st11504 Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Hvor mye rust tolereres på kanalene ved EU-kontroll? Er det over og ut hvis det har rustet hull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Skal være ganske mye hull for en 2'er iflg, veiledningen til BT. http://www.vegvesen.no/binary?id=15606 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Bare å finne fram litt gaffa, sparkel og litt tectyl det. Holder gjennom EU'en. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estate Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 (endret) Hehe jeg brukte ducktape, glassfiber-sparkel og "body" (steinsprut-beskyttelse)på kanalene til mora mi. Glei gjennom kontroll det. Var bare et par småhull, men for å være på den sikre siden ;) Det sitter forresten der fortsatt, og dette er nå to år siden. Bilen har gått gjennom to eu kontroller nå, med det jeg gjorde for to år siden, hehe. Endret Februar 3, 2010 av Estate Siter -BMW E30 323i- BMW 525i E34(solgt) Volvo 740 TIC(solgt)-Audi A4(solgt)-Volvo 244(død) BMW 323i e30(solgt)-Ford Fiesta 1,4 iCL(solgt) - Ford Sierra stv.(solgt) Mercedes 200E(solgt)Mercedes 230E(død)-Skoda Pick Up(død)-Lada Niva(død) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
st11504 Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Hva er beste løsning om man finner et hull (som man får to fingre inn i) i kanalen da? Pusse/brekke vekk det man kan av rusten å behandle med tectyl? Eller må det sveises igjen? Dette er en bil som skal vare max 3-5 år... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Ville aldri sparklet igjen hull å tectylert over, spesielt siden dette er bærende konstruksjoner. Kapp bort all rust å sveis inn nytt, det er den beste måten. Det er en grunn til at rust er 2`er feil! Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2010 Om du har ett hull som du kan stikke to fingre i, kan du trygt kjøre bilen på EU, og neste EU før det hullet når kritisk størrelse. Verre er det med eventuell fukt som blir liggende inne i kanalen og danner flere hull. Er jo klart best å bytte kanal, deretter sveise på ett stykke. Men det er strengt att ikke så jævlig nøye om kanalen ikke er mer rusten enn det. Sparkel vil jo ikke gjenopprette styrken i kanalen, men det vil hundre videre rust... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estate Skrevet Februar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2010 Nei, å sparkle er ingen god løsning. Men hvis det haster med å få bilen godkjent, eller du har pengemangel før kontrollen er det et godt alternativ. Men selvfølgelig - det må gjøres skikkelig (sveises) før det blir ti ganger værre, da sparkel trekker til seg enda mer fuktighet. Siter -BMW E30 323i- BMW 525i E34(solgt) Volvo 740 TIC(solgt)-Audi A4(solgt)-Volvo 244(død) BMW 323i e30(solgt)-Ford Fiesta 1,4 iCL(solgt) - Ford Sierra stv.(solgt) Mercedes 200E(solgt)Mercedes 230E(død)-Skoda Pick Up(død)-Lada Niva(død) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2010 Altså, om bilen står i fare for å ikke bli godkjent, så skal du ikke sparkle for å få den gjennom. PKK kravene til rust, er vel så mye som 15cm i lengde, eller 25% av lengde/bredde på profilen (husker ikke nøyaktige mål). Å sparkle over det, hjelper deg bare å skjule skadene på en trafikkfarlig bil. Og Estate, du kan da for alvor ikke hevde at det gjør mindre skade på bilen å kjøre med akvarium i kanalen, framfor å tette hullet? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.