Gå til innhold

For mye kjøling på motoren

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Ford Probe '96 modell som jeg egentlig er veldig godt fornøyd med, men det har oppstått et par småproblemer når den skikkelige vinterkulden har satt seg inn.

 

Selv får jeg inntrykk av at motoren blir for nedkjølt. Sliter nemlig med å få skikkelig varmluft inn i bilen. Problemet er størst når det går mot under -10 grader. Slik som i romjula nå nettopp, så klarte den vel akkurat å holde temperaturen i bilen på 14-15 grader når jeg kjørte. Men, selv etter at jeg har kjørt 3 mil, så begynner plutselig radiatorvifta å gå når jeg står og venter på tomgnag. Kupeviften (som står på det varmeste) begynner å blåse kaldluft og temperaturen går ned mot 5 grader. Da jeg ventet var det ca -25 grader ute.

 

Et annet problem er den unormalt høye tomgangen når motoren kaldstartes. Normalt kan den ligge på 2 500 omdreininger og opp mot 3000 (den ligger på 600 når motoren er varm). Dessuten så når motoren begynner å få litt varme i seg, begynner den å "jage" (som jeg tror andre har kalt det). Det høres ut som om noen sitter å tråkker på pedalen og slipper den igjen, så motoren hopper 500 omdreininger opp og ned. Når motoren til slutt blir varm forsvinner heldigvis dette problemet.

 

Takker for litt hjelp og innsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt å sjekke over ting under panseret selv om den har vært på service.. Service-folka kan ha gjort feil/glemt noe f.eks, og bilen kan ha blitt mer slitt etter den var på service..

 

Uansett, sjekk etter på nivået til kjølevæska.

 

Toppakning og toppdekselpakning er 2 forskjellige ting. Sistnevnte lekker bare olje dersom den blir ødelagt. Førstnevnte lekker olje, vann, kompresjon ved et alvorlig brudd. Men som regel er det bare at vannet enten forsvinner ned i motoren sammen med oljen, eller at vannet går ut i eksosen og bilen ryker ekstra mye (Hvit røyk).

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kaldstartstomgangen din kan umulig være rett, hadde det vært en forgasserbil kanskje, men ikke såpass "ny" bil.

 

Sjekk termostat, og at det er nok frostvæske, både frysepunkt og nivå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok veldig godt hende være frostvæska sin feil ja. Skulle ut og sjekke nå. Fikk dratt målepinnen opp (med litt kraft), men fekk ikkje dytta den ned igjen.. Har nok fryst den væska.

 

Da blir det vel å få tint opp motoren, fyllt på ny frostvæske og med lavere frysepunkt og håpe på det beste da.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt å sjekke over ting under panseret selv om den har vært på service.. Service-folka kan ha gjort feil/glemt noe f.eks, og bilen kan ha blitt mer slitt etter den var på service..

 

Uansett, sjekk etter på nivået til kjølevæska.

 

Toppakning og toppdekselpakning er 2 forskjellige ting. Sistnevnte lekker bare olje dersom den blir ødelagt. Førstnevnte lekker olje, vann, kompresjon ved et alvorlig brudd. Men som regel er det bare at vannet enten forsvinner ned i motoren sammen med oljen, eller at vannet går ut i eksosen og bilen ryker ekstra mye (Hvit røyk).

 

Er du riktig heldig å det samme skjer på en diesel kan du i verstefall få væskelås.. hørt at det ikke er særlig kult:D

Endret av lyngordon92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det virker som om bilen overlevde finfint. Fikk bytta frostvæske i går (kjørte ein radiatorrens også), og kjørte den i flere timer.

 

Det kom varmluft når den stod på tomgang og turtallet stod ikke å hoppa av seg selv. Tror det var for lite frostvæske på den før, da jeg hadde på mer enn det jeg tømte den for.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår