Gå til innhold

Bor det en ingeniør i deg? Prøv å slå high-scoren min!

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Dette er et fantastisk morsomt spill som minner litt om disse gamle spillene på 123-spill.no der en skal kjøre crosser i et 2d-miljø for å komme seg over visse hindringer i veien og komme seg i mål.

 

Dette er dog litt annerledes, da du selv designer bilen; hjul, fjæring, karosseri, osv - kort sagt skal du lage det beste transportmiddelet for å komme deg gjennom terrenget. Men her gjelder det ikke bare å komme seg gjennom, du må også lage en komfortabel og sikker bil ettersom du har en last - en haug kokosnøtter. :D

 

Mitt første forsøk gikk ikke helt bra, da fronten min var for stor og kræsjet rett inn i skråningen den skulle opp:

 

bil1r.jpg

 

Under neste forsøk prøvde jeg å flate ut nesen, men bilen var fremdeles for stivt fjæret og generelt ufleksibel for å komme seg gjennom dette...

 

bil2h.jpg

 

Til slutt skeiet jeg helt ut og la til enda et hjul samt at jeg gjorde dem større, mer fjæring av karosseriet, ekstra hjul foran for å dempe dersom fronten skulle treffe bakken i en for spiss vinkel. Det var kanskje ikke det raskeste transportmiddelet, men det funket i hvert fall.

 

bil3d.jpg

 

Hva med dere? Jeg er ingen ingeniør og lager kanskje ikke de mest praktiske løsningene, så min score på 76% bør ikke være så vanskelig å slå! Post deres resultater og gjerne et bilde av bilen dere laget!:D

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ingenir.jpg

Først så var det bare den spinkle ramma, og framhjulet var lenger bak. Dette endte bare med velt og kokkosnøtter overalt. Så tenkte jeg på noe vi lærte på skolen; Mye avfjæret masse = mer komfort, mye uavfjæret masse = rister og er jævlig. så da la jeg på litt vekt (de to klossene på siden). Men bilen velta fortsatt ganske ofte, så jeg måtte kjøre veldig sakt. Så da endte med at jeg flytta framhjulet lenger frem.

Endte med 89% etter litt testing av bilens egenskaper :)

 

edit: testa først med mindre bil og 3 "uavhengige" hjul. Da fikk jeg ikke mer enn 69%

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å konsentrere seg om å lage det mest praktiske transportmiddelet har jeg nå prøvd meg på ulike stilige måter å bygge det på.:)

 

Her har jeg prøvd å lage en forenklet versjon av et damplokomotiv, og i bevegelse ser det faktisk utrolig stilig ut. (Ja, jeg er klar over at drivkraftens kilde er motsatt i et ekte lokomotiv, og at man selvfølgelig ikke fjærer hjulene der - det ser man jo også på fartøyet mitt i praksis, det går fremover, men er ikke så bra i terrenget, da en slik oppfinnelse så klart går på skinner.)

 

Walschaerts_motion.gif

 

bil5.jpg

 

Det neste jeg skal prøve meg på å er å lage en firesylindret motor. :D

 

(PS: Det går an å velge om man skal ha hjul med hjuldrift eller ikke, hvis man bare tar den vanlige sirkelen får man et vanlig hjul. På denne måten kan man velge mellom for, bak -og firehjulsdrift, samt skal det i teorien være mulig å konstruere en motor som overfører kraft til hjulene uten å ha bevegelse i dem fra før - den som klarer det får gjerne legge ut et bilde her!)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt mulighet til å bruke belter, slik som en stridsvogn etc.

 

Prøvde å lage mange små hjul men da gikk det ikke fort gitt.

 

Akkurat som en stridsvogn.;)

 

PS: Hvis man legger 'fjæring' mellom for -og bakhjulene så fungerer dette som en differentialsperre. :) Jeg ser at det ikke er noen som har gjort det på bildene de har lagt ut ennå.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår