Gå til innhold

Batteriet lades ikke!


rusnei

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Ford Sierra 2.0 CL 88mod.

Den har stått ubrukt i en ukes tid i den kulda vi har opplevd i det siste, og i det jeg skulle starte den fikk jeg problemer.

Batteriet var nesten utladet, men et par forsøk utladet den helt.

 

Fikk startet ved å bruke ekstra hjelp fra en annen bil, lade via kabler. Så kjørte jeg i ca. 30 km for å forsøke lade batteriet, men det hjalp ikke.

 

Er den noen som kan si meg hva årsaken kan være?

 

Dynamo, starter eller noen enkle slitedeler jeg kan skifte selv, sånn uten videre (vil ikke sende bilen til mekaniker med det første), men gjerne prøve noen enkle grep først.

 

Er det noen som har sånn ca. priser på dynamo, starter til denne type bil (nytt/brukt)?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg spørre om du faktisk har forsjøkt å måle med voltmeter om den lader?

 

for om du mottar mere enn 12v så lader dynamoen din, da er det bare batteriet som er dødt. og da har du 2 valg!

 

enten tar du det ut, sjekker syre nivå, etterfyll det som trengs, koble så opp batteriet mot en lader som du skal la stå ca et døgn!

 

det som mest sansynlig vil skje er at batteriet muligens ikke vil taimot lading!

 

dette fikser du da ved at du kobler laderen til, slår på, og så tar du en skiftnøkkel/fastnøkkel eller noe i den str, for å kortslutte polene! len intil ene polen så klinker du til på den andre så gnisten spruter, men som sagt IKKE HOLD DET DER! du skal kun tappe det på batteriet 3-4 ganger, dette vil gi batteriet et sjokk, som deretter vil kvikne til..

 

se på det som en defibrilator på mennesker ved hjertestans!

 

Om dette ikke hjelper, eller batteriet er flatt dagen etter, så kjøper du et nytt!

 

som sagt med mindre dynamoen er dau!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg spørre om du faktisk har forsjøkt å måle med voltmeter om den lader?

 

for om du mottar mere enn 12v så lader dynamoen din, da er det bare batteriet som er dødt. og da har du 2 valg!

 

enten tar du det ut, sjekker syre nivå, etterfyll det som trengs, koble så opp batteriet mot en lader som du skal la stå ca et døgn!

 

det som mest sansynlig vil skje er at batteriet muligens ikke vil taimot lading!

 

dette fikser du da ved at du kobler laderen til, slår på, og så tar du en skiftnøkkel/fastnøkkel eller noe i den str, for å kortslutte polene! len intil ene polen så klinker du til på den andre så gnisten spruter, men som sagt IKKE HOLD DET DER! du skal kun tappe det på batteriet 3-4 ganger, dette vil gi batteriet et sjokk, som deretter vil kvikne til..

 

se på det som en defibrilator på mennesker ved hjertestans!

 

Om dette ikke hjelper, eller batteriet er flatt dagen etter, så kjøper du et nytt!

 

som sagt med mindre dynamoen er dau!

 

Må bør du få mer enn 12v mår bilen går,må ha min 14v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen kan det lade på 12V om hvilespenninga på batteriet er 12,6 V ca?

 

Du må nok over 13V med god margin før det lader noe særlig, og helst over 14V.

Er batteriet ditt helt flatt i den kulda her kan det være nok til at bilen din ikke greier å lade det opp, ta det inn i varmen, lad det opp, og prøv igjen, ladespenning med flatt batteri er ganske så uinteressant egentlig, da må man se det sammen med hvor tomt batteriet er og ladestrømmen.

 

Skal du sjekke lading, når du har fullt batteri, så måler du volt og ampère fra dynamo, med alt av store forbrukere i bilen på fullt.

 

Men det er nok ikke usannsynlig at noen slitte børster får nådestøtet nå, så du kan vel begynne med å lede opp batteriet inne og skifte børster.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår