Gå til innhold

B230 a, tungstartet når varm, vond på tomgang.

Ranger emnet

Morten184

Anbefalte innlegg

Har en b230 a som har blitt vrien å starte når den er varm. Starter med en gang når den er kald å bruker choke. Når motoren blir varm, går den veldig lavt på tomgang å litt ujevnt. Har hendt seg at den har stoppet i lyskryss.

Tenninga er justert på 7 grader uten vakuumslange, er nesten ny rotor, fordelerlokk, pluggledninger å plugger. Pluggene er biltema. Virker nesten som om den går på 3 sylindre men det gjør den ikke. Merker ikke noe til det når jeg har gass. Er ny nål å membran i gasseren også. Hva kan være lurt å sjekke ? Varmstartsventilen skal fungere som den skal. Men har hørt flere shimser ut gasseren litt. Men om det har noe med at den går veldig lavt på tomgang når den er varm vet jeg ikke. Tomgangen skal ha vært stilt riktig, Men må ha den helt ut for at den ikke skal stoppe nå for tiden. Kanskje jeg må justere litt på CO skruen. Noen innspill ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, skal prøve dette :) Hørt om mange som har gjort det så. Skal jeg tette slangen, eller skal jeg fjerne den, å tette begge åpningene som blir igjen ? Får man kjøpt blendeplugger på biltema ? Rekker ikke volvo ettersom jeg jobber til 5. Trenger jeg ikke å fjerne det røret langs blokka ?

La y-leddet være igjen og så putter du en vinkork i den resterende enden. Innsuget kan du plugge med en interiør-plugg og litt teip, eller lignende :thumb.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste måten å plugge pulsair på er å stappe inn ei cola kork.

slitenvolvo: du blander ikke pulsair og EGR? pulsair super jo bare luft inn i eksosen så det skal sje en slags katalysator effekt. om den lekker eksos den veien så bruker det å gå tett rimelig fort.

Pulsair er det går fra framme på eksosmanifolden og fram til insugslangen før forgasseren. Og ja, lekk pulsair kan føre til varmstartsproblemer...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

None taken ;)

Om bilen går fett, kan du prøve å få målt co på tomgang, men vanligvis så slites nålen i gasseren slik at den går fetere på lavt turtall, slik at du ender opp med å måtte overhalle gasseren.

Om det lukter bensin i motorrommet så hadde jeg dobbeltsjekket funsjonaliteten til varmstartsventilen og slangene til denne, samt sjekket og pakningen rundt flottørkammeret, og eventuelt justert flottørnivået litt ned.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ta av slangen som går fra eksos siden å til luftfilter boksen, å blokkerte de endene som ble igjen. Holdt også for vakuumslangen for å teste. Gikk like lavt på tomgang, testa ikke om den ble lettere å starte. Men skal jeg gjøre noe med den slangen som går inn på selve innsugsbelgen ? Har ikke tukla med akkurat det her før. Så vil bare være sikker.. Tror det egr røret på baksiden er borte. Kan ta noen bilder i dag hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider