truls160 Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 (endret) har en dynamo som ikke har villet lade, så jeg begynte å feilsøke litt:P bytta børstene fordi de var nedslitte, men det hjalp ikke:) så sjekka jeg d+, den som går gjennom ladelampa osv osv for å få den til å lade:P tok en lednings rett fra pluss til d+ på dynamo og dA begynte den å lade:) så da måtte jeg begynne å klippe litt i ledningsnetter pga masse morkne ledninger som jeg trodde var problemet:) men nå har jeg klippet til jeg har fått "frisk" ledning og har fremdeles 12 ohm i motstand?:( noen som har noen gode forslag til hvor det kan være motstand? noen kontakt stykker ol som jeg burde sjekke? :) skal det være så mye motstand? Håper på svar og beklager en litt rotete post, men sitter i garasjen med pc + lite strøm;) Endret Desember 29, 2009 av truls160 Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Hva er motstanden i ladelampa da? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Ikke 12 Ohm iallefall, ladelampa er som oftest ei pære på 3-5W, avhengig av størrelsen på dynamo og kobling. Merkelig, kommer til 28,8 ohm 5W, 12V I=P/U 5/12= 0,41666667 A R=U/I 12/0,41666667= 28,8 ohm Er regninga mi på bærtur eller husker jeg feil. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 (endret) tror faktisk du regner riktig:) glemt å regne gjennom ohm's lov + litt effekt regning før jeg laget tråd;) er ikke rart det blir litt motstand gjennom pæra... har bare ikke lyst å legge på plass ledningene og det mest sansynelig ikke funker:P men kanskje det funker like vel;) får vel bare prøve og håpe på det beste;) Takk for svar:) Endret Desember 28, 2009 av truls160 Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 hmm, å skjøte ny ledning hjalp veldig lite egentlig! ladelampa lyser veldig svakt hele tiden og dynamoen lader ikke:( Noen som har noen andre tips til hva jeg kan sjekke i d+ kretsen?:) Men hvis det kun er 12 ohm i kretsen og det egentlig skulle vært 28... kan det være overledning et annet sted slik at spenninga går rett til gods dermed mindre motstand? eller er jeg helt på jorde?:P Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Ladelampa skal ha + fra tenning på den ene ledningen, og den andre går til dynamo. Har du sjekka at du har førstnevnte? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 har ikke sjekka 15 spenninga inn på ladelampa, men den lyser jo godt før jeg vrir om nøkkelen og starter bilen:)så regner med den har det:P etter den har startet, så lyser den bare veldig svakt...:P Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 målte litt spenning i stad med et litt utladet batteri vel og merke! målte 11,94 på batteriet med tenninga på også målte jeg 11,88 på d+ ledningen... så den får jo spenning helt fram:P ganske lite spenningsfall også begynner å gå tom for ideer:( Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Hva slags dynamo har du, gammel bosch, ny bosch, noe annet? Koble fra dynamo, , mål motstand mellom B+ og D+ på ledningen, hva skjer? Tenning på og batteri tilkoblet. Tenner ladelampa når du tar ledningene sammen, elelr om du tar D+ til gods? Den bør tenne med D+ til gods. Fremdeles tenning på. Jeg tipper på at du har slitte sleperinger, og du må enten rense dem, eller skifte dem, ett annet alternativ er diodefeil i dynamoen, eller defekt regulator. Kanskje dette hjelper deg noe på vei. Om ladelampe lyser bra med tenning på og D+-ledning til gods mener jeg det skal være bara nok kontakt der. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 den lader med en gang man tar en ledning fra + til d+! da er det 14,25 v med en gang... D+ lyser når jeg tar den til gods ja:) men dynamoen er ny:P fordi hadde samme problemer før, så jeg bytta børster på den gammle og fortsatt funket det ikke:P så kjøpte jeg en ny og har samme problem... så jeg skjønner ikke heeelt hvorfor den ikke begynner å lade:P har sjekka jordinga også... tror ikke ladelampa kan lyse sterkere enn det den gjør nå;P Tror dere det skader dynamoen å legge opp en krets inn i bilen med bryter til d+? ;P bare for å få det til å funke... bilen er ikke akkurat strøken:P transport fra a til b;) Takker for svar hittil! de har vært veldig hjelpsomme:)! EDIT: blir vel gammel type bosch jeg har tror jeg:P vet ikke helt forskjellen på ny og gammel bosch...:P Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Syns det høres veldig ut som diodefeil, men hvis du har montert NY dynamo er jo det utelukka, hva slags spenning måler du mellom d+ledning og jord da? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truls160 Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 målte vel0,3 v forskjell tror jeg, men skal måle p¨å nytt senere i dag.. er på jobb nå så Siter 2000 Audi A4 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 ladelampa er nok ei lita lyspære på 1.2w 5w er alt for mye, da smelter instrumentpanelet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2010 Det forklarer jo at motstanden er så høy, er ikke så inne på pærer i instrumentpanelet på volvo, men er jo rimelig like dynamoer på de bilene jeg driver med. Men da bør det egentlig ligge en motstand elelr noe i instrumentet, for ettersom jeg har lært, så krever en dynamo en viss magnetiseringstrøm for å begynne å lade, og m jeg ikke husker helt feil så var ei 5W pære passelig motstand for en 70-80A dynamo. Litt på tynn is her nå, men for å sjekke ut om det kan være trøbbelet eller ikke, prøv å legg en ledning, med 3-5W pære mellom D+ og B+ og se om den lader skikkelig da, gjør den det er det for stor motstand i den nåværende kretsen. Vil ikke anbefale deg å legge opp ledning og bryter som du tenker, tenker på muligheten for overladning, elelr ødeleggelse av dynamo om det gjøres slik. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg