Gå til innhold

Flaskehals i lydkomponenter?

Ranger emnet


dropface

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen ekspert når det kommer til lydkomponenter, så jeg har noen spørsmål rundt dette.

 

Jeg har montert disse to 6,5" JBL-høytalere i bilen; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5933&katid=645&mid=m436&id=&vn=736

 

Si at man har bare høytalere og spiller i bilen, altså ingen forsterker.

Hvor ligger flaskehalsen med tanke på lydkvalitet og trøkk? Hva er mer overlegent enn den andre?

 

Jeg ser at det er vanlig at spillere kjører 4x50W, men hvordan er dette i forhold til høytalere?

 

Om jeg legger ekstra mye penger i en skikkelig god spiller, vil høytalerne fortsatt greie å henge med, eller er det omvendt?

 

Jeg ser forøvrig at høytalerne min har følgende specs:

# Power Handling, Peak 135W

# Power Handling, RMS 45W

# Sensitivity (2.83V/1m) 93dB

# Frequency Response 55Hz – 20kHz

Endret av dropface
Formulering

bimmeeeeer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren, uten tvil. Men montering og justering utgjør også en seriøs forskjell og skal alldeles ikke undervurderes. Det har jo litt med uforløst potensiale å gjøre, man kan alltids få ut 50% av det som bor i en høyttaler med en bra forsterker, men hvis ikke høyttalerne er skikkelig montert blir det aldri 100%, uansett hva slags forsterker man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en ok spiller, dei høyttalerene er ikkje vertdt ein forsterker :P

 

men som epifant seier, montering har mye å si. Skift ut dei originale høyttalerekablene med noken nye. Viss du absolutt vil ha bedre lyd av dei høyttalerene, så demper du døra og stiver opp festet.

men uansett kva du gjer, så blir det 5 ganger så bra lyd som originalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår