Gå til innhold

Forslag til montering av treveis frontsett

Ranger emnet


lroedal

Anbefalte innlegg

Anskaffet nettopp dette frontsettet, og det skal monteres fremme. Monterte 6,5" i de originale lommene i døren, og diskantene i a-stolpen. Men sliter med å finne en plassering til 4"-mellomtonene... Noen som har noen forslag? Dette skal monteres i en Primera P11, kan legge ut bilder av interiøret om dette hjelper.

 

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=479&products_id=3711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett noen bilder enda, men sjangsen er stor for at metoden som gir minst inngrep i bilens interiør er "Kick pods" eventuellt med diskanten montert sammen med mellomtonen.

 

Photo-0096.jpg

 

Min variant av denne løsningen (2 stk Macrom 58.10 4" og en Macrom SE TW28 per side)

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kunne vært noe! Men vet ikke om det er plass desverre, har deksler der originalt, med en hjerne og noe slikt bak.. :) Skal for øvrig kun plassere en 4", da jeg har fått montert resten på de originale plassene!

 

Her er noen bilder av interiøret;

 

02022010091.jpg

02022010092.jpg

02022010093.jpg

02022010094.jpg

02022010095.jpg

02022010096.jpg

02022010097.jpg

 

Kunne jo alltids prøvd meg på noe i glassfiber også, men da trenger jeg isåfall handleliste fra Biltema og noen dytt i rett retning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det nok plass, men trekket er ekstra tynt der. I tillegg må jeg finne på noe lurt mtp. stoffet som er der isåfall... :) Driver å stusser på å skaffe et ekstra sett dørtrekk, for så å sage vekk "lommen" nederst. Så setter jeg 4" atmed 6,5", fjerner org. gitter og monterer 6,5" i dørtrekket også. Da kunne jeg montert delefiltrene bortenfor de igjen. Det hadde kanskje vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE brukt løsningen til FE3T. Blir ikke mye bra lyd ut av en slik installasjon

 

Har du noen erfaring fra dette å snakke om, siden du har kommet frem til denne konklusjonen?

 

Selv er jeg meget fornøyd med lyden fra mine. spesiellt sammen med 2 stk 6,5" midbasser i dørene.

 

Kickpods var meget utbredd innen bilstereo konkurranser før, (muligens fremdeles, men det er lenge siden jeg var på en slik konkurranse så det kan jeg ikke uttale meg om)

Nos som sikkert ikke hadde skjedd om det var en SÅ dårlig løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen erfaring fra dette å snakke om, siden du har kommet frem til denne konklusjonen?

 

Selv er jeg meget fornøyd med lyden fra mine. spesiellt sammen med 2 stk 6,5" midbasser i dørene.

 

Kickpods var meget utbredd innen bilstereo konkurranser før, (muligens fremdeles, men det er lenge siden jeg var på en slik konkurranse så det kan jeg ikke uttale meg om)

Nos som sikkert ikke hadde skjedd om det var en SÅ dårlig løsning

 

Vel. Mellomtonen skal jo helst vinkles mot sitteposisjon uten elementer i veien og ha en relevant høyde. (Oppe på dash, relativt høyt i dørpanelet)

De kickpodsene dine peker jo mot leggen og blokker lyden.

Lyden kommer også nedenifra noe som ikke er bra.

Diskanten fra kickpodsene blir jo også på trynet. De bør monteres høyt for og få god spredning.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både FE3T og Oekern har rett på sine måter, etter min mening... de er nok bare av to forskjellige generasjoner.

 

Kick-paneler lages fortsatt kommersielt, QLogic er vel de største fortsatt, så det har ikke gått helt av "moten" for å si det slik. Poenget med dem er å få lytteren lengst mulig unna høyttalerne, slik at man ikke sitter for langt til venstre for "sweetspot", som jo naturlig nok er i det manglende midtsetet i de aller fleste biler. Dermed kan man få en meget naturtro "scene" for lyden med et godt stereoperspektiv. Ørene er heller ikke så følsomme for høydevariasjoner på lydkilder, så med riktig vinklede kickpaneler blir ikke "høyden" på lyden noe problem. Idag er jo DSP det vanlige, hvor man nærmest kan plassere høyttalerne hvor man vil virtuelt, så det er vel nesten bare hardcore-analog-generasjonen som henger fast i kickpaneler ennå... :D

 

car_qforms1.jpg

 

kickpanels1.jpg

 

Så ja, det er absolutt en løsning for lroedal å lage et par pods for 4" og diskantene, just for the fun of it, men det krever nok litt prøving for å få riktig vinkling i nettopp din bil. Tenk et møtepunkt litt over girspaken som et utgangspunkt. Ellers ville jeg laget et minipanel for 4"erne øverst på dørtrekket nærmest mulig speilene, som Oekern er inne på kan man få endel gratis når det gjelder lydbildet på den måten, og det vil nok være bedre enn dårlig innstilte kickpaneler, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskantene blir i a-stolpen, der jeg har originale fester! :) Tror i grunn alternativene jeg har på bilen min er å bygge de inn nede med beina, i eksisterende deksler der, for å vinkle de oppover. Alternativt må jeg bygge om dørtrekket, og da blir de ved siden av 6,5", der jeg har dørlomme nå. Noe mer avansert enn det tror jeg ikke jeg får til, da jeg aldri har gjort noe i glassfiber før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jo DSP det vanlige, hvor man nærmest kan plassere høyttalerne hvor man vil virtuelt, så det er vel nesten bare hardcore-analog-generasjonen som henger fast i kickpaneler ennå... :D

 

Hardcore-analog-generasjonen??

Nå kjører jeg faktisk med 3 veis aktiv deling og tidskompansering (Alpine PRA-H400), noe som kanskje ikke akkurat er "state of the art" i 2010, men det kan vel heller ikke kalles en orgie i nostalgi

 

At jeg valgte å bruke kickpods er rett og slett av den grunn at det var den innstallasjons metoden som ga minst inngrep i selve bilen. og en helt grei lyd etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kickpodsene dine peker jo mot leggen og blokker lyden.

Lyden kommer også nedenifra noe som ikke er bra.

Diskanten fra kickpodsene blir jo også på trynet. De bør monteres høyt for og få god spredning.

 

Du bør kanskje være litt forsiktig med å uttale deg om vinklingen på kickpods før du selv har sitti i bilen. å bedømme vinkler ut fra et dårlig mobilfoto er ikke lett ;)

 

Vinklingen er nøye uttestet og sammenfaller ganske bra med Transmedias oppskrift.

 

Og som Transmedia skriver, øret er faktisk ikke så følsomt for hvor høyt høytalere er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje være litt forsiktig med å uttale deg om vinklingen på kickpods før du selv har sitti i bilen. å bedømme vinkler ut fra et dårlig mobilfoto er ikke lett ;)

 

Vinklingen er nøye uttestet og sammenfaller ganske bra med Transmedias oppskrift.

 

Og som Transmedia skriver, øret er faktisk ikke så følsomt for hvor høyt høytalere er montert.

 

Jeg sammenlikner med mine 4" forran i dash som også peker mot kneet/leggen.

Jeg syns det blir veldig dårlig lyd ut av det, særlig diskanten. Derfor mener jeg også at diskanten i kickpodsene blir dårlig, men om de er nøye uttesta og prøvelytting i forskjellige posisjoner og vinkler så er dem sikkert gode. For min del så det skikkelig universalt ut.

 

Jeg mener nå også at man høyrer bra forskjell fra en mellomtone som sitter på gulvnivå kontra en som sitter øverst i dash mot frontrute/øverst i dørtrekket. Men det er nå meg. :)

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at det er litt for mange "unge" brukere på dette forumet.

Jeg er å regne for en gammel traver innen bilstereo og har bygget en del systemer siden 1989.

Den tiden jeg begynnte så tør jeg nesten påstå at jeg var blandt de første her i landet som bygget kabinetter som ble montert i sparkepanelene.

Denne plasseringen, og da med nøye utprøvd vinkling av elementene, kan gi et meget tilfredsstillende lydbilde og kan i mange tilfeller låte bedre enn en dårlig montert løsning i dør og A-stolpe.

En av de mest morsomme løsningene jeg har gjort er Orion 8" i kombinasjon med JBL 4" og diskant i sparkepanel. Dette spillte egentlig ganske bra med tanke på hvilke produkter som ble brukt.

 

Så til dere jypplinger som går rundt og tror og synser på alt dere leser dere til på nettet: Sett heller i gang med å teste ut forskjellige ting på egenhånd og gjør dere opp en mening om det er bra eller ikke fullt så bra og slutt med å spre deres synsinger på diverse forumer.

 

lroedal:

Bygg kabinetter til 4" og diskant i sparkepanel og monter 6,5" i døren du og husk å bruke mye tid på vinklingen for å få lydbildet til å sitte der det skal sitte! Husk å dempe døren din!

Du kan søkje på nettet etter tips eller bare ringe meg så er det kanskje lettere for deg å forstå hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge. Du har mitt nummer.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskantene ble montert i a-stolpen de, der de sitter originalt! ;) Har fått ferdig dekselet på ene siden nå, og jeg er i alle fall fornøyd med hvordan det ble, om enn ikke helt strøkent. Har jo aldri gjort noe som helst med glassfiber før så... :p

 

12022010115.jpg

 

12022010114.jpg

 

12022010113.jpg

 

Planen var å dempe dørene ja, en kompis skaffet asfaltmatter til meg som skal brukes til dette. Men garasjen min er liiiiten samt ikke isolert, så har funnet ut at jeg drøyer dempingen nærmere våren. ;) Alt for kaldt nå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår