Gå til innhold

Bruk av grøfte lys om kvelden

Ranger emnet


2,3 kimmi

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hvis du blinker på folk i mørket så er det jo du som er tullingen! Noe som forsvådt ikke er noen overraskelse.

 

Et blink og man får "solflekk" i mørket! Da kan man jo bare kjøre med fulltlys på, samme effekten.

 

Det er helt normal høflighet å gjøre folk oppmerksom på at det er noe galt med lyset deres. Ikke uventet at du ikke visste det.

 

Forøvrig har jo du uttalt tidligere at det ikke gjør noe om man kjører med fullys hele tiden, det er jo bare å se mot veikanten.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je kjører med kombinasjonen tåkelys og nærlys, og det er fordi jeg ser bedre. Folk sier du blir blendet av eget lys, du får ikek bedre sikt osv osv. Men jeg som er totning og kjører på veier som går tvers gjennom skogen, så trenger jeg det. Tåkelysene lyser mye mer ut til siden, ikke mye, men akkurat nok til å lyse opp ting som reflekterer bra, slik som dyreøyne. For dyr ser alltid mot lyset, og da legger jeg merke til dem lenge før jeg må trøkke på bremsen så abs'en røsker i lysken. hadde antageligvis vært et rådyr og to rever mindre i verden om jeg ikke hadde kjørt med tåkelys.

 

Og politiet jeg har møtt bryr seg ikke, har blitt blinka på en gang, men ikke mer enn det

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je kjører med kombinasjonen tåkelys og nærlys, og det er fordi jeg ser bedre. Folk sier du blir blendet av eget lys, du får ikek bedre sikt osv osv. Men jeg som er totning og kjører på veier som går tvers gjennom skogen, så trenger jeg det. Tåkelysene lyser mye mer ut til siden, ikke mye, men akkurat nok til å lyse opp ting som reflekterer bra, slik som dyreøyne. For dyr ser alltid mot lyset, og da legger jeg merke til dem lenge før jeg må trøkke på bremsen så abs'en røsker i lysken. hadde antageligvis vært et rådyr og to rever mindre i verden om jeg ikke hadde kjørt med tåkelys.

 

Og politiet jeg har møtt bryr seg ikke, har blitt blinka på en gang, men ikke mer enn det

 

Kjører man i 90 er det helt uinteressant hva som er i grøfta 10m foran deg. Kjører man i ødemarken gir nær+fjernlys mer enn nok sikt, hvis ikke får man sette ned farten.

Hva hvis noen IKKE ser dyret i veien fordi de nettopp har blitt blenda av tåkelysa dine?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nær og fjernlysa mine lyser så smalt fremover at jeg har ikke mulighet til å se ut i skogkanten, og sli ker det orginalt. Og en refleksjon fra øyne på dyr ser du på betydelig mer en 10 m avstand.

 

Og har faktisk stilt såvidt på høyden på lysa, og har ALDRI blitt blinket på siden jeg gjorde det

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nær og fjernlysa mine lyser så smalt fremover at jeg har ikke mulighet til å se ut i skogkanten, og sli ker det orginalt. Og en refleksjon fra øyne på dyr ser du på betydelig mer en 10 m avstand.

 

Og har faktisk stilt såvidt på høyden på lysa, og har ALDRI blitt blinket på siden jeg gjorde det

 

Jaha? Har du lasernærlys? I det området der det er interessant å se er lyset spredt mer enn nok utover, i hvert fall til å se dyreøyne o.l. Greia er jo at du ikke ser hva som skjer der fremme fordi du har fullt dagslys de første 10m foran bilen.

 

At ingen blinker på deg er ikke bevis for noe som helst. Det er ikke alle som blinker når de er misfornøyd, og det er ikke alle som vet at det er forbudt å kjøre med grøftelysa på. Du får kjøre meg i møte en gang, så skal jeg love deg at du blir blinka på, og at argumentet ditt derfor faller bort.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis noen IKKE ser dyret i veien fordi de nettopp har blitt blenda av tåkelysa dine?

 

Du må bestemme deg litt her da, klager du på bruk av vanlige tåkelys eller ulovlige/feil tåkelys. Hvis du blir blenda av riktige innstilte tåkelys er det deg det er noe galt med :)

 

og det er ikke alle som vet at det er forbudt å kjøre med grøftelysa på

kan du også rette til "ikke alle som vet når det er forbudt å kjøre med grøftelys"

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ideelle forhold, med en ny tåkelykt med en pære av høy kvalitet og et bra ledningsnett vil denne lyse opp veibanen max 20-25m foran bilen.

 

Når du kjører i;

- 70km/t beveger du deg med 19,4m/s

- 60km/t beveger du deg med 16,6m/s

- 50km/t beveger du deg med 13,8m/s

- 40km/t beveger du deg med 11,1m/s

 

Så kommer reaksjonstid, selv ikke The Stig eller Chuck Norris klarer å reagere noe fortere enn 2s, mer realistisk ligger denne på 3-4s for de fleste av oss, såfremst en ikke sitter med foten klar på bremsen og vidåpne øyne, noe som høres litt slitsomt ut..

 

Altså ved 60km/t ser du et par dyreøyne i grøfta til venstre for deg, du tar rennafart og klemmer bremsepedalen i bunn;

V x T = S / 16,6 x 3 = 49,8m.

Om The Stig var bak rattet ville han kjørt 33,2m.

 

I tillegg kommer bremsestrekning/lengde, ved 60km/t er det ca. 18m hvis en tar utgangspunkt i at en kjører på tørr asfalt med en friksjonsfaktor på ca. 0,7 - 0,9 og veien ikke har noen hellningsvinkel, altså helt flat.

 

Da har vi altså reaksjonslengden på 49,8m + 18 = 67,8m

 

Det vil altså si at en har kjørt forbi, eller over det en så takket være tåkelysene, med ganske god margin.

 

 

Og så sier de fleste tåkelysbanditter at dem ser så mye bedre med tåke/nær når det er mørkt, fordi det blir så lyst rett foran bilen.

Når du sitter hjemme i stua og ser ut vinduet, når du ser du best det som skjer ute, med lyset på eller av i stua?

 

 

 

Kan ikke en moderator klistre denne tråden, dette emnet er diskutert mange mange ganger nå..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vanlige vennlighet blinket jeg nettopp på en tulling som kjørte med park+tåke i mørket. De var visst en traumatisk opplevelse for tullingen, for han kom jaggumeg etter meg og ville lage bråk.

 

Needless to say; han kjørte BMW.

 

Ærlig talt, jeg er enig i at det er mye feil lysbruk, men hvis sjåføren mener han ser godt nok, og han ikke blender deg, så har du ingenting med å blinke på han.

Det er faktisk regelbrudd verre enn lysbruken, for bruk av lyd og lyshorn er kun tillatt for å varsle eller hindre fare, altså kjører han uten lys eller på bare park, har du tildels lov å blinke, for da er det for å hindre faresituasjoner, men ikke om du irriterer deg over at vedkommende bruker feil lys, men verken er til fare eller sjenanse.

 

Jeg er en flittig bruker av det jeg har av lys på bilen.

Jeg unngår som oftest Nærlys og tåkelys sammen, jeg kjører stortsett på tåkelys på dagtid, i opplyste gater og i skumring, altså jeg skifter ikke når jeg kjører fort igjennom en plass der det er gatelys.

Dette gjør jeg av to grunner, til dels for at jeg syns det er penere med park i hovedlykta og tåkelys innerst tent, men kanskje mest for at tåkelysa mine sjenerer atskillig mindre enn nærlys.

På snødekte skogsveier, så er jeg ikke i tvil om at nærlys/fjernlys og spredere er ett veldig godt alternativ å kjøre med, føler jeg har mye mere oversikt da, har tross alt bodd langt inni skogen i mnage år.

Jeg er og klar over at jeg ikke kikker så langt fram som jeg kunne gjort med tåkelysa av, men dette er ikke en aktuell problemstilling på disse veiene, da du ikke har så lang sikti likevel pga. svingete vei og brøytekanter.

Men er nok mange som ikke er klar over dette.

 

På bilen min er lysa riktig justert for noen mnd siden, men bilen har blitt litt høyere bak senere, så høye lays har jeg ikke, også relativt sjelden noen blinker på meg.

 

Jeg ser ingenting galt i bruk av nær/tåke-lys under gode lysforhold, men i disse dager er det veldig ofte iokke gode lysforhold, men folk kjører med det tent likevel, når det sjenerer meg, så blinker jeg, eller rett og slett tenner fjernlys, har mange ganger lyst til å montere 4x tusenmetre med 55W xenon, så de idiotene med ettermontert xenon og/eller nær/tåkelys-kombinasjon kan få føle hvordan det er å bli blendet. Jeg tror mange ganger de blender seg sjøl i asfalten også, men fasktisk er så dumme at de ikke skjønner det.

 

Jeg prøver alltid å bruke det lyset som gir meg mest utbytte, uten å sjenere andre, uten å bry meg om hva som er lov.

Det burde flere gjøre.

 

Jeg vil dog oppfordre alle til å smelle på fjernlysa mot de som har xenon i tåkelys, for det er det mest egoistiske som er, det blender garantert.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen på død og liv skal kjøre med tåkelys midt på svarteste natta for å se bedre...

Det hjelper ikke om tåkelysene ikke blender så mye da lysbildet ditt vil få høyere lux noe som igjen vil gi følelsen av at du har 1 stort lys istedenfor flere små svake lys.

 

Ta heller å invister i noen ettermonterte fjernlys og velg noen som sprer godt om dette absolutt er et problem.

 

Toyotaen min har drit dårlig fjernlys, gleder meg til å få satt på noen 1000 metere i veltebøyla.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen på død og liv skal kjøre med tåkelys midt på svarteste natta for å se bedre...

Det hjelper ikke om tåkelysene ikke blender så mye da lysbildet ditt vil få høyere lux noe som igjen vil gi følelsen av at du har 1 stort lys istedenfor flere små svake lys.

 

Ta heller å invister i noen ettermonterte fjernlys og velg noen som sprer godt om dette absolutt er et problem.

 

Toyotaen min har drit dårlig fjernlys, gleder meg til å få satt på noen 1000 metere i veltebøyla.

Det er helt sant det, men under normale lysforhold(dagtid, tørr asfalt, klar sikt) så er ikke korrekt justerte tåkelys og nærlys sammen til noen sjenanse.

 

Men tusenmetre kan være farlig det og om du har dårlig lys ellers, da man plutselig har det helt mørkt(tilsynelatende) når man dimmer ned.

 

 

Jeg skjøner ærlig talt ikke hvorfor folk skal irritere seg over at andre bruker belysning som ikke sjenerer dem eller er til større fare.

 

Har heller ikke skjønt meg på alle idiotene som blinker på biler som kjører på park og tåke på dagtid heller, noen som har en forklaring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg er enig i at det er mye feil lysbruk, men hvis sjåføren mener han ser godt nok, og han ikke blender deg, så har du ingenting med å blinke på han.

Det er faktisk regelbrudd verre enn lysbruken, for bruk av lyd og lyshorn er kun tillatt for å varsle eller hindre fare, altså kjører han uten lys eller på bare park, har du tildels lov å blinke, for da er det for å hindre faresituasjoner, men ikke om du irriterer deg over at vedkommende bruker feil lys, men verken er til fare eller sjenanse.

 

 

Så du mener at det skal være helt frivillig å følge trafikkreglene, så lenge man føler selv at man vet best?

 

Det var bekmørk, så det var ingen tvil om at det var forbudt å bruke tåkelys på det tidspunktet. Hvorvidt han kjørte med det fordi han hadde glemt å skru over fra dagmodus eller bare var tett i nøtta hadde jeg selvsagt ingen forutsetning for å vite, og da blinker man. Det er lov å blinke for å varsle om fare, og når han kjører rundt i halvblinde er det fare. At han blender motgående trafikk er også en fare. Folk som er tette i nøtta og bare er en fare for seg selv er egentlig helt greit, da får man luket ut de dummeste i samfunnet, men når de blir en fare for andre også er det grunn til å la seg irritere og reagere deretter.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår