Gå til innhold

Trenger hjelp om alt innen bilstereo! Fyr løs:)

Ranger emnet


snuffle

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nybegynner innen alt som har med bilstereo å gjøre. Har noen noen smarte tips, erfaringer osv jeg bør tenke på før jeg gjør et innkjøp?

(hører mest på hip hop/rap og techno)

 

hvilke subber anbefales, hva gjør egentlig en forsterker, hvor bør jeg plassere høyttalerne, har watt mye å si osv. bare fyr løs med all informasjon dere føler for å fortelle! er glad for alle slags svar!

 

har sett en del på denne pakken:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5837&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

noen som har noen innspill til denne pakken?

Endret av snuffle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til pakka:

Helt grei pakke, om du bare vil bruke den til musikk o.l. :) Men noen værsting på gata med subwoofer vil du kanskje ikke bli..:P

 

 

Watt er jo effekten, på hvor mye energi Subwoofer skal gi ifra seg, høyere watt = høyere energi.. (Nå spørs dette på kvaliteten på suben og, men enkelt forklart)

 

Wattstyrken forsterkeren leveres, bør være samme som hva Subwoofer klarer.

 

Watt er oppgidd i 2 typer watt:

RMS Watt

Peak Watt

 

Bare sørg for at sub og forsterker er oppgitt i samme type..

 

Og ikke slik:

Sub tåler 300Peak watt

Forsterker yter 300RMSWatt..

 

Da får suben plutselig

650Peak watt ca..

 

 

Skal jeg klare å hjelpe deg mer, må du oppgi litt mer informasjon :)

 

Som f.eks

-Prisklasse

-Skal du bruke anlegget til konkurranser? (dbDrag / Emma)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, en del nyttig informasjon her :)

 

prisklassen ligger rundt 4000 - 6000. er ute etter en kraftig sub til en gunstig pris.

nei, jeg skal ikke bruke anlegget til konkurranser o.l. kun for min egen del :)

har en bmw 1990 318i, e30, sedan.

Endret av snuffle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men her ble det mye rart, og har man ikke peiling på hva man snakker om, så burde man ikke gi andre tips...

 

Wattstyrken har ingenting å si, og man kan fint ha en 1000w forsterker til 10w høyttalere, men da må man bruke ørene når man spiller (noe man uansett bør gjøre, men som svært få gjør)

 

Det man bør se på når man velger sub, er følsomheten til suben, dette sier litt om hvor høyt suben spiller med kun 1w inn, og målt på 1 meters avstand. Samtidig så bør man se på hvor stor kasse de forskjellige elementene skal ha, i forhold til hvor mye plass man faktisk har til rådighet.

Når det gjelder alle de forskjellige merkene som er å velge i, så kommer det helt an på hvilken musikk du spiller, og hva slags lyd DU liker.

Liker du mest mulig bass, og ikke bryr deg om hvordan det låter, så er kicker og rockford fosgate veien å gå.

Liker du litt mere velbalansert lyd, som er behagelig å høre på, og som samtidig trykker skikkelig der det skal, så er Seas og Focal veien å gå. (det finnes selvfølgelig flere merker på begge sider)

 

For 4-6000 så bør du kunne få en ok sub og forsterker, men hvis du i tilegg skal ha spiller og høyttalere, så blir det litt snaut med kroner.

 

Det mest riktige i en bil, er å starte foran, for det er tross alt der du sitter og kjører.

 

Så start med en ok spiller (pioneer eller alpine) med minst 2 linjeutganger.

Så kjøper du deg et bra komponentsett til å ha foran i dørene, disse bør du helt klart ha separat forsterker til.

Neste steg blir da sub og forsterker.

Du trenger selvfølgelig skikkelige kabler til alt, og strømkabelen til forsterkeren(e) skal ha sikring framme ved batteriet. Demping av dørene er også en stor fordel.

 

Når dette er på plass, så er du igrunn i mål, og vil (etter riktig justering) ha et meget behagilig og riktig lydbilde i bilen din.

 

Det er sikkert mange som kommer til å syte om at du MÅ ha høyttalere baki, og at du MÅ ha kondensator, men det er bare tull, så bare overse det....

 

Pakken du linkere til, er noe av det bedre du får til den prisen, og låter skikkelig fint, litt liten forsterker, men den duger.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen vil jeg foreslå pakke som inkluderer sub og forsterker som er berengnet på sub'n...

 

som for eksempel denne:

JBL GTO Basspakke...

 

Selv er jeg ikke fornøyd med det anlegge jeg har nå...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår