Gå til innhold

omregning fra km/t til G krefter

Ranger emnet


terr23

Anbefalte innlegg

Hey..

 

en av de få som har overlevd en krasj i 200-210km/t ..

 

jeg har sitti og lurt på nå i noen mnder..

hvordan regner jeg det om til G krefter når jeg så og si stoppa på stedet jeg traff? (bilen hadde en liten flytur.. men var ikke så lang)

1000kr til den som svarer først..

 

(hadde hjelp av 2 betongsøyler til oppbremsing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-135051.html

 

En liten faktasnutt fra wiki:

: Formel 1-sjåføren David Purley overlevede ein estimert verdi på 178 g i 1977 då bilen han køyrte gjekk frå 173 km·h−1 til 0 over ein avstand på 66 cm, etter at han kræsja i ein vegg. [1]

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-krefter er definert slik:

CXE

Men med mindre du hadde et accelerometer på deg selv under sammenstøtet vet du ikke hvor stor deakselerasjonen din var.

 

Det er også tvilsomt at akselerasjonen var konstant under hele sammenstøtet, maksimalverdien for g-kreftene vil du dermed aldri få vite.

Det du kan finne ut er den gjennomsnittlige "g-kraften" du ble utsatt for.

Utregningen under tar høyde for at du brukte 1 meter på å stanse:

tOO

Syns du 1 meter høres lite eller mye ut kan du endre verdien selv.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om sannsynligheten av dette, men det er tatt som et eksempel.

Faktoren som er viktig å merke seg er tidsaspektet av "g-kreftene", desto lengre tid desto mer dødlig.

 

En kanskje viktigere faktor når det kommer til bilulykker er den deriverte av akselerasjonen. Da en brå endring i akselerasjonen vil gi musklene i kroppen kort tid på å strammes, og i dette tilfellet spesielt nakkemusklene jf. "whiplash".

 

Trivielt; G-krefter er ingen kraft, i likhet med sentrifugalkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår