Gå til innhold

Farlig å bruke startkabler på nye biler?

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

Ja det kan være skadelig fordi når du tar av kabelene igjen, lages det en transient som vil si veldig høy spenning i noen millisekund og den kan skade elektronikk.

Men viss man setter på så mangen forbrukere man kan når man fjerner kablene går det helt fint, forbrukere som(fjernlys,varmesete,vifte på fullt,varmertråder o.s.v.)

Da blir transienter fanget opp i forbrukerene.

Men disse skal kun være på når man tar av kablene, og overføre strøm til en annen bil er ikke farlig.

1986 Nissan Laurel 3,0E SGX V6 170hk Kun 9stk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by taxidriver

eller du kan kjøpe deg en sånn bærbar booster så slipper du det..

 

Selger de hos NAF

 

 

 

 

Men sånn uansett noen bilmodeller må lære og kjøre igjen etter de har vært helt tappet for batteri, dvs jeg kjenner til Mercedes S-klassen, hvor bilen måtte bli kjørt et par kilometer og så gikk den helt fint igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Qee

Men sånn uansett noen bilmodeller må lære og kjøre igjen etter de har vært helt tappet for batteri, dvs jeg kjenner til Mercedes S-klassen, hvor bilen måtte bli kjørt et par kilometer og så gikk den helt fint igjen...

 

Det er nok girkassa sin skyld.

Biler med adaptive automatgirkasser må kjøres noen timer for at girkassa skal bli kjent med motor og kjørestil hvis man mister batterispenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva Nissan_Turbo skrev lenger opp. Det kan skje.

Hvis man får en sånn farlig spennings-spike kan det gå hardt utover elektronikk.

Og hvis en styreenhet får brent av en komponent eller to kan de regne med at verkstedet sier du må ha en ny enhet.

Her er det bytt og kast, for de gidder ikke sende til noen som klarer å reparere dette.

Blir fort en 8-12.000kr med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

sier du må ha en ny enhet.

Her er det bytt og kast, for de gidder ikke sende til noen som klarer å reparere dette.

Blir fort en 8-12.000kr med andre ord.

Det er ikke hele grunnen! Det er svært vanskelig, hvis ikke umulig, å oppdrive koblingsskjemaer for ECUene, og i tillegg benyttes det veldig ofte komponenter med en spesiell merking, slik at man ikke finner ut hva som kan benyttes av vanlig handelsvare! Og i tillegg er ofte elektronikken oversprøytet med et tykt lag lim, slik at det blir veldig vanskelig å skifte en komponent! ECUene er ikke laget for å repareres, men jeg sier ikke at det er umulig!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Men visst det da har seg sånn at det kan ta knekken på elektronikken på nye biler så vil vel det skje umiddelbart? Det er ikke noe som kommer etterhvert?

Ja det kan være skadelig fordi når du tar av kabelene igjen, lages det en transient som vil si veldig høy spenning i noen millisekund og den kan skade elektronikk.

Men viss man setter på så mangen forbrukere man kan når man fjerner kablene går det helt fint, forbrukere som(fjernlys,varmesete,vifte på fullt,varmertråder o.s.v.)

Da blir transienter fanget opp i forbrukerene.

Men disse skal kun være på når man tar av kablene, og overføre strøm til en annen bil er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en ide å bruke startkablene som ladehjelp, istedenfor starthjelp.

La tenningen på den tomme bilen være avslått, evt koble fra batteriet, og koble til startkablene noen minutter, slik at den får fylt opp batteriet litt.

Koble deretter fra startkablene og start den for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår