salahwaisi Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 Har en Opel Astra '95 kombi. Da jeg kjøpte bilen var alt OK men så fikk jeg vinterdekk på bilen og lufttrykk etc. ble riktig. Etter det er rattet "svak", dvs. dersom jeg bytter fil, hopper bilen inn i sporet, dersom det er et hull i bakken styrer rattet til en retning. Eller når jeg drar hardt på, svinger rattet til en side. For å holde bilen på rett kurs må jeg hele tiden småsvinge til sidene, for rattet "glipper". Ja, jeg vet dette er til en grad vanlig, spesielt når bilen går på et hull, men på min bil er dette så drøyt at dersom du ikke kjenner til bilens oppførsel er det ikke sikkert at bilen er like hel når du kommer hjem. Sjekka ut litt her, men jeg ser ingen feil på noen steder. Det er vel å merke at "støtdempertårn" eller hva det heter, er gåen. Men dette skjedde mens bilen var hel og grei og var i perfekt stand. Er det noen som kan gi et pekepinn på hva som kan være problemet når bilen oppfører seg sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 Sjekk spissinga di. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AR racing Skrevet Januar 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2010 enten spissing, eller evt, ekstremt sporete vei?:P Siter Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt, corrado g60, kadett c 75, escort mk1++ OPEL 4EVER!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audiurquattro Skrevet Januar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2010 Sjekk alt fra ratte til styrekulene om at det er i orden. Men er det tårnlagere(a) du mener som er gåent? Får det er bere å sjekke ved at du svinger fult om begge veier menst du enten triller bilen eller står still, visst rattet "hakker" eller kva eg skal si så er tårnlagere(a) øydelakte. Og at bilen drar seg sideveis vil si at spissinga er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet Januar 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2010 Bruforinger, endeledd og gummiopplagringa oppe i tårnene er ting som bruker å bli slarkete på disse bilene, og kan gi slike psykobevegelser. Ta en skikkelig gjennomgang på forstillinga di, og få en 4-hjulskontroll... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salahwaisi Skrevet Januar 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2010 Hei igjen! Vectra_GT: Ja, jeg har lagt merke til en ting: Rattet svinger lettere til høyre enn venstre. Når jeg kjører på veien og skal forbikjøre så er det jo snø mellom sporene og jeg må vri rattet mye for å få svingt, og når jeg først greier å komme over på andre siden av snøen i midten spretter bilen over i andre spor, og er du ikke kjent med at bilen gjør dette, er det ikke sikkert du greier å holde deg lenge på bilen... Så jeg mistenker egentlig endeledd jeg også, virker som om den er slakk på den ene siden. Skal ta en titt og gi beskjed tilbake :-) Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salahwaisi Skrevet Januar 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2010 Hvor vanlig er det at drivaksel (høyre side) er litt "løs" dvs. går ann å dra ca. 1 cm fram og tilbake? Kan dette medføre en slik skade? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2010 Drivakslingen skal være litt bevegelig inn/ut.. Hvor mye er jeg usikker på.. Har du forresten sjekka at du ikke satte på vinterhjulene med senter-ringen til sommerhjulene fast på navet? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salahwaisi Skrevet Januar 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2010 Ja det har jeg, for jeg brukte samme felger til sommer og vinter, kun dekk ble skiftet. Må nok gå over hele bilens forstilling når jeg får tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
salahwaisi Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Fant ut hva feilen var: Idioten av en mekaniker som monterte støtdemperene hadde ikke festet selve støtdemperens øvre og nedre side med hverandre, dermed "bøyde" selve støtdemperen seg dersom den fikk motstand. Istedet for å gå opp og ned, bøyde den seg til side og dro derfor hjulet med. De fleste foringer er også ødelagt, og det er støtdemperen også. Jeg betalte 830 kr for de støtdemperene for en måned siden, og nå må jeg bare kjøpe nye og montere på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet Januar 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Er vel kraftig overdrevet å kalle en sånn sløving for mekaniker !!! :shake Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.