Gå til innhold

Anlegg i russebil - Problemer - De som kan anlegg vennligst ta en liten kikk!

Ranger emnet


bikramjit18

Anbefalte innlegg

Heisann. Vi kjøpte en russebil noen måneder tilbake. Vi fikk et heftig anlegg med 8 bassere og masse høytallere! Anlegget er drevet av tre bil batterier. Det er koblet til to kondensatore. Alt fungerte når vi hentet den. Nå, funker ikke alle basserne. Flertallet av dem står stille. Kondensatorne er også avskrudd. Batteriene er fullada som sagt. Hvis jeg på batteriladeren tar på jumpstart funksjonen (Leverer da utrolig mye strøm for å starte bilen) på batteriene, lyser opp kondensatorne for et par minutter. Det ser ut som at alle forsterkerne er på også. Er det noen som har anelse på hva problemet kan være? Batteriene er veldig nye, så det er utvilsomt det som er problemet.

 

Alt av sikringer osv er bra, ingen har ryki.

 

Håper på svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote kablene er koblet til bil batteriet. Og anlegget skrudde seg av her om dagen, og gikk ikke på før vi styrte med den remote kablen. Kan kanskje være det, men ettersom at det er 6-7 forsterkere, har du noen tips til hvordan vi enkelt kan få testa det?

 

De ser ut som at de fleste forsterkerne er på for de lyser, men kan de være på selvom remoten er feil? Er det ikke sånn at de da er helt avskrudd? Kondensatorene er også avskrudd. Disse skal stå på hele tiden egentlig. De sto på bra når vi henta bilen. Nå er de skrudd av, og som jeg skrev, så starter de med et skikkelig strømkick, men det kan man ikke lade med selvfølgelig. Da står de på i et par min, så går de av igjen.

 

Det jeg lurer på er, hva er det som egentlig har skjedd, fordi at bilen har stått stille siden vi hentet den (er kanskje 2 måneder siden) og med regelmessig starting osv. Er ganske forvirret og frustrert. Men for å komme til poenget. En av forsterkne lengre oppe som man kan se lyset på, lyser faktisk rødt. Jeg har alltid trodd at rødt er den vanlige fargen på den. Er det normalt at det er rødt lys isteden for grønt (uten at den er i protect)? Så langt har jeg bare sett en som lyser rødt. De andre lyser blått og er ikke i protect. Isåfall, hvis det er noen av dem som er i protect, hva er det som kan være feilen?

Endret av bikramjit18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote kabelen skal gå fra cd spilleren's remoteutgang til remoteutgangen til cd spillerene. Men dere har mange forsterkere, så det kan være at den ikke leverer nok strøm. Det vi gjorde i vår russebil var at vi kobla remote på kondensatoren. Vi hadde da en bryter som vi skrudde av og på kondensatoren med.

 

Men hvis alle forsterkerne er på, er det ikke der problemet ligger. Får forsterkerne signal fra spilleren?

Dette kan du sjekke ved å bruke en annen signal kilde, f.eks en ipod eller mobil.

 

Har du sjekka at det går strøm fra forsterkeren til høytaleren? (I høytalerkablene) Dette kan du lett sjekke med et multimeter.

 

En ting til angående remote kabelen. Hvis den er koblet rett til pluss på batteriet, står forsterkerne på konstant, noe som tapper strøm og dere kan risikere å ikke få starta når dere skal starte den.

 

I russebiler er det ofte lagt opp fort og gæli, noe som kan resultere i at det blir noe feil med anlegget, eller enda værre, brann.

 

Husker bilen vi hadde, der var anlegget ferdig lagt opp. Dagen før vi skulle bruke den jobba vi som pokker for å få alt ferdig. Så skulle jeg teste anlegget.. Endte med at jeg måtte stå halve natta og legge opp alt på nytt hehe.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller jeg litt her! Forsterkerne er kobla til cd spillerne selvfølgelig,ettersom at de skrur seg av og på med spilleren. Skal ta ut sofa osv i morgen, så får vi se.

 

Men kondensatorne er jo av fortsatt. Dette anlegget er satt opp MEGET profesjonelt forresten, så er veldig rart. Så må få kondensatorne i drift før vi prøver noe annet. Men hvorfor funker de kun når det er skikkelig hardstrøm? De bør jo funke utenom, og batteriene er fullada. Er 2 måneder siden de funka, og batteriet kan ikke blitt dårlig så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite med så mye stereo, hvis dere ikke har nok strøm.

Hvor mange ampere lader dynamoen??

 

Sjekk de subene som ikke spiller, ved å koble de fra forsterkeren, og sjekke de med et vanlig AA batteri... Er det bevegelse i suben da?

 

De lades med egen lader på forhånd. Dynamoen brukes ikke på disse batteriene. Er en eller bryter som involverer dynamoen, men den tror jeg ikke har mye med saken å gjøre. Skal sjekke bevegelse i suben etter skoletid. Skal si ifra hvordan det går utover dagen.

 

Takk for alle svar så langt ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si at forsterkerne er kalde nei...

 

Men hvordan er phonokablene koblet? Har alle forsterkerne signal fra spiller? Og da tenker jeg ikke på remote-signal, da tenker jeg på lyd.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår