Gå til innhold

drivledd

Ranger emnet


dahlseng

Anbefalte innlegg

1) Dra til brekket, putt inn et eller annet gear og forsøk å skru løs sentermutteren (i midten av felgen). Til dette trenger du ei 30 mm pipe (og det er mer enn en fordel med latmannsarm/rør).

 

2) Jekk opp bilen og løsne boltene som holder det indre drivleddet til drivakselflensen (7 mm 12-kant, om jeg ikke husker feil).

 

3) Dersom bilen ikke er senket og du ikke har stabstag/krengningshemmer skal du ha tilstrekkelig bevegelse i nedre bærearm til at du greier å lirke ut akselen. Hvis ikke løsner du de to mutterne (13 mm) som holder styrelageret fast til innerskjermen i motorrommet. Da kan du presse ned fjærbeinet, noe som gir enda mer bevegelse/plass.

 

4) Med akselen ute setter du denne i ei skrustikke, kapper i filler mansjetten og tørker bort fettet. Grip om splinesen ytterst på leddet og bøy denne ned mens du gir den indre delen av leddet noen velretta kakk med en hammer. Da løsner leddet og det er klart for søpla.

 

5) Ta av låseringen som sitter presset i sporet på splinesen på akselen, vask/tørk av splinesen og tre på den nye mansjetten. Tre på skivene innerst i samme rekkefølge som de sto og monter den nye låseringen.

 

6). Bøy det nye leddet, slik at du kommer til og får presset inn fett i det. Smør også et tynt lag fett på splinesen på akselen. Sett det nye leddet på akselen og kakk det forsiktig ytterst, slik at det glir over låseringen. Resten av fettet skviser du inn i mansjetten rett før du entrer denne på leddet.

 

7) Tre på og stramme de medfølgende klembåndene innerst og ytterst på mansjetten.

 

8) Tre inn akselen igjen i bilen, skru inn 12-kantboltene og monter den nye sentermutteren. Stramme disse til korrekt moment: 45 nm på 12-kantboltene og 230 nm på sentermutteren.

 

 

Dersom dette høres helt gresk ut og du trenger bilder: Kjøp deg en Haynesbok til Golf 1 hos nærmeste Tema, Torshov e.l.:). Håper jeg har husket alt nå. Værsågod for hjelpa;).

Endret av Böhser Onkäl
skrivefeil

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår