. Slike folk kjører vanlighvis ikke A6, E-klasse og 5 serie, rett og slett fordi disse bilene er for dyre i innkjøp.

Må jeg forklare det med merprisen flere ggr nå?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg sku høre om noen hadde litt konstruktivt input om saken.

Jeg har prøvd ut en 2008 Mondeo 48000 km, 285000kr, som jeg egentlig vil kjøpe, men som er litt i overkant av hva jeg bør kjøpe med tanke på senere bolig-lån. Et annet alternativ er en 2001 Audi A6 på Nordmøre hvor jeg bor. Den har gått tett opp mot 200000 km og priset til ca 100000kr. regner med jeg kan prute den litt. Som sagt er det Mondeoen som apellerer mest til "kjøre-sjelen", hvis det er noe som heter det. Men dama har også en brukt A6, som jo også er ganske god å kjøre. Men jeg hører litt av hvert ang Audi, og har flere kolleger på jobb med Audi. De kjører Audi fordi det er bilen de liker mest, men de innrømmer samtidig at det ikke er den billigste bilen på verksted. En av dem har f.eks problemer akkurat nå med fukt i lykt. Dette virker å være et av mange typiske Audiproblemer, leser flere like tilfeller her på forumet. Andre typiske Audiproblemer er multilinkforsillinga, som ofte er dårlig etter en tid. Dette er et problem som jeg er temmelig sikker på eksisterer på dama sin A6, da det er rakle-lyder på grov vei. Bytte av forstilling skal visst svi ganske godt i pungen

 

Jeg lurer enkelt og greit på om noen har formening om hva som er det smarteste kjøpet på sikt. Jeg innbilder meg at om 2-4 år så vil jeg være klar for å skifte ut den Audien, da det sikkert kommer til å være diverse "vanlige" problemer med den. Den vil jo da nærme seg 300000km. Da vil det sikkert være snakk om å kjøpe relativt ny bil. Audien har da sikkert dalt fra 100000kr til 50000kr i verdi. Jeg spekulerer på om det er like smart å kjøpe en nyere bil med en gang. Litt mer forutsigbart kanskje. her er det også halvannet års gjenstående garanti på Mondeoen. Og over 10 års gjenstående rustgaranti på karosseri.

 

En bil til 100000kr gir selvsagt gi bedre rom for et bra huslån i nær framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår