Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
screamingpie

Automatkasse trøbbel 3.0 24V

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har opplevd at girkassa har begynt å oppføre seg litt annerledes enn vanlig særlig i oppoverbakker. Det som skjer er at når jeg gasser på så øker bare turtallet på motoren uten at det blir noe særlig fremdrift. Jeg har feilsøkt litt og oppaget at den vaieren som går mellom gasspjeldet og den sorte elektronikkboksen som styrer girkassa på ett eller annet vis er veldig slakk.

 

er det noen som vet om vaieren skal være slakk eller hvordan dette virker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uten at jeg kjenner til den bilen, så pleier det å skulle være en ørliten slakk i disse. Hvordan er det med vakuumslanger....

 

Hei!

Jeg tok litt feil av den vaieren.. vaieren går til cruisecontrollen:crazysant:

 

Vakuumslanger har jeg ikke sjekket. Jeg byttet hjernen til girkassen med en nyere, men kjøremesig er det samme som før.

 

Jeg har kun problemet når motoren er ordentlig varm, ca. etter 1 mil kjøring.

 

Jeg skal se om det kan være noen vakuumslanger som er dårlige:thumb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Peil olja på kassa du, når jeg kikker litt mere så høres det ut som lavt oljenivå.

Ett olje og filterskift er sikkert ikke dumt det heller.

 

 

Litt historie. Bilen ble kjøpt i 2006 fra Tyskland. etter noen måneder røk converteren, kunne bare kjøre i 1. gir og revers. Kjøpte en helt ny converter og girkasse rett fra fabrikk. Flushet kjølesystemet for gammel kullsvart olje og helte på ny olje ( dextron 3). Alt har fungert etter det frem til forrige uke da den plutselig ruset i oppoverbakke. Oljenivået har jeg målt med bilen på tomgang både kald og varm med utslag på hot og cold merket på pinnen. Giroljen som nå har gått ca. 2000 mil har jo litt mørkere rødfarge, men ellers ok. Det lukter ikke brent av oljen og det er heller ikke spor etter partikler.

 

Det eneste jeg ikke har sjekket er filteret da jeg må suge ut en del olje da det ikke er tappeplugg på bunnpanna, men skal sjekke filteret:thumb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Peil olja på kassa du, når jeg kikker litt mere så høres det ut som lavt oljenivå.

Ett olje og filterskift er sikkert ikke dumt det heller.

 

Hei !

 

Har nå byttet filter, olje og sjekket alle plugger til magnetspoler. Det har ikke blitt noen forbdring:mekke:

 

Etter en kjøretur på 30 min la jeg hånda på bunnpanna, og den hold vel 80-90 grader:coplight og tur-retur rør for oljekjølinga var bare lunket. Er det kanskje noe galt her:wonder:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kast ut kassa og inn med manuel, ell bytt konverter ! Pappa har hatt x antall 24v med autolat ( omega riktig nokk ) og alle har begynt sånn, til slutt kommer du ikke av gårs plassen din en gang..

 

Helt enig med at det er mye mindre trøbbel med manuell kasse, men dersom converteren skulle ha vært dårlig skulle den vel også vært dårlig ved kald start og på flere gir?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helt enig med at det er mye mindre trøbbel med manuell kasse, men dersom converteren skulle ha vært dårlig skulle den vel også vært dårlig ved kald start og på flere gir?

 

Huh ? Kødder den bare når den har fått opp tempen og på ett gir ?

Jeg synes det høres ut som at converteren ikke henger med, eller at "bånda" eller lamela inni kassa er brent ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

DIII er vel riktig olje også?

 

Ikke godt å si hv adette kan være for noe.

Har denne automaten styreenhet? Kan det være mulig å lese ut litt data og feilkoder av en evt. styreenhet.

80-90* høres ut som en normal driftstemp det, men jeg trodde olja sirkulerte i oljekjøleren hele tiden, men mulig det sitter en termostat der...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huh ? Kødder den bare når den har fått opp tempen og på ett gir ?

Jeg synes det høres ut som at converteren ikke henger med, eller at "bånda" eller lamela inni kassa er brent ;)

 

Hei!

 

Ja kun etter 1 mils kjøring da motoren har blitt varm, så når jeg kjører i "D" og den automatisk ligger i 3. gir på 1900 omdr og jeg kommer opp en bakke jeg må gasse litt på så øker turtallet til 3000-4000omdr. for å opprettholde samme fart på bilen.:camper:

 

 

Eneste jeg har gjort er å bremse på 3. og 2. gir i nedoverbakker for å slippe å bremse sånn hele tiden

Share this post


Link to post
Share on other sites
DIII er vel riktig olje også?

 

Ikke godt å si hv adette kan være for noe.

Har denne automaten styreenhet? Kan det være mulig å lese ut litt data og feilkoder av en evt. styreenhet.

80-90* høres ut som en normal driftstemp det, men jeg trodde olja sirkulerte i oljekjøleren hele tiden, men mulig det sitter en termostat der...

 

 

Tror 80-90 er normalt jeg også, har spurt på verksted. Det er ikke så veldig stor flow gjennom kjøleren vist nok. Jeg har byttet styreenhet uten at det hjalp. Derso mdet skule være noe alvorlig galt pleier det å komme opp en blinkende sirkel på dashbord vist nok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hørest ut som det er feil olje men,etter som den blir varmere,desto værre blir det.

 

 

Hei.

 

Jeg har brukt Dexron III som også står i instruksjonsboka til bilen. Jeg har sett litt etter automatkasse på nettet som skal sitte i senatoren og det er en... etter hva jeg forstår AR35 eller GM 4L30E. Når jeg ser på bilder ser det ut som om det er en vakuumslange på toppen av girkassa helt bakerst. Jeg kan ikke se det står omtalt noe om vakuumslange i Haynes boka. Jeg har bestillt en overhalingsmanual for GM 4L30E kasser som jeg skal se litt nærmere på.

 

Er det noen av dere som vet om det er vakuumslange på senatorkasser?? Hvis det er det så skal jeg sjekke at denne er hel i hvertfall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei!

 

Ja kun etter 1 mils kjøring da motoren har blitt varm, så når jeg kjører i "D" og den automatisk ligger i 3. gir på 1900 omdr og jeg kommer opp en bakke jeg må gasse litt på så øker turtallet til 3000-4000omdr. for å opprettholde samme fart på bilen.:camper:

 

 

Eneste jeg har gjort er å bremse på 3. og 2. gir i nedoverbakker for å slippe å bremse sånn hele tiden

 

Høres merklig ut.. Men lokt på peilepinnen, lokter det brent av olja på pinnen så er kassa defekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.