opel16 Skrevet Desember 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2009 Hei. Jeg oppdaget idag at tempen på bilen plutselig steg til rundt 100 grader når den til vanlig har ligget standby på 90. Det jeg synes er rart med dette er at idag var det 37 minus her oppe å da burde det vel være vanskelig å få temp så høyt. Den synker ned til 90 og går opp igjen med jevne mellomrom. Er det noen som har peil??? Kan det være tempføler??? PS. Dette dreier seg om en 98 a4 1.8 avant. Er veldig takknemlig for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2009 Først, er det skikkelig blanding med frostvæske på bilen din? Det er jo heller ikke umulig at radiatoren din er fulla av snø/is i dissa temperaturene. Vært skifta termostat før? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel16 Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2009 Hei. Takk for svar. Det er forholdsvis ny frostvæske pga måtte rense anlegget i høst fordi det var elendig varme i varmeapparatet. Jeg har ikke byttet termostat på denne bilen. Jeg fikk den når den hadde gått 151000km nå har den gått 203000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2009 Jeg skifta nettopp på faderens non-turbo, men den fikk trøbbel med lav temperatur på motor, niks trøbbel på sommer, men vinteren lå den på 60-70*. Var vel defekt før gått 200k Ikke usansynlig at termostaten din begynner å si hadetbra. Men sjekk om det er mye isgreier i radiatoren når det forekommer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Sjekk når radiatorviften går på da. Den har vel en tempføler som aktiveres på henholdsvis 90 og 105 grader, tror jeg. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alarm92 Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Radiatorviften har lite/Ingenting å si når man kjører. Den styres av en type varmefølsomt metall som bøyer seg å kobler inn viften i 2 trinn. Trinn 1: 92-97 grader celsius og trinn 2: 97-105C Termostaten skal åpne ved 87 - 102°C Du kan også diagnotisere ved å måle trykket med påfyllingslokket, som skal ligge på omkring 1,3 bar på disse bilene. Hvis ikke har du lekasje eller dårlig vannpumpe, og tempraturen vil skyte til værs (Y) Siter SELGES: Alt av A4 B5 deler -Audi A4 Avant 1.8tqs 98" -Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel16 Skrevet Desember 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Tusen hjertelig takk for alle svar. Idag så er det bare 18 minus å det har fungert perfekt. Er vel kanskje noe i gjære med bilen, men så lenge det fungerer så venter jeg litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alarm92 Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Ikke noe jeg ville gjort, men det e ditt valg :P Kan jo være så enkelt som at tempraturmåleren er skrall (Diagnose :D ) Håper du finner ut hva feilen er ;) Bare å taste inn vis du treng hjelp, er mange flinke folk hær inne ;D Siter SELGES: Alt av A4 B5 deler -Audi A4 Avant 1.8tqs 98" -Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.