kvark Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Hei. Jeg monterte led lys i angeleyesene på min golf 4. Angeleyesene har 20stk. T5 pærer tilsammen(http://ecolight.no/catalog/instrumentlys-t5-p-224.html)(10 i hver lykt) og pærene gikk en etter en. Her er et bilde av hvordan dette er koplet: Vet at det er variasjon i spenningen som gjør at de går. Lurte på å sette på motstand, men hvordan? Eller noen forslag på hva jeg kan gjøre for at pærene skal holde? Det sies at disse smd pærene skal tåle mer: http://www.xenongutta.no/no/art/t5-led-diodeparer.php Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel206RC Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 samme skjedde med mine på min 206, de begynte først å blinke. også ble de mørke etter 1 uke Siter Peugeot sport club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvark Skrevet September 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 samme skjedde med mine på min 206, de begynte først å blinke. også ble de mørke etter 1 uke Nøyaktig det skjedde ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tipetu Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Er de koblet i serie skik figuren viser, eller i paralell? ville personlig ha gått for paralell da resterende vil fortsette og lyse om en ryker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tipetu Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 og nei, en motstand her vil ikke hjelpe da denne vil senke spenningen og diodene vil ikke fungere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvark Skrevet September 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Er sikert pararell da, siden det røyk en og en pære. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvark Skrevet September 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2009 ingen som har en god løsning? trenger hjelp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 Har du vibrasjoner i lyktene, evt dårlig pluss eller minus? Plutselige spenningsfall/variasjoner er vel ikke nødvendigvis kurant for levetiden til en pære. Heller ikke vibrasjoner. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.mekanikk Skrevet Oktober 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 (endret) du må ha riktig spenning på disse diodene ja,men først og fremst motstand 100 ohm,som du skal montere mellom bateri og dioder.det er varmeefekten som må fjernes,og riktig type av motstand brukes til det,ellers diodene"brenner"opp med tiden.du må nesten låde 3-4 stk parallelt siden diodene drar litt strøm,så motstand blir ikke så varm og skal ikke brenne opp. dette er 100 ohm motstand på bilde. en ting til;du må finne ut hvilken tillat strøm en diode bruker så da kan du koble dem seriell for å få riktig spenning og mest mulig utnytelse uten å skade dioden... for ex:3,5 volt x 4 dioder da blir det 14 volt.så mye du har på batteri... du kan godt prøve med 3 dioder per en motstand,men da er det fare for att diodene skal ryke siden strøm er høyere en tilat-rundt 3.5 volt. Endret Oktober 1, 2009 av Mr.mekanikk Siter Bare kjør-så lenge det går:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvark Skrevet Oktober 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2009 du må ha riktig spenning på disse diodene ja,men først og fremst motstand 100 ohm,som du skal montere mellom bateri og dioder.det er varmeefekten som må fjernes,og riktig type av motstand brukes til det,ellers diodene"brenner"opp med tiden.du må nesten låde 3-4 stk parallelt siden diodene drar litt strøm,så motstand blir ikke så varm og skal ikke brenne opp. dette er 100 ohm motstand på bilde. en ting til;du må finne ut hvilken tillat strøm en diode bruker så da kan du koble dem seriell for å få riktig spenning og mest mulig utnytelse uten å skade dioden... for ex:3,5 volt x 4 dioder da blir det 14 volt.så mye du har på batteri... du kan godt prøve med 3 dioder per en motstand,men da er det fare for att diodene skal ryke siden strøm er høyere en tilat-rundt 3.5 volt. Tkker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg