sv1is Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Har en gammal haug av en passat til arbeidsbil, og lurer på om vannpumpa har tatt kvelden. Var ute og kjørte her en dag, så var det plutselig ingen effekt i varmeapparatet, og bilen kokte etter noen kilometer. Tenker at det enten er pumpa eller termostaten som er gått, stemmer dette tro? Er det vanskelig å skifte vannpumpa for en garasjemekaniker med pågangsmot? Bilen er en 1,9TDK 1992 modell gått knappe 350 000 km så den er såvidt innkjørt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Mener du må av med hele fronten for å bytte den pumpa.. Er endel jobb hvis jeg tenker rett.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sv1is Skrevet Januar 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Ok, finnes det et nettsted med sprengskisser over denne motoren, tro? Vet ikke engang hvor pumpa sitter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Hei, På den gamle passaten der er det enkelt å bytte vannpumpe. Det er på -97 modellene og nyere fronten må løsnes. Du må gjerne fjerne servopumpa for å komme til, men dette er grei skuring hvis du har skrudd litt før. Kjøp ny vannpumpe med komplett hus da huset på eldre VAG ofte har irret rundt pakkningssporet og lekker vann. Bytt termostat i samme slengen, skyll hele systemet med hageslangen og bruk rød frostvæske (G12 / G30)blandet 50/50 med vann ved påfylling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sv1is Skrevet Januar 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2010 Hei, På den gamle passaten der er det enkelt å bytte vannpumpe. Det er på -97 modellene og nyere fronten må løsnes. Du må gjerne fjerne servopumpa for å komme til, men dette er grei skuring hvis du har skrudd litt før. Kjøp ny vannpumpe med komplett hus da huset på eldre VAG ofte har irret rundt pakkningssporet og lekker vann. Bytt termostat i samme slengen, skyll hele systemet med hageslangen og bruk rød frostvæske (G12 / G30)blandet 50/50 med vann ved påfylling. Takk for bra svar! Sitter altså vannpumpa på venstre side, i nærheten av servopumpa når du står foran bilen og ser på motoren? Er jo heldigvis rimelig godt med arbeidsplass under panseret på disse ;) Hvor sitter termostaten? Ved inntaket i bunnen av blokka, eller i forbindelse med radiatoren eller pumpa? Må snart få gang på det varmeapparatet snart. Begynner å bli lei av is på innsida av ruta... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Januar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2010 Takk for bra svar!Sitter altså vannpumpa på venstre side, i nærheten av servopumpa når du står foran bilen og ser på motoren? Er jo heldigvis rimelig godt med arbeidsplass under panseret på disse ;) Hvor sitter termostaten? Ved inntaket i bunnen av blokka, eller i forbindelse med radiatoren eller pumpa? Må snart få gang på det varmeapparatet snart. Begynner å bli lei av is på innsida av ruta... Vannpumpa ligger inntilmotorblokka under dynamoen/backom servopumpa. Den ligger nederst på blokka på venstre side når du står foran bilen. Enklest tilgang får du ved å jekke opp bilen på den siden og ta vekk hjulet og plastdekselet. Så løsner du servopumpa for å få tilgang til vannpumpa. Termostaten sitter i vannpumpa under stussen som går til nedre radiatorslange. Drar du på biltema og kjøper deg haynes reerasjonshåndbok til biln din, så klarer du dette greit om du har skrudd litt før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.