Spikend Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Hei! Jeg har en Ford Probe '96 modell som jeg egentlig er veldig godt fornøyd med, men det har oppstått et par småproblemer når den skikkelige vinterkulden har satt seg inn. Selv får jeg inntrykk av at motoren blir for nedkjølt. Sliter nemlig med å få skikkelig varmluft inn i bilen. Problemet er størst når det går mot under -10 grader. Slik som i romjula nå nettopp, så klarte den vel akkurat å holde temperaturen i bilen på 14-15 grader når jeg kjørte. Men, selv etter at jeg har kjørt 3 mil, så begynner plutselig radiatorvifta å gå når jeg står og venter på tomgnag. Kupeviften (som står på det varmeste) begynner å blåse kaldluft og temperaturen går ned mot 5 grader. Da jeg ventet var det ca -25 grader ute. Et annet problem er den unormalt høye tomgangen når motoren kaldstartes. Normalt kan den ligge på 2 500 omdreininger og opp mot 3000 (den ligger på 600 når motoren er varm). Dessuten så når motoren begynner å få litt varme i seg, begynner den å "jage" (som jeg tror andre har kalt det). Det høres ut som om noen sitter å tråkker på pedalen og slipper den igjen, så motoren hopper 500 omdreininger opp og ned. Når motoren til slutt blir varm forsvinner heldigvis dette problemet. Takker for litt hjelp og innsikt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Høres ut som defekt toppakning evt termostat.. Hvordan er det med kjølevæskenivået? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Hmm.. Vel, den var på service i sommer og da ba jeg om at de skulle se over bilen, så det burde ha vært fullt/fyllt opp da. Burde jeg sjekke nå? På den servicen vart toppdekselpakningen bytta fordi den var lekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Det er alltid lurt å sjekke over ting under panseret selv om den har vært på service.. Service-folka kan ha gjort feil/glemt noe f.eks, og bilen kan ha blitt mer slitt etter den var på service.. Uansett, sjekk etter på nivået til kjølevæska. Toppakning og toppdekselpakning er 2 forskjellige ting. Sistnevnte lekker bare olje dersom den blir ødelagt. Førstnevnte lekker olje, vann, kompresjon ved et alvorlig brudd. Men som regel er det bare at vannet enten forsvinner ned i motoren sammen med oljen, eller at vannet går ut i eksosen og bilen ryker ekstra mye (Hvit røyk). Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Den kaldstartstomgangen din kan umulig være rett, hadde det vært en forgasserbil kanskje, men ikke såpass "ny" bil. Sjekk termostat, og at det er nok frostvæske, både frysepunkt og nivå. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Januar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2010 Det kan nok veldig godt hende være frostvæska sin feil ja. Skulle ut og sjekke nå. Fikk dratt målepinnen opp (med litt kraft), men fekk ikkje dytta den ned igjen.. Har nok fryst den væska. Da blir det vel å få tint opp motoren, fyllt på ny frostvæske og med lavere frysepunkt og håpe på det beste da.. :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honda92 Skrevet Januar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2010 toppen har helt sikkert sprekket, har vært borti samme problem, endte med å sette på ny motor da dt var for dyrt å fikse:(. bytt alltid skjølevæsken før kulden kommer og helst minst mulig vann Siter Volkswagen TR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Januar 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2010 Har det til radiatoren min :). Er du så sikker på at toppen har sprukket? Og i så fall hvilke konsekvenser har det? For det har vært såppas kaldt som det er nå, før i vinter (ned mot -29 grader). Bilen har gått fint etter det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lyngordon92 Skrevet Januar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2010 (endret) Det er alltid lurt å sjekke over ting under panseret selv om den har vært på service.. Service-folka kan ha gjort feil/glemt noe f.eks, og bilen kan ha blitt mer slitt etter den var på service.. Uansett, sjekk etter på nivået til kjølevæska. Toppakning og toppdekselpakning er 2 forskjellige ting. Sistnevnte lekker bare olje dersom den blir ødelagt. Førstnevnte lekker olje, vann, kompresjon ved et alvorlig brudd. Men som regel er det bare at vannet enten forsvinner ned i motoren sammen med oljen, eller at vannet går ut i eksosen og bilen ryker ekstra mye (Hvit røyk). Er du riktig heldig å det samme skjer på en diesel kan du i verstefall få væskelås.. hørt at det ikke er særlig kult:D Endret Januar 6, 2010 av lyngordon92 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spikend Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2010 Det virker som om bilen overlevde finfint. Fikk bytta frostvæske i går (kjørte ein radiatorrens også), og kjørte den i flere timer. Det kom varmluft når den stod på tomgang og turtallet stod ikke å hoppa av seg selv. Tror det var for lite frostvæske på den før, da jeg hadde på mer enn det jeg tømte den for. Takk for hjelpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.