NiklasJA Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Driver med et lite bastard prosjekt her om dagen. Blir en Audi 20v motor i ett BMW E30 kaross, med Volvo clutchhus/girkasse... Link til prosjekt tråd: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=131936 Volvo hadde før i tiden audi diesel motor i 240/740 sine. Så en volvo girkasse til en av disse diesel bilene ble kjøpt inn med løst clutch hus. Selve kassa skal kastes da vi bare er interesert i clutch huset. Clutch huset passer rett på audi 20v motoren og rett på volvo girkasse på andre siden. Hva slags girkasse som skal brukes er usikkert, har hørt at 5 trins kassa til volvo tåler bare maks 200hk/300nm. Noen som har annbefalinger til hvilken girkasse som passer clutch huset som det går ann å bruke? Blir ca 500+ nm i bilen når den er ferdig. Evt. hvor man får kjøpt disse kassene? På forhånd takk. Mvh Niklas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Ettersom jeg har forstått er M90 den solideste kassa, kom vel stort sett i 940/960, det er ei getragkasse, med dårlig 3.gir som ikke tåler hard giring og ikke deler clutchhus med M45/46/47. Ett annet forslag ville vært MB sprinter girkasse som visstnok passer på VAG-motorer. Eller ei Ford MT75 med drevsats for trimma cossie, da må man riktignok lage adapterplate. Hva som er best vet jeg ikke, men jeg vet at det kryr av MT75-kasser oig at de tåler masse puff med riktig innmat. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 gjør som alle volvofolk som ikke tvi holder på å bruke elendige volvo girkasser. få i deg getrag med clutchus på sveisa for volvo motor ;) de har M46 clutchhus og holder som faen. koster ca det samme som en konvertering til M90 og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tonih Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Må minimum ha getrag kasse da volvokassene raser med en gang, Har rast flere volvokasser med aan motor, Enkleste er nok getrag 265 kasse med 20mm adapterplate og dieselkåpa skrudd i adapter,blir da rett lengde på ingående aksel i kassa, Pass på vinkel på clutchkåpa så kassa blir rett i forhold til motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NiklasJA Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Takker for alle svar! :D Som tonih påpeker er det dette som nettopp er gjort. Getrag 265 girkasse ble ikveld kjøpt på ebay. Adapterplate ble bestilt her: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=A4-6-7F2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 SEr du har finni løsningen din, men en annen idè jeg tenkte på nå, er quattro-kasse med sveisa senterdiff og fjerna framdiff. Vet ikke hvor mye de tåler, men er nå en tanke for nesemann med lignende planer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 Med audi kasse må man bytte diff til en reversert en, mellomakselen går "feil" vei ut av ei audi kasse. Var inne på tanken og bruke audi kasse sjøl, men blei tremec på meg. Siter Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 kjekt å vite... En annen løsning på det problemet er å snu bakaksel, men det har jo sine ulemper det og..... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Februar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2010 eller hva med denne?:http://www.norsk-rally.com/index.php?option=com_agora&task=viewtopic&id=1965 sellholm m45000 kasse, pent brukt og tåler mye. men så skal man heller ikke kimse av å bruke clutchen når man girer, samt å bruke girstanga til giring og ikke røsking. har hatt flere biler med m45 kasse, og den har jeg aldri kjørt i filler, så det er vel like mye sjåførens feil enn girkassa når ting raser. mange bruker jo m45 i rally, og holder det der så skal det holde til "vanlig" bruk også, om den som holder i girstanga kan å kjøre bil da, vel å merke..... Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.