Drittsekken Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Jeg har kjøpt meg en Caravelle 2,4 GL (diesel) 1995 mod. og har problem med å få motoren varm. - Skiftet termostat med en gang. - Temp måler i instumentpanel kommer opp til den laveste streken (der hvor det står "C") ved tunge oppover bakker stiger den maks til neste strek. - Har aldri sett at kjøleviftene har gått, selv like etter oppoverbakker. - Slange til radiator og kjølevæsketank blir ikke varmere enn at de er gode å varme fingrene på, altså ingen problem med å holde på dem. - Etter en stunds kjøring hender det at varsellampe for kjølevann begynner å blinke. Ifølge manual betyr dette enten for varmt vann eller for lite vann. Nivået er da like under maks merket og temp i beholder og radiatorslange er ikke varmere enn vanlig. - Varme til kupéen fungerer, bare at det er lite varme å hente (altså vrir jeg på kaldt kommer det kaldt, på varmt kommer det lunkent) Det virker på meg som at vannet sirkulerer bra, men kan det være at det er luft i systemet? I så fall hvordan lufter jeg? Temperaturen ute for tiden ligger på -5 til -10, men jeg antar at denne motoren skulle klare å avgi varme for det om. Ser at det går en egen vannsløyfe til oppvarming av kupéen. Denne drives av en elektropumpe og er koplet på foran termostaten. Denne vil jo da kjøle motoren før termostaten har åpnet, men det skulle etter mitt hode bare forsinke oppvarmingen. Hva kan problemet være? Hva skal jeg sjekke? Og hvordan? Hvor er tempmåler plassert? Også hvor er tempkontakt for varsellyset plassert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Prøv å skift termostat.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drittsekken Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Termostaten har jeg skiftet, det var det første jeg også tenkte på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Er det veldig kaldt hos deg? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drittsekken Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Varierer mellom 5 og 10 kuldegrader. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Da vard et nok noe rart, høres fremdeles ut som termostat spør du meg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tedfarmer Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 har du funnet ut av varme problemet? har samme problemet i min bil. blir ikke varmere en at d blir litt go lunk i biln. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dieselmerc Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 Sliter med det samme her og :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 Stiger temperaturen ved tomgang, for å så synke ved kjøring? Varme i varmeapparat? Ville ta en fysisk sjekk at kjølevannslangene i motorrommet, kjenn om dem er varme o.l. Finn vannpumpen og sjekk om det er varme i alle slangene. Viss termostaten står åpen uavhengig av temperatur så vil temperaturen variere noe etter belastning og eksempelvis fartsvind. Står termostaten lukket, eller bare delvis åpen vil kjøleslangen etter vannpumpe, den som går inn i bunn av radiator, være merkbart kald sammenlignet med de andre slangene, den skal være kaldere, men ikke iskald. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dieselmerc Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 Tempmåler ligger konstant nesten i bunn, det er såvidt det er utslag når den er kjørt ei stund. Om den blir kjørt hardt, rolig eller på tomgang ser ikke ut til å ha noen innvirkning. Det er lunk i varmeapparatet. Er ca 5 + ute nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 Ville vurdert skifte av termostat.. Kok den nye termostaten i en kasserolle så er du sikker på at den virker før du monterer, er ikke ukjent at det kan være feil selv på nye :) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dieselmerc Skrevet Desember 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2011 (endret) Hvor står termostaten, og er det mye demontering for å komme til og bytte? Nå har jeg funnet ut hvor den er, men forstår ikke hvordan jeg kan komme til for å skru den ut :( Fant ut av det. Byttet termostat, men fortsatt like kald. Endret Desember 24, 2011 av dieselmerc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dieselmerc Skrevet Desember 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2011 Hvor står føleren for temp måleren? Blokka kjennes varm selv om måleren ikke gjør utslag. Ser ut som måleren virker, for den stiger over middels når jeg dekker til radiatoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shaky Skrevet Januar 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2012 Inne på vwbus.no så sitter det folk som bare driver med transporter/caravelle og der vil du nok få svar på alt du lurer på. Siter 02 Caravelle tdi 84 Golf GTI (i deler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
highline 2001 Skrevet Januar 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2012 Hei Nå er caravellene ganske vriene å lufte kjøleanlegget på da, med varmeapperat både her og der. Var en tråd om en på vwbus.no som slet med et lignende problem, bare med en vr6. Der var det luft i systemet bare, mener konklusjonen hans var at han satte bilen i en meget bratt bakke, å lot bilen stå en god stund med lokket til ekspansjonstanken av. Å det mener jeg hjalp. Skiftet noen vakumventiler på min transporter selv i fjor, å den var iskald lenge etterpå. Men plutseligt kom det ut en luftlomme tilsvarende 4dl med kjølevæske, å da funket den knall etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg