Gå til innhold

lukka eller porta kasse?

Ranger emnet


MBE200

Anbefalte innlegg

Lukket kasse skaper lydbølger, og portet kasse skaper lufttrykk. Lufttrykket vil nok lage mer lyd i hattehyllen din/bagasjelokket enn det vil gi deg lyd inn i bilen, i forhold til en lukket kasse.

 

Faktisk er det frekvensen som bestemmer hvordan lyden "oppfører seg". Dimensjonene på rommet (eller kupeen i dette tilfellet) er med på å bestemme hvor overgangen går, men under 100 hz er det i normale rom og kupeer helt likegyldig om elementet står i lukket eller portet kasse. Lave frekvenser er et "trykkfenomen", med noder og nuller som største utfordring*

 

Lukket og portet kasse kan spille akkurat like pent, forutsatt korrekt dimensjonering. Lukkede kasser er mye mer tilgivende og enklere å få til å spille bra. I andre enden av skalaen finner man båndpasskasser hvor du virkelig skal vite hva du holder på med, men som også kan spille suverent bra. Så generaliseringen din stemmer veldig ofte i praksis, men jeg anbefaler uansett å bruke noen hundrelapper på å få noen som virkelig kan sakene sine til å beregne en passende kasse. Som regel utgjør det en mye større lydforskjell enn å bruke noen ekstra hundrelapper på element. :)

 

*kilde: "Sound reproduction: Loudspeakers and rooms" av Floyd Toole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket!

 

Skal du lykkes med en annen konstruksjon må du nesten få målt T/S parametrene på elementene da de oppgitte data er så sparsomme at de er ubrukelige til simulering.

 

Selv foretrekker jeg lukkede kasser i de fleste tilfeller, av en eller annen grunn sitter jeg med inntrykket at lukkede kasser gir mer musikk og mindre ulyder fra bla bilens karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall bør du velge lukket kasse/båndpass kasse om du vil ha lyden inn i kupèen. Gjennom materiale så er det lydbølgene som bærer, ikke lufttrykk. Lukket kasse skaper lydbølger, og portet kasse skaper lufttrykk. Lufttrykket vil nok lage mer lyd i hattehyllen din/bagasjelokket enn det vil gi deg lyd inn i bilen, i forhold til en lukket kasse.
Dette blir litt surrete... lydbølger er lufttrykk, ellers blir det jo ingen lyd vi kan høre. At "lukket kasse lager lydbølger, mens en portet skaper lufttrykk", er således en uheldig formulering. En portet kasse vil som regel kunne spille høyere enn en lukket kasse om de får like mye watt, mens en båndpasskasse som regel vil spille enda høyere enn dét igjen grunnet sin høyere følsomhet.

 

At mange velger en båndpasskasse i en W124 er jo fordi all lyd kommer ut av porten(e) og man kan derfor sluse porten(e) opp igjennom hattehylla for best mulig basstrøkk i kupéen og ikke i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt høy Qts og ganske lav Fs tilsier at elementet passer best i lukket kasse. Men som FE3T påpeker er det sparsommelig med opplysninger. (De har til og med klart å skrive "woffer" i databladet...) :chairshot

 

Med tanke på at du har en bil som ikke akkurat er konstruert for lukkede kasser i bagasjerommet ville jeg vurdert å selge eller bytte elementene i noe som egner seg litt bedre for båndpasskasser kontra å bruke tid, penger og energi på noe som har 50/50 sjanse for å bli sånn passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forsåvidt inne på noe, men porten er hovedgrunnen til at portede kasser spiller høyere i de lave frekvensene enn lukkede kasser. Om du ser på frekvenskurvene til et portet bassystem hvor totalgjengivelsen, elementet og porten er målt hver for seg vil du se at porten nesten gjør ALL jobben på egenhånd. :)

 

Finner typisk nok ikke noen slike bilder akkurat nå, så jeg får vist hva jeg mener... :shake

 

EDIT: jovisst! Kurven nede til venstre er bassrefleksporten, mens den midterste er basselementet.

 

99S60fig02.jpg

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å provosere noen av dere som kan mer enn de fleste om bilstereo. Dont get me wrong.
Ingen fare. Det du sier er bare ikke helt korrekt.

 

Men en port blåser luft, litt vansklig å få den blåsingen inn i en sedan om det er masse stål i mellom. Ofte sånn i praksis i de fleste biler. Lyd derimot(særlig lave frekvenser) kan bære langt igjennom materiale.
Nei, en port blåser ikke mer luft enn det elementet gjør på egenhånd, for å si det enkelt. Det kan sikkert virke sånn når man holder en hånd mot porten og den andre mot elementet, men som du ser på kurven til epifant over, så gir ikke porten mer luft enn det elementet gjør. Porten leverer kun et speilbilde av hva elementet leverer, porten gir en gitt og ønsket resonans av lufttrykket inni kassa. Når lufttrykket i kassa (skapt av elementet altså) blåser over porten, akkurat som når man blåser på en flasketut, blir det en resonans man hører som lyd, akkurat som når man blåser på en flasketut, for å si det slik.

 

Som sagt før; lyd=luft! Luft i bevegelse lager lyd! Lyd oppstår ved luft settes i bevegelse! Det er ikke lettere for en portet kasse å levere lyd gjennom stålvegger enn for en lukket kasse. En portet kasse kan spille høyere enn en lukket med samme effektinntak, slik at den høyere lyden kommer lenger og "enklere" gjennom stålveggene, men de med lukket kasse kompenserer dette enkelt ved å velge en kraftigere forsterker!

 

Står du på utsiden av en tett stålvegg, med en dundrende basskasse på innsiden, er det teknisk sett ikke lenger basskassen du hører, men stålveggen! Basskassa leverer lydbølger på innsiden, dét lufttrykket(!) presser mot stålveggen, stålveggen gir etter for trykket og prøver etter beste evne å svinge med i takt, på utsiden blir da disse svingningene videreført som lufttrykk (om enn svakere enn på innsiden selvsagt, stål er stivt og tungt og dermed relativt vanskelig å sette i bevegelse) og tilslutt hører du stålveggens svingninger som lyd! Ergo, om basskassa på innsiden er portet, lukket eller båndpass er egentlig umulig å avgjøre på utsiden, alt man hører er hva stålveggen vibrerer fra seg.

 

Det er altså ingen forskjell på en port som blåser luft eller lyd. En varmeapparatvifte i bilen kan også blåse mye luft inn i kupéen, uten at det blir så mye bass utav det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for "eksperimentet" og morroskyld lagde jeg to kasser til et Kenwood KFC-W1225DB element (to spoler, 600w+600w 12").

 

Lukket kasse har de helt korrekt Kenwood-anbefalte målene:

B:375 mm

H:360 mm

D:350 mm

 

Porta kasse har de like korrekte målene:

B:380 mm

H:505 mm

D:340 mm

Portdybde: 178 mm med omkrets 76 mm

 

Begge kassene er laget i 21 mm MDF og kassene er laget "liggende" med vinklet bakvegg tilpasset bagasjerommet.

 

Så kommer det interessante. Nemlig når jeg bytter elementet over fra den ene kassa til den andre, så hører jeg med min beste vilje ingen nevneverdig forskjell. Men har et inntrykk, understreker inntrykk, av at elementet er litt mer lettdrevent i den porta kassa. Derfor blir den brukt.

Forsterkeren er forresten en Kenwood KAC 7201 som brokoblet gir 460 RMS watt.

 

Er dette et uvanlig bra element, siden det spiller like bra i porta som lukka kasse, eller er denne diskusjonen like fånyttes som de fleste andre diskusjoner om bilstereo..

 

Det jeg vil fram til, er at bilstereo ikke er mere avansert enn å slavisk følge anbefalingene til produsenten av produktene man velger. Slik skal det mye til at resultatet ikke blir bra. Ok, man kan ikke skryte av å tråkke opp nye stier, for de som mener det er viktigere, men...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et uvanlig bra element, siden det spiller like bra i porta som lukka kasse, eller er denne diskusjonen like fånyttes som de fleste andre diskusjoner om bilstereo..

 

Det har ikke så veldig mye med bra eller dårlig å gjøre egentlig. Det er ingenting "i veien" for at ei lukket og ei portet kasse skal spille tilnærmet identisk. Litt på samme måte som at en Porsche og en Ferrari kan kjøre akkurat like fort og ha tilnærmet identiske tall for akselerasjon, selv om en har midtmontert turboladet V8 og den andre har bakmontert 3-liters boxer.

 

På samme måten som man kan få lukket og portet kasse til å spille TOTALT forskjellig. Alt avhenger av valgene konstruktøren (forhåpentligvis) tok når han eller hun dimensjonerte kassevolum og eventuelle portdimensjoner.

 

Det jeg vil fram til, er at bilstereo ikke er mere avansert enn å slavisk følge anbefalingene til produsenten av produktene man velger. Slik skal det mye til at resultatet ikke blir bra. Ok, man kan ikke skryte av å tråkke opp nye stier, for de som mener det er viktigere, men...

 

Du aner ikke hvor gjerne jeg skulle ønske at dette var sant... Produsentens anbefalinger er veldig veiledende, og er konstruert for å gjøre minst mulig feil istedetfor mest mulig rett. På den måten får man et produkt som spiller bra i så mange forskjellige biler og situasjoner som mulig. Dessuten, og kanskje viktigst av alt: man får ikke vite hvor bra det KUNNE ha spilt, dersom alt var optimalisert og tilpasset DEG, DIN bil og DIN musikksmak. Hva om produsentens anbefaling spiller helt ok, mens en spesialtilpasset kasse ville spilt "dobbelt så bra" med samme element, samme forsterker og i samme bil?

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste løsningen for deg er ganske enkelt å kjøpe en ferdigkasse fra feks Torshov Bilrekvisita, de har et innvendig volum på 35L noe som ifg Ljudia skal være et bra volum for en lukket kasse til ditt element.

 

Kjøp deg et par 16cm eller 20cm gittere og kutt opp hullene i hattehylla til 14cm eller 18cm, en lapp sort filt under gitteret hindrer at hullene og/eller bensintanken synes igjennom gitterene, nå bør du få den bassen kassa klarer å levere inn i bilen

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste løsningen for deg er ganske enkelt å kjøpe en ferdigkasse fra feks Torshov Bilrekvisita, de har et innvendig volum på 35L noe som ifg Ljudia skal være et bra volum for en lukket kasse til ditt element.

 

Kjøp deg et par 16cm eller 20cm gittere og kutt opp hullene i hattehylla til 14cm eller 18cm, en lapp sort filt under gitteret hindrer at hullene og/eller bensintanken synes igjennom gitterene, nå bør du få den bassen kassa klarer å levere inn i bilen

 

fant litt info i dag.

Jeg har 2 hull på hvert side av hatthyllen, hvor hver av de er ca 12-13cm. 2stk 13Øcmhull ca. Det var bare en skum"dott" som satt i hullet. tokk den vekk. kan dette fungere? så leg slipper og kutte i hatthyllen.

 

samtidig.

Noen som kan hjelpe meg med størrelsen på kassa? samt porter.

hvor fonner jeg 68mm x100mm hen? eller, noe som tilsvarer det?????

takker for all hjelpen en så langt.

Endret av MBE200

min bil. mine regler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår