Gå til innhold

4 års lærling, istedefor skole !?

Ranger emnet


jsd92

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som topic sier,er spørsmålet. Noen som vet om det er mulighet og få 4 år lærlig som bilmekaniker, istedefor skole 2 år , og lærling 2 år. Grunner er at jeg har hatt Kikhoste, og svineflu dette skoleåret, så har over 40 % fravær på VG1 TIP. Og tror neppe jeg takler og gå 1.året ennå en gang. Noen som vet om det er muligheter for dette ?

 

Mvh John-Sverre

 

 

PS: vet ikke om det er riktig plass og spørre, får bare flytte om det er feil forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om fem år ute i 100% praksis som kan vere eit alternativ til to år som lærling. Her er ikkje teorien i to år medrekna i dei fem åra. Er forøvrig SVÆRT LITEN sjanse for at ein verkstad ansett ein ufaglært, i så ung alder.

 

Dette med 40% fråver fram til no, kva vektlegg du? At du har vore vekke så mange timar at du ikkje har fått tileigna den kunnskapen som dei øvrige elevane har fått, eller at du ikkje kjem til å bestå, sidan du manglar 40% av timane du i utgongspunktet skulle ha gått i klasse?

Endret av Papi.
Meinte to år som lærling, ikkje fem.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærling over 4,5 år trur jeg det var, er som elektrikker, det er dårlig betalt, men det er en mulighet til å få en utdanelse og må tenkte på at det er betalt skole.

 

Har en kamerat som tar mekaniker utdanning på verksted, han startet rett etter han var 18.

 

siden du ikke er 18 enda, har du ikke "lov" til å kjøre biler ut og inn av verkstedet som ett eks. dette kan være noe noen verksted ser på som negativt, mens andre ikke bryr seg, så mitt råd er bare å dra til verksteder og forklare at du har gått litt på bilmekaniker linja på skolen,men har nok for mye fravær.

 

sjangsen for å få plass er nok tilstedet, men du må nok innom noen verksteder for å få plass, er ikke så altfor mange som tar inn lærlinger over 4-5 år desverre.

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, skal dra rundt og prøve litt idag.

 

Det er vel snakk om fem år ute i 100% praksis som kan vere eit alternativ til to år som lærling. Her er ikkje teorien i to år medrekna i dei fem åra. Er forøvrig SVÆRT LITEN sjanse for at ein verkstad ansett ein ufaglært, i så ung alder.

 

Dette med 40% fråver fram til no, kva vektlegg du? At du har vore vekke så mange timar at du ikkje har fått tileigna den kunnskapen som dei øvrige elevane har fått, eller at du ikkje kjem til å bestå, sidan du manglar 40% av timane du i utgongspunktet skulle ha gått i klasse?

 

Kunnskapen er der. Men fare for stryk pga fraværet. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et krav. Men er lurt iom at det er en del teori man også må kunne for å klare fagprøven!

 

Jeg vurderte å bli bil lakkerer for 3 år siden, uten å ha gått en sånn linje, da måtte jeg gå på skole 1 dag i uken i 1 eller 2 år for å kunne ta fagpröven(i tillegg til årene som lärling). Det var noe jeg måtte gjöre innen lakkering ihvertfall, og sånn er det innen andre yrker også.

Og en venninde av meg skal ta fagbrev i frakt og logistikk nå, hun må jobbe i 4 år for å få fagbrevet samtidig med skole en dag i uken, men jeg vet som sagt ikke hvor mange år hun må gå på skole en dag i uken.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et krav. Men er lurt iom at det er en del teori man også må kunne for å klare fagprøven!

 

Ein yrkeslinje er tvedelt, der det inngår både allmennfagleg, samt yrkesfagleg kunnskap. Har ein ikkje allmennfaga frå før av, må ein ta desse i tillegg på eit eller anna vis.

 

 

Takk for mange svar, skal dra rundt og prøve litt idag.

 

 

 

Kunnskapen er der. Men fare for stryk pga fraværet. :confused:

 

Om fråveret er grunna SJUKDOM, så er det ikkje noko du kan i grunn lastast for. Dette kan du snakke med ein rådgjevar om, for det er mogleg å få dette grunngjeve. Regeln med fråver var i utgongspunktet meint for dei som ugrunna var vekke frå skulen, men for ditt vedkomande, gjaldt jo dette sjukdom, og kan i dermed mindre grad lastast for dette. Om du forøvrig har gode resultat på prøver og liknande, burde dette telje i din favør.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må uansett på kveldskole o.l for å ta almenfagene om du skal ha fagbrev

 

Nei, man må ikke ta kvelds skole. jeg gikk på skole 2 dager i uken i 4 måneder og da tok jeg gk og vk1, det er liten tid på det andre bruker 2år på, det er hardt men mulig.

 

det finnes sikkert forskjellige løsninger på skolen. er sikkert kvelds skoler og nettstudier også.

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår