Gå til innhold

Anmeldt pga for kort avstand

Ranger emnet


Jon Arne

Anbefalte innlegg

God dag..

 

Idag ble jeg stoppet av politiet pga for kort avstand til bil foran.

Dette hadde de på film,å hadde et apparat som regnet ut avstand mellom meg og bil foran, sa de.(Dette fikk jeg ikke se)

 

Han sa at grensen til å miste lappen var 0,50sek,og at jeg lå 0,76sek, så jeg ble anmeldt for dette.

 

 

I mitt forsvar kan jeg si at jeg syns jeg lå med grei avstand, tilogmed større avstand enn de forran(men jeg var seff bakerst i rekken)

Hater selv rompe-kjørere, så når politiet sa dette ble jeg litt overrasket.

For 0,76sek er meget lite,å da vil jeg tro man ligger veldig nært.

 

 

Så spørsmålet,noen som vet hva jeg kan vente meg i bot eller lignende?

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ofte ligger altfor tett,de syns jo selv ikke de gjør det... De ville vel ikke gjort det ellers? eller?

 

Har sånne som deg daglig langt oppi hekken på Caddyen min på E6. Og der er det nesten daglig lange køer pga sånne typer ulykker man får når man holder for kort avstand...

 

Kjenner ikke din sak e.l så skal ikke dømme deg mere en jeg har gjort nå ;)

 

Hva bot angår så aner jeg ikke

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener,og jeg sier ikke at jeg er en konge langs veien.

Men avstanden holder jeg,spesiellt på denne tiden av året!

 

For å si det sånn: så hadde det gått en bil til imellom oss,men DA hadde avstanden var liten.

Som sagt,så fikk jeg ett lite sjokk. Så jeg skal kreve å få se videon og tallene, hvis jeg får det!

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble btw stoppen ca 2timer senere også,da i kontroll som de hadde satt opp i motsatt retning.

Sveivet opp ruta å så at det var han som stoppa meg sist,og han kjente igjenn meg,så han sa at jeg bare kunne kjøre videre! wtf?

 

Skulle tro de var ut etter bilen!(skal sies at den ser litt dårlig ut:P)

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater selv rompe-kjørere, så når politiet sa dette ble jeg litt overrasket.

 

Hater dem som absolutt skal ligge 5 over i ytrefila på firefelts vei leeeeenge ;) Men det er til gjengjeld eneste situasjonen jeg kan finne på å legge meg ganske oppi og ut mot midtdeleren.

 

Men det er greit å tenke på avstanden sin til bilen foran til tider.. Du er mye mer utsatt for steinsprut, hvis det skjer noe har du ikke sjans, du har mye mindre kontroll over situasjonen bare for å nevne noe, hvis du ligger klint oppi ræva på bilen foran.

 

Har sånne som deg daglig langt oppi hekken på Caddyen min på E6. Og der er det nesten daglig lange køer pga sånne typer ulykker man får når man holder for kort avstand...

 

Syns det er rart det ikke skjer mer på Østlandet jeg, ser ofte 5-6 biler i tett tett trafikk i 120. Lurt... Mye mer relaxed å kjøre nye E18 her nede :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om politiets instruks....

 

 

Politidirektoratet 38

2008

POLITIETS TRAFIKKTJENESTE GP-4027

03.7 INSTRUKS FOR KONTROLL AV AVSTAND TIL

FORANKJØRENDE

1. Generelt

Det bør reageres strengt overfor overtredelser av bestemmelsene om avstand til forankjørende.

Politiet kan gi informasjon eller reagere med anmeldelse eller anmeldelse med førerkortbeslag.

I denne instruks benyttes tidsavstand som måleenhet. Instruksen tar som utgangspunkt, kjøring

med alminnelig gode dekk på tørr, bar vei. Instruksen regulerer videre de såkalte normalsituasjoner,

alminnelig gunstige kjøreforhold, normal trafikk etc. Upåregnelige situasjoner som momentan stopp

hos forankjørende (f.eks. pga. kollisjon) faller utenfor denne instruks.

 

Tidsavstander:

1 sekund i 30 km/t - 8,3 m

1 sekund i 40 km/t - 11,1 m

1 sekund i 50 km/t - 13,8 m

1 sekund i 60 km/t - 16,6 m

1 sekund i 70 km/t - 19,4 m

1 sekund i 80 km/t - 22,2 m

1 sekund i 90 km/t - 25,0 m

1 sekund i 100 km/t - 27,7 m

 

Politiet kan gi informasjon, eller reagere med muntlig advarsel, anmeldelse eller anmeldelse med

førerkortbeslag.

2. Informasjon/muntlig advarsel

Dette virkemiddel bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som

kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 2 sekunder eller mindre.

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 3 sekunder eller mindre.

3. Anmeldelse

Anmeldelse bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som kjører

med en jevn tidsavstand til forankjørende på 1 sekund eller mindre.

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 1,5 sek eller mindre.

Anmeldelse bør dessuten alltid nyttes ved trafikkuhell hvor det er begrunnet mistanke om atavstanden til forankjørende er ulykkesårsak.

En anmeldelse etter trafikkreglenes § 5 nr. 3 bør være så konkret som mulig, med angivelse av

anslått hastighet, avstand, distansen føreren har kjørt med for kort avstand over, føreforhold, dekk

og andre momenter som vil få betydning for den påtalemessige vurdering.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 sek er 22meter avstand i 80 km/t...

 

 

Hvis det stemmer så kan det vel nesten stemme.

Vil tro jeg lå ca 20m unna bilen foran meg når jeg hadde politiet bak meg.

Litt vanskelig å si eksakt meter,men mulig det som politiet sa stemmer da.

 

Men er det noen lov som sier at man skal holde så å så mang meter/sekund bak bilen foran?

Spørr bare for å spørre..

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

 

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

3 sekunder er blitt en gyllen regel.. Men kan ikke finne noe mere direkte enn dette.. Men jeg er ingen jurist..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven kan også benyttes i slike situasjoner tror jeg..

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

 

Å kjøre under ett sekund bak en bil er ikke å være hensynsfull eller aktpågivende. Det kan oppstå fare ved feks nødbrems osv..

 

Min samboer(dame of course) kjører altfor nærme. Har påpekt det flere ganger. Ligger omtrent på 1 sekund.. Noe som er uansvarlig og risikofylt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sekunder trenger du fra bilen foran bremser, til du selv klarer å begynne å bremse med din egen bil?

 

(tenk over det neste gang du kjører så forstår du hvorfor politiet stopper folk som gjør dette uten å forstå konsikvensene)

 

Er noe å tenke på at 1sekund er regnet som normal reaksjonstid. Så hvis en ligger mindre enn ett sekund bak bilen foran så rekker du ikke å reagere du ikke å reagere før det smeller hvis bilen foran bremser hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår