Gå til innhold

Choke på innsprøytingsmotorer?


MB_300e

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes biler med direkte innsprøytnings motor som har choke? eller er choke bare på biler med forgasser motorer?

 

Et annet spørsmål er, starter bilen helt vanlig ved kaldstart eller blir det sprøytet inn mer bensin ved kaldstart?

 

Lurer på dette fordi i det siste når det har vært kaldt så merker jeg at bilen (MB 300e) broomer mer "dyp" og ved gass pådrag så kommer det litt svart røyk..som regel betyr dette for fet blanding. dette går over når bilen blir varm.

'90 Mercedes 300e

Tysk stål med 180 gamp knuser deres riskokere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choke har de ikke nei. Ting blir styrt av tempfølere og innsprøytningsmengden og eller tiden styres av, avhengig av type, gasspjeldåpning, luft temp/mengde/masse, kjølevæsketemp, manifoldtrykk, bilens hastighet osv.

Nå skriver du ikke årsmodell på Merca, men den har sannsynligvis K/KE Jetronic syste, og disse har jo en ekstra dyse som sprøyter inn bensin ved kaldstart.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choke har de ikke nei. Ting blir styrt av tempfølere og innsprøytningsmengden og eller tiden styres av, avhengig av type, gasspjeldåpning, luft temp/mengde/masse, kjølevæsketemp, manifoldtrykk, bilens hastighet osv.

Nå skriver du ikke årsmodell på Merca, men den har sannsynligvis K/KE Jetronic syste, og disse har jo en ekstra dyse som sprøyter inn bensin ved kaldstart.

 

Tenkte dere skjønte at det var bilen i signatur jeg mente:P..men det er en 90 modell og det stemmer at den har KE Jetronic..min har mekanisk innsprøytning, vet dere de ulempene og fordelene det innebærer imotsetting til elektronisk?

'90 Mercedes 300e

Tysk stål med 180 gamp knuser deres riskokere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på innsprøytning og direkte innsprøytning. Ingen av delene har choke, men kaldstartsanrikning.

 

Kan ikke skjønne annet enn at en bensinmotor må gå veeeldig fett før den begynner å ryke svart. Det er ikke noe annet som ryker da?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med choke har ett spjeld ved inntaket på forgasser som struper igjen her, dette øker undertrykket i venturien og gir mere bensin på det viset, sammen med litt hurtig tomgang og litt bensin fra akspumpa starter bilen fint i kulda, dette finnes kun på forgasserbiler, men det finnes og forgassere som gir ekstra bensin uten å strupe lufta, det er egentlig ikke choke, som f. eks Volvo med variable venturi-forgasser.

 

Innsprøytningsbiler:

K-jetronic: Kaldstartsdyse, som enten blir styrt av en termo-tids-bryter, eller et "relè" via en temp-føler, en sleideventil/tomgangsventil, som øker luftmengden når den er kald, og en styretrykksventil som gir litt feitere blanding når kald(og under akselerasjon)

 

KE-jetronic(som din har): Kaldstartsdyse, styrt av hjerne eller kaldstartsrelè(pumperelèet på din), elektrisk tomgangsregulator styrt av hjernen, EHA-ventil(styretrykksventil) som korrigerer blanding etter lufttemp, motortemp, belastning og lambdaverdi.

 

EFI: Gir som oftest ekstra bensin og litt høyere tomgang med ekstra bensin via de vanlige dysene og tomgangsregulator, enkelte har separat kaldstartsdyse, men sjeldent, unntak finnes de fleste veier.

 

Jeg tipper på at bilen din har feiljustert balnding, og før lambdasonden begynner å gi signal, jobber den utifra en gitt verdi, og den er følsom for feiljusteringer, plugger kan og ha en del å si

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

da er plugger skiftet, samt olje og olje filter skift. Olja er av merke Shell Helix fullsyntetisk..pluggene var litt sotete, men ikke noe bemerkelseverdig, men de er dog byttet likevel..problemet er der ennå..

 

litt out of topic, men motoren skal vell ha en temp på rundt 80-85 grader? når jeg kjører på motorvei ser jeg at temp synker helt ned til 50 grader, dette kan ikke være bra for motor eller bensinforbruk? går raskt opp igjen til rundt 80-85 straks bilen står stille på tomgang.

'90 Mercedes 300e

Tysk stål med 180 gamp knuser deres riskokere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt inn termostat fra BOS. overraskende billig, 243kr..vet ikke hvordan den fra biltema er, men gikk for originalt jeg. Må jeg tappe ut frostvæska eller tror dere hvis jeg er kjapp nok at det går ann å skifte den uten å tappe frostvæska?

'90 Mercedes 300e

Tysk stål med 180 gamp knuser deres riskokere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår