Gå til innhold

Spl dynamics sub og forsterker.. Bra oppsett? tips?

Ranger emnet


speed300

Anbefalte innlegg

Har kommet frem til at jeg har mest lyst på bare 1 sub-høytaler i bilen, da det tar så mye plass med to, men vil jeg miste mye trøkk når jeg bare skal ha en 12"?

Har drevet og surfet rundt forskjellige steder og kom over ei side som het dreamtm.no. Syntes de hadde mye bra og fant en subb som så ganske råå ut. Hvordan blir denne sammen med den største spl forsterkeren? Har ikke så mye peiling men hva tror dere om dette oppsettet:

1 SPL300-D1-SPL Dynamics 12" SPL competition woofer ( http://dreamtm.no/shop/vare.asp?id=29283&hovedkat=0&catid=3747 )

og 1 S-2000D-SPL Dynamics 09 1-Ch D amplifier. 2000watts 1 ohm(http://dreamtm.no/shop/vare.asp?id=29113&hovedkat=1571&catid=3718 )

 

skal seff så i bassreflekskasse da jeg ønsker mest mulig trøkk. kassa skal stå i en bmw e46 2002 modell sedan, har forsåvid splitta bakseterygg og midtarmlene så tror ikke det blir noe stress og få bassen inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et godt valg at bilsteroutstyr.

Men ikke kjøp d1 wooferen , kjøp d2 woofern i stedet.

Da får du brukt forsterkeren og effekten den gir fullt ut. :)

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et godt valg at bilsteroutstyr.

Men ikke kjøp d1 wooferen , kjøp d2 woofern i stedet.

Da får du brukt forsterkeren og effekten den gir fullt ut. :)

 

Godt å høre at dette kan bli bra.. Vil gjerne høre tilbakemeldinger fra flere også??

 

Forsterkeren har jo 2 utganger til sub, og sub har to spoler. Hvordan skal jeg koble dette for å få 1 ohm på beste måte. (Takler forresten denne forsterkeren 1 ohm bra??)

Jeg tengte jo og kjøpe den med 2 x 1ohm spoler og koble hver spole på hver av utgangnene på forsterkeren, vil ikke dette funke... Noe annet som er lurere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren har berre ein kanal, (er jo monoforsterker) men den har 2 tilkoblingspunkter.

So har du ein spole tilkobla eine tilkoblingspunktet og den andre spolen på det andre tilkoblingspunktet, er subben parallellkobla.

 

Ved parallellkobling halveres impedansen. Da blir impedansen i ditt oppsett 0,5ohm.

Dette takler ikkje forsterkeren.

Du må da seriekoble spolene og får da 2ohm

Eller du kan kjøpe D2 versjonen. (eg rekner med at den har 2 spoler på 2ohm)

D2 versjonen kan du parallellkoble og få ein impedans på 1ohm

Endret av todleif
Klarde å skrive "seriekoble forsterkeren"

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men dette hørs jo bra ut..

 

Skal jo ha dette i ei reflekskasse, men har det noe og si på lyden om jeg bygger den helt firkanta? Ser det er mange kasser som har en skrå vegg. Og hvor finner jeg ut hvilke bassrefleksrør jeg skal ha, samt volum på kassa? Elementet er jo også ganske stort, så burde jeg trekke fra volumet elemetet tar opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp 6" aeroport med en gang så bygger du ei kasse på totalt ca 63 liter som vil gjøre at det blir igjen 55 liter luft rundt elementet.

Regner med at det vil bli en god del basstrykk da ;)

 

 

this is just my 2 cent (altså min mening)

 

Det er nettopp slike svar som blir helt på trynet.

 

Han kan ikke bare lage en kasse på 63liter og montere inn en 6" port med valgfri lengde, for da har han griseflaks hvis det blir bra... Når det gjelder reflekskasser, så MÅ det være en nøyaktig beregning av rørstørrelse i forhold til kassestørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår