Gå til innhold

Leter etter type mekanikerkurs for hobbybasis (Osloområdet)

Ranger emnet


shelbyGT500

Anbefalte innlegg

hei folkens :)

vel detta er mitt første innlegg og jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skulle skrive dette men siden jeg har tenkt å gjøre detta som er hobby skriver jeg det her :)

 

jeg har lenge lett etter et sted der jeg kan ta mekaniker kurs (bare for morro skyld), men jeg finner ikke noe. tekte kanskje noen av dere vet om noe? jeg bor i oslo, men det er null stress dersom det er sånn ca rundt oslo og :)

 

hadde vært konge å endelig funnet noe. har prøvd å lære meg selv, men sikkert mye lettere dersom jeg har en som kan lære meg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leter etter type..." var trådtittel på hovedsida:P hehe!

 

Men til saken, har aldri hørt om noe slikt jeg heller. Kanskje voksenopplæringen har noe kurs?

 

Det beste er nok som alle oss hobbymekanikere er å begynne et sted. Det meste er gjort før og ved å ha et prosjekt så lærer man underveis. Kjøp deg en motorsykkel om du ikke har for mye skruplass, eller en bil hvis du har og begynn å skru. Demonter, puss opp og skru sammen. Finn et objekt som er vanlig skruobjekt og som mange kjenner til, f.eks VW boble. Meld deg inn i en klubb og vær aktiv på noen forumer, så kommer nok kunnskapene sigende etter hvert!

 

Jeg selv hadde liten peiling på å skru for 2 år siden, men etter restaurering av motorsykkel og mengder med skruing på gammel audi så begynner peilingen å komme;)

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

type mekanikerkurs var vel litt feil ja :P sånn kan det gå når man skriver kl 01 på natta ^^

 

hm.. jeg skulle ønske det fantes noe sånt, hadde vært kult. jeg har tenkt på det å bare begynne å skru, har gjort det og når jeg først har muligheten. betaler ikke for å skifte olje på bilen akkurat det er noe jeg gjør selv :D men det å skaffe seg et prosjekt er dessverre litt vanskelig når man bor i leilighet i oslo :/

 

men takk for svarene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe særlig ut av å gå på et kurs. Jeg gikk på sånn voksenopplæring og alt har gått i glemmeboka for å si det sånn. Skru selv + haynes bok. Jeg bor også i leilighet i oslo, men har gjort alt fra senking til motorbytte fordet, ute. Bare å finne et passende sted og ha med seg verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en gammal gressklipper motor å prøv å få igang den til å starte med?

Selvom det ikke sitter i en bil så får du iallefall en billig innføring i hvordan en motor er bygd opp og virker.

 

Så lenge du har kunnskap om hvordan en motor virker og er bygd opp så er det ikke noe problem å skru. Man finner alltids ut av det om man har basisen inne ettersom alle merker har finurlige løsninger på ting.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er som følger: Kjøp deg en gammel engelsk motorsykkel med ensylindret sideventilert motor fra 40-50 tallet, som er et såkalt "barn find" og puss opp denne. Ariel, Triumph, BSA, Norton o.l. Disse er det mange av, mange har pusset dem opp, fortsatt god deletilgang (BSA og Ariel har nettbutikk med nye deler fortsatt (http://www.draganfly.co.uk)) og dem er enkle å forstå seg på. Haynes har t.o.m bok til noen av dem. En slik sykkel tar liten plass så du kan skru i stua/badet/soverommet og hele sykkelen får plass i deler i bilen. Da kan du enkel lære deg å skru samtidig som det er praktisk! Du får sykler for 10,000 og oppover og en ferdig restaurert sykkel får du solgt for 40-50k hvis du ikke vil ha den selv. Masse klubber og entusiaster som er meget behjelpelige om man har problemer.

 

Har gjort dette selv og holder på med en nå som er akkurat hjemme fra lakkering. Montering i jula og oppstart når snøen går;) Har selv lært masse underveis og føler nå at jeg begynner å bli klar for å ta fatt på et bilprosjekt fra grunnen av...!

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår