Gå til innhold

politiets kjøretrening ?

Ranger emnet


pepa

Anbefalte innlegg

Her er et utdrag fra "Instruks for politiets trafikktjeneste, GP-4027"

 

INSTRUKS FOR UTRYKNINGSKJØRING

OG FORFØLGELSE AV KJØRETØY

 

1. Generelt

 

1.1 Under kjøring i politiets tjeneste kan det som er fastsatt i

eller i medhold av vegtrafikklovens §§ 4-9, fravikes når

strengt tjenstlige grunner gjør det nødvendig.

 

1.2 Med utrykningskjøring menes all kjøring med formål å

komme fort fram og som kan medføre fravikelse av

bestemmelsen nevnt under pkt. 1.1.

 

1.3 Utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy skal skje i

overensstemmelse med trafikkbestemmelsene og ret-ningslinjer

gitt av Justisdepartementet.

 

1.4 Utrykningskjøring skal bare foretas når det er nødvendig

å komme raskt fram for å redde liv, begrense skade på

person eller betydelige materielle verdier eller når det er

strengt nødvendig for å sikre viktige bevis.

 

1.5 Forfølgelse av kjøretøy kan foretas for å stoppe dette eller

for å sikre nødvendig bevis. Slik forfølgelse skal kun skje

når det antas ikke å innebære unødig fare for andre vei-farende.

Forfølgelse med pågripelse som mål bør kun skje

når det fremstiller seg som ubetinget nødvendig at per-son

i det forfulgte kjøretøy øyeblikkelig pågripes.

Det må i hvert enkelt tilfelle vurderes om pågripelse er av en så

stor viktighet at det kan anses forsvarlig å oppta forfølgelse.

 

2.1 Ved utrykningskjøring skal trafikkbestemmelsene

normalt overholdes.

 

2.2 Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten,

kan visse trafikk-bestemmelser likevel fravikes – jfr. tra-fikkreglene

§ 2 nr. 4.

 

2.3 Fører av utrykningskjøretøy kan kreve fri vei med blin-kende,

blått lys, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3.

 

2.4 Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å

fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med

blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn

tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når

dette anses nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3.

 

2.5. I kryss regulert med trafikklyssignal skal det ved nød-vendig

kjøring mot rødt lys kjøres med så lav fart at man

alltid kan stoppe for kryssende trafikk, og etter at føreren

har forvisset seg om at videre kjøring kan skje uten fare.

Ved slik kjøring skal alltid blått, blinkende lys benyttes og

normalt også særskilt lydsignal.

 

2.6 Kjøring mot enveisregulering skal normalt ikke foretas.

Det kan bare gjøres når det er strengt nødvendig og det er

meget god oversikt over trafikkforholdene.

 

2.7 Patruljeleder må fortløpende vurdere nødvendigheten av

å fortsette forfølgelsen. Behovet for øyeblikkelig pågri-pelse

må han hele tiden veie opp mot den trafikkfare han

utsetter seg selv og andre for. Han skal straks avbryte for-følgelsen

dersom han anser det uforsvarlig å fortsette.

Han bør i stedet forsøke å følge etter på avstand for å

observere hvor den forfulgte tar veien.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår