Det som er lurt er å bytte til ny kamaksel og nye hydr. løftere... hos KM-cams kan du bestille dette... koster 4000,-
En ting som pleier å være slitt er drevet til fordeleren ( sitter i enden av veiv ) er bare å snu hvis du ikke får tak i nytt.. men kjøp likegjerne slipesett og alt av bærelager/rådelager... kamlagere fåes ikke lenger, men ser som regel greie ut... reg.kjede er overdimensjonert i forhold til motoren så dette trenger man som regel ikke bytte.. føringen til kjedestrammeren pleier å være utslitt.. har ikke klart å skaffe nytt noe sted..
Bakakselen pleier å låte litt da det er på tide å bytte pinjonglager og vær forsiktig med sjimsa til pinjonglageret.. disse må på plass igjen for å få riktig inngrep mot kronhjulet.. og du skal også bytte den kolapsbare ringen som legger riktig press på lageret.. hvis ikke det går å få tak i ny ring så kan du legge inn 1/10 del sjimseskive...
Ettersom det er en 86 mod. trenger du ikke blyerstatning i bensina heller.
Og til slutt poenget med ny kamaksel og hydr. løftere er å redusere bensinforbruket... kanskje ned til 0,75 langkjøring sommertid.. min ligger på 0,75 langkjøring sommertid.
og en liten detalj... få noen til å slipe/polere veiva + borre opp stempelrådene... snakker om 1000 deler, men har man kjørt motoren 100000 som ikke er langt er det ikke sikkert det er nødvendig..