Gå til innhold

Subaru Legacy turbo - fordeler/ulemper

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

de siste dagene har interessen min for denne bilen økt betraktelig selv om jeg har likt den før, det er jo en genial bil mtp 4x4,turbomotor med fin lyd, god plass(stasjonsvogn), grei driftsikkerhet(?)(en som driver med trim av subaru i nærheten også) og etter min mening det viktigste av alt, "nemlig rallystuket", drømmen som vinterbil måtte være en slik med rundt 300hk og wrx-blå med gullfelger fra impreza sti og litt typisk rallystuk:m'm:

 

MEN, noe som har god kjennskap som kan si meg fordeler og ulemper ved bilen? er vel ganske dyre deler og forbruket er høyt, clutch/drivknuter er vel litt utsatt på disse?(bor MEGET langt unna tettsteder, så det er litt relevant for min del det med forbruk, reiser mye på sørlandet også så blir meget mange km i løpet av året i tillegg til råning og litt leik) Mye går den på? hvordan er deletilgang mtp trim og deler? hvor mye tåler en slik motor av effektg uten at det må modifiseres innvendig?(uten belastning over lang tid eller banekjøring) Nå er jo dette en fremtidig klassiker som bør tas vare på

 

på forhånd takk

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet veldig driftssikre biler med få problemer. Men Legacy Turbo begynner jo å bli gammelt, kan fort bli en dyr opplevelse å kjøpe en slik bil - spesielt om du har tenkt å trimme. Motoren trenger nok en full gjennomgang først.

Subaru i Norge har ville delepriser, men fra utlandet er det en ENORM tilgang til deler - til gode priser. Impreza er basert på Legacy, så de har MYE deler felles.

Forbruk er minimum literen på mila ved fin kjøring, men typisk rundt 1.2 - og enda mer ved inspirert kjøring.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra biler, har ikke vært borti Legacy turbo faktisk, men Leone, forrester og impreza.

 

Ulempen er delepriser, og at enkelte ting er litt tungvinnt på subaru mot andre.

 

Rallystuk på en Legacy stv., nå er du på bærtur anders...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra biler, har ikke vært borti Legacy turbo faktisk, men Leone, forrester og impreza.

 

Ulempen er delepriser, og at enkelte ting er litt tungvinnt på subaru mot andre.

 

Rallystuk på en Legacy stv., nå er du på bærtur anders...

 

med rallystuk mener jeg impreza-blå lakk, gullfelger og det typiske i ROTEN til Subaru, samt tusenmetere, da har man en allsidig bil til bruk på snødekte skogsveier og til hyttetur;) hehe

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet veldig driftssikre biler med få problemer. Men Legacy Turbo begynner jo å bli gammelt, kan fort bli en dyr opplevelse å kjøpe en slik bil - spesielt om du har tenkt å trimme. Motoren trenger nok en full gjennomgang først.

Subaru i Norge har ville delepriser, men fra utlandet er det en ENORM tilgang til deler - til gode priser. Impreza er basert på Legacy, så de har MYE deler felles.

Forbruk er minimum literen på mila ved fin kjøring, men typisk rundt 1.2 - og enda mer ved inspirert kjøring.

 

ja sant, dette er jeg klar over og regna med rundt literen på mila og 1,2 eller mer på blanda/aktiv kjøring ja, samt dyre delepriser kunne jeg jo tenke meg, det minuset for min del er at det står jo ingen på nettet til salgs, dvs det står en som ikke er strøken og er rusten liksom:shake men men, får kikke litt og om jeg ikke finner noe annet i løpet av kort tid så må jeg bite i det sure eplet og finne på noe annet, takk for svar i hvertfall

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpe min da vettu. tilsalgs den. impreza blå stasjonsvogn :)

 

Står den til salgs en plass? Jeg er på utkikk etter billigere bil... Solgte Impreza GT'en min i går... og vil egentlig bare ha subaru.

- '00 Toyota HiLux 2,4TD SR5

x '97 VW Caddy 1,9D

x '93 Subaru Legacy Turbo

x '95 Subaru Impreza GT

x '89 Nissan Laurel 2,8DLX

x '87 Nissan Bluebird Turbo SR (Vrak) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruttern hadde en slik (1991 eller 1993 mod) Subaru Legacy Turbo. Denne bilen kan jeg bekrefte at er en kjempebil. Den er ganske driftssikker, og kommer med mye tøft tilbehør(Sotede bakruter, Momo racingratt, OZ superleggera felger, rallyunderstell?). Disse bilene er vel stort sett en Subaru Legacy STi. Motoren ble ødelagt etter 350 000km. Vet ikke hvorfor, men kan spørre bruttern når jeg kommer hjem.

 

Jeg leter etter en slik bil selv og anbefaler andre disse bilene! Kjempebiler. Ingen som henger etter på vinteren. Eneste som er, er at de er vanskelige å finne. De fleste har også gått veldig langt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

Jeg er også intressert i å vite mer om disse bilene da jeg har en sånn på hånda nå som jeg vurderer, MEN...

Registerreima har tatt kvelden på denne, så jeg lurer på hvordan disse motorene er, tåler di at reima ryker, eller er det bøyde ventiler osvosv? Har ikke vært å sett på bilen ennå.

Har en kompis som mente at Subaru tålte reg.havari, men jeg skulle gjerne hatt dette bekreftet fra sikre kilder...

Nissan 200 SX S13 -91 * Opel Vectra A C20NE 4x4 * -89 Opel Vectra A 2000 16v 4x4 * -90 Opel Vectra A 2000 16v -91 * Opel Ascona B 20E -81 *

Datsun 120a -76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår