Gå til innhold

Chip til 94' Fiat Punto? (anbefalinger)

Ranger emnet


Punto_sx75

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny på forumet, så jeg beklager om jeg har postet på feil plass :)

 

Jeg lurte på om noen har erfaring med Chip til 94' Punto SX75?

Er usikker på hva jeg skal kjøpe, siden det er noen billige på Ebay, men de har jeg hørt at ikke gir noe effekt.

 

Er det noen som kan gi meg noen forslag/tips/erfaringer med Chip til Punto ?

 

På forhånd takk =)

 

Mvh

 

Punto SX75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg spurte om. :(

 

Jeg lurte på om noen har erfaring med Chip til 94' Punto SX75?

Er usikker på hva jeg skal kjøpe, siden det er noen billige på Ebay, men de har jeg hørt at ikke gir noe effekt.

 

Er det noen som kan gi meg noen forslag/tips/erfaringer med Chip til Punto ?

Endret av Punto_sx75
n/a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg tips om chip til Punto, men har erfaring med billig chip fra ebay til min bil (Opelen i sig'en). Jeg har ikke hatt den montert på en stund, men den ga merkbart bedre effekt, uten at det ble noe sinnsykt drag av det. Den største forskjellen lå i bensinforbruket. Jeg kjørte Trh-Oslo to ganger på 0.6L/mil, mens jeg aldri klarte å komme under 0.7 med originalchip. Sånn sett var den verd pengene. Ulempen var at jeg umiddelbart etter montering fikk feilkode på at ECUn var skrot. Det var den selvsagt ikke, men koden forsvant ikke før jeg byttet tilbake til originalchippen. Det ble irriterende å kjøre med varsellampe hele tiden, men ellers var det greit nok.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg kjøpte en skikkelig chip. Det der ser ut til å være en IAT-mod. Bare lureri.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke flere tusen kroner på en chip til en motor uten overlading er en dårlig investering. Jeg er enig med DaButcher, øl gir mer moro pr krone.

 

Fiat har svidd av noen titalls millioner på å få den innsprøytninga til å fungere under alle forhold, og da greier neppe en moturtuner fra Mjøndalen eller Lørenskog å gjøre det bedre.

 

Eneste mulighet er hvis det finnes en sterkere utgave av samme motoren der kun softwaren er forskjellig. Da er det mulig å gjøre noe, men ellers er det ikke verdt pengene i det hele tatt. Du får kanskje 2 HK mer i toppeffekt, men ved 3500o/min har du kanskje 5 HK mindre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke flere tusen kroner på en chip til en motor uten overlading er en dårlig investering. Jeg er enig med DaButcher, øl gir mer moro pr krone.

 

Fiat har svidd av noen titalls millioner på å få den innsprøytninga til å fungere under alle forhold, og da greier neppe en moturtuner fra Mjøndalen eller Lørenskog å gjøre det bedre.

 

Eneste mulighet er hvis det finnes en sterkere utgave av samme motoren der kun softwaren er forskjellig. Da er det mulig å gjøre noe, men ellers er det ikke verdt pengene i det hele tatt. Du får kanskje 2 HK mer i toppeffekt, men ved 3500o/min har du kanskje 5 HK mindre

 

Det var ikke effekten jeg var ute etter, det er å gjøre den enda mer bensinsparende :) Punto SX75 har 75hk...

Endret av Punto_sx75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sparer du pengen og legger dem til side for å bruke neste gang du skal fylle bensin!

 

Tenker på det med å spare bensin når jeg nå skal på langtur med Punto'n neste år, og da kan det være lurt å slippe så mange turer innom bensinstasjonen hvis du sjønner :)

 

Det er det samme med å installere varmepumpe til et hus, dyrt men vil lønne seg etter noen måneder/år ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay-"chippen" er etter all sannsynlighet en motstand som lurer motoren til å tro at motoren er kald hele tia, og derfor gjør blandinga feitere. Ikke noe lur ide i utgangspunktet, og en slik motstand koster under ei krone i innkjøp...

 

1242-motoren i 75SX er bensingjerrig i utgangspunktet. Min drar ned mot 0,45-0,47/mil på langkjøring, målt litt unøyaktig på tripteller når man fyller bensin. Km-standen var vel ca 250 000 km når jeg målte.

 

En chip som faktisk gjør noe koster fort 3-4000, og til slike penger lønner det seg mye mer å være nøye med filter- og oljeskift og slikt. Rett og slett holde motoren i topp stand, sørge for korrekt lufttrykk i dekkene, små knep for å forbedre aerodynamikk osv. og ikke minst kjøre med "egg under pedalen". Dersom du kjører 15 000 km i året og en chip kan redusere drivstoffforbruket med 1 dl per mil (og det vil jeg si er veldig bra på en i utgangspunktet gjerrig sugemotor) vil du spare ca 150 liter drivstoff i året, eller 1800,- med en literpris på 12 kr... En slik "chip" du snakker om vil ØKE forbruket, så monterer du en slik har du tapt prisen for chipen og kostnadene for merforbruket ;)

 

På disse linkene vil du kunne få noen gode tips:

Projekt snåljåp 1

Projekt snåljåp 2

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for info :)

 

 

så det er ikke mer som skal til. da kan jeg kjøpe en skikkelig dunk med motorolje og oljefilter. kansje luftfilter skift :)

 

Har kjøpt nytt batteri, nylig. Nå mangler jeg bare å skifte bensinslange, for jeg la merke til at spruten sto under bilen med bensin på bakken når jeg kjørte den ut av garasjen :-P

 

Men tusen takk for all hjelp! da fikk jeg oppklart dette! :)

 

- Punto SX75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår