Retteåsen Skrevet Januar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 I dag tok kulda knekken på venstre drivaskling på min Audi 80 2.0E 1992Modell. Jeg har sjekket litt rundt og biltema serut til å ha bare ytreledd? til 649,- (ikke abs) Men jeg frykter jeg må bytte begge ledd, siden det kan virke som krysset har gått, noen som kan hjelpe en gjerrig student slik så jeg kan skaffe NYE deler billigst mulig? Akslingen går rundt men ikke yttre ledd. Nå skal jeg inrømme jeg ikke har skrudd mye på disse bilene så vet ikke åssen det ser ut der inne. Håper noen kan hjelpe meg! Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Veldig fint om noen kunne hjulpet meg her, da jeg er nokså blank på dette emnet! Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superhenning Skrevet Januar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Hvis du må ha hele sjekk http://www.bruktbildeler.com eller http://www.nbfbildeler.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Okei takk tenkte å ringe NBS i pausen av timen her nå! Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Om akslingen går rundt men ikke ytre drivledd så trenger du kun skifte ytre ledd. Dette koster vel 600 eller noe sånt og er skiftet på en time :) På den annen side så er det sikkert bare akselen som har hoppet ut av knuten. Lar seg lett reparere (så lenge akselen ikke er knekt av i låsesporet for knuten), men du trenger en ny mansjett med klips, samt låsering. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Okei da kjøper jeg inn yttre ledd fra Biltema jeg så tenker jeg det løser seg, ellers kan jeg bare jekke opp bilen og se over før jeg kjøper deler! Takker ekstremt for svar! Men ingen som har oversikts bilde eller vet hvor jeg skaffer det? Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Okei da kjøper jeg inn yttre ledd fra Biltema jeg så tenker jeg det løser seg, ellers kan jeg bare jekke opp bilen og se over før jeg kjøper deler! Takker ekstremt for svar! Men ingen som har oversikts bilde eller vet hvor jeg skaffer det? Retteråsen http://www.vagcat.com Sjekk at akselen er hel, sjekk spesielt sporet til låseklipset helt ytterst på akselen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 Takker ekstremt for svar igjen, kjempe fint! Da skal nok dette løse seg :) Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Så ut som det bare akslingen som hadde hoppet ut, men jeg bytter ytre ledd da det virket som jeg manglet noen små ting som skal sitte på akslingen. Virket som jeg manglet: Nr 10 På bildet over. Dessuten synes jeg liksom akslingen var så kort, men kan hende det var fordi at ytre drivleddet hadde snudd seg inni der liksom, fordi jeg tok ut kulene og rigene som var inni der, men fikk det bare til å passe en vei slevom akslingen virket kort da :P Finner vel ut av det. Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Det var ikke splines igjen ytters på akslingen ifra låseringen og ut, men det går vel bra? Låseringen og alt er intakt så det ut som, selvom ringen ikke bygget så veldig ut da, så ikke ut som den ville låse så veldig hvis dere skjønner :P Men har kjøpt nytt ytre ledd i dag, så vi får se hva jeg får til med det! Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Bytt låseringen! Det er normalt ny låsering, konskive og en konveks skive med når man kjøper en ny drivknute, nr 10,11 og 12 på bildet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Da prøver jeg på det, ja tror jeg så det var med noe småtteri, men synes ikke jeg kunne se låseskiva men mulig jeg ikke så godt nok etter :) Det ordner seg nok! Skal prøve å få fikset dette i kveld! Takk for god hjelp Quattro73 Retteråsen Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 (endret) Når alt er montert på skal drivknuten kunne beveges ca 1 cm frem og tilbake i aksial retning. Om dette ikke lar seg gjøre så sjekk om nedre opphengskuler er riktig montert (er justeringsmuligheter for camber på disse). Når det gjelder drivknuten så skal den koniske enden av senterdeler inn mot akselen. Kuleholderens største åpning skal også vende mot akselen. Om du har kjøpt ny knute så er dette uviktig da jeg går ut ifra at den er riktig montert. Endret Januar 11, 2010 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Retteåsen Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 har kjøpt ny kule vettu, og der er det montert slik at den innerste ''smulteringen'' er lagt slik at det blir lengst mulig inn til akslingen men det stemmer nok, fordi jeg så ca 1 cm av splinesene på akslingen. Derimot fant jeg ingen ny låsering så jeg får se hva jeg finner på der! Hva skulle en gjort uten hjelpsomme folk på forumet!? Retteråsen. Siter Mvh Bjørn Arild Retteråsen Golf mk II 85 CL 1,6->16v Audi A4 1.8L 20V 98 Retteråsen's Salgstråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.