Gå til innhold

Trenger litt info om Vg2 Transport og Logistikk! :)

Ranger emnet


st1an

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Går per idag Vg2 Kjøretøy, og har funnet ut at bilmekaniker yrket er ingenting for meg. Gikk egentlig linja for og ha noe og gjøre mens jeg venter på å bli 20 for og kunne kjøre opp til trailerlappen, og bli yrkessjåfør, som jeg har hatt lyst til hele tiden.

 

MEN, har funnet ut at jeg heller skal gå Vg2 Transport og Logistikk! Og lurer dermed på hvordan den linja er i forhold til yrkessjåfør yrket? Har hørt at linja ikke har noe med yrkessjåfører og gjøre, og hva er da vitsen med og gå linja?

 

Setter pris på om noen med erfaring innenfor linja svarer og forteller meg hvordan programfagene på linja er, og hvor relevant linja er med mitt framtidlige yrke!

 

Takker

 

edit: ser også på vilbli.no at elever som velger godstransport får dekket klasse c? får man lappen GRATIS ved og gå denne skolen?

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gratis førerkort ved den linja ved lena vgs vet jeg. Og der er linja svært relevant for yrkessjåførfaget. Jeg jobber som lærer og har endel elever som går videre til den linja har i distriktet (vest-oppland).

 

Linja må du gå om du skal opp til fagbrev. Og med minst 3 av fellesfagene bestått og alle programfagene + eksamener. Og du må ha fulgt vanlig opplegg i VG1 også.

 

Læretid etter skole --> fagbrev ------> jobb

 

Mvh Kjetil

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linja har fint lite med lastebilkjøring å gjøre.

been there done that.

Der lærer du å jobbe på lager, med truckkjøring og papirarbeid osv.

Vg2 Yrkessjåfør kan du derimot begynne på det året du fyller 18 hvis du får fiksa en lærlingkontrakt med et firma. Da slipper du å vente til du blir 20.

Jeg har gått begge deler, derfor ber jeg pent om at ingen fyller tråden med masse dritt om hvor gammel man må være for å kjøre C/CE. DU MÅ VÆRE 18 ÅR den dagen du kjører opp på C, hvis du har lærekontrakt.

Hvis ikke må du vente til du blir 20.

 

Og det er helt gratis bortsett fra oppkjøringer og glattkjøring.

glattkjøring ligger i rundt 12 000 for C/CE og D.

Oppkjøringer ligger i 3 000 eller noe.

Endret av alemad
glemte litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :) Jeg blir ikke noe klokere, jeg. Leser så mye forskjellig, og får så mye forskjellige svar overalt.. Hehe! :P

Jeg blir uansett og gå den linja, og så ut i lære, regner jeg med(?)

 

Flere tips, råd, eller info?

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okeei, trenger litt hjelp her nå..

Eneste grunnen jeg ser til og gå denne skolen, er det at man får sertifikatet dekt.

MEN, hvorfor bare ikke jobbe i to år i stedet?

 

Gi meg GODE grunner til HVORFOR jeg skal gå denne skolen, i stedet for og jobbe.. :)

Mvh Stian

________________________________

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linja har fint lite med lastebilkjøring å gjøre.

been there done that.

Der lærer du å jobbe på lager, med truckkjøring og papirarbeid osv.

Vg2 Yrkessjåfør kan du derimot begynne på det året du fyller 18 hvis du får fiksa en lærlingkontrakt med et firma. Da slipper du å vente til du blir 20.

Jeg har gått begge deler, derfor ber jeg pent om at ingen fyller tråden med masse dritt om hvor gammel man må være for å kjøre C/CE. DU MÅ VÆRE 18 ÅR den dagen du kjører opp på C, hvis du har lærekontrakt.

Hvis ikke må du vente til du blir 20.

 

Og det er helt gratis bortsett fra oppkjøringer og glattkjøring.

glattkjøring ligger i rundt 12 000 for C/CE og D.

Oppkjøringer ligger i 3 000 eller noe.

 

Du kan KJØRE opp på C/CE selv om du er 18. Men du har "sperrefrist" til du er 20.

 

Og det vet jeg, ettersom jeg kjørte opp 11 dager før 19årsbursdagen min, dagen før yrkesdirektivet slo inn :)

 

EDIT: Altså, du trenger ikke noe lærlingskontrakt for å kjøre opp. Jeg f.eks. tok kun C for å kunne kjøre teamtraileren til racingteamet mitt. D derimot, må man være 21 for å kunne kjøre opp på.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye truing og svada... Du kan ta lappen på CE ved fylte 18 år man skal man kjøre underlagt kjøre og hviletider må du være 21 eller ha fullført EKSAMEN for vk2 transport og logistikk (kan taes som privatist, man trenger ikke hele året) og ha fullført 10 ukers kurs under ledelse av et opplæringskontor. Ta kontakt med opplæringskontoret for transportfag i fylket ditt for mer info om dette.

 

Tar du lappen uten det kurset vil du kunne kjøre søplebil, dyrebil og veivedlikeholdsbil (brøyting, asfalt på vei som ikke er nyanlegg) innenfor en radius av 50 km fra der bilen er stasjonert.

 

Ta deg en titt på http://www.berglitruckstop.no for et fint forum som angår transport.

 

Lykke til, dette er det beste yrket som finnes :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår