Gå til innhold

skifte av front-/bakrute audi 80

Ranger emnet


aakerman

Anbefalte innlegg

hei.

 

har en audi 80 b4 sedan hvor fronruta er sprukket,og her om dagen smalt jaggu bakruta i knas også.

nye ruter er dyre,og ikke er bilen registrert enda heller(var like før intil dett skjedde)så forsikring har jeg ikke å bruke.derfor tenkte jeg på brukte ruter i første omgang.

 

MEN...hvor håpløst er det å plukke ut disse rutene hel fra ene delebil tro?

tips å triks mottas med takk:)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene er ikke mye lette å få hele ut.

de er heller ikke så enkelt å som bare å lime i.

Trenger eget lim, og en del andre produkter for forarbeidet.

 

men kan skrive en liten beskrivelse som er forholdvis lik på begge rutene.

 

1: demonter allt rundt vinduet, fronten er det bare det utvendige.

2: listen som går rundt frontvinduet må av hel, fra en av bilene men den er bare kosmetikk, og tetter ikke( kan bli mye susing uten)

3: skjær rundt vinduet med noe som hetter en kaldkniv, håndtak med en "snor" til å trekke i, som det igjen settes i et knivblad som er vinklet.

kaldkniv kan være vrient å finne, siden det er litt spesial verktøy.

du kan også skjære det løst fra innsiden av bilen med en lang stanly kniv(sånn som du kan knekke bladene på), masse såpevann og god tolmodighet.

begynn da i ett av de øvre hjørnene og jobb deg til neste hjørne.

bunnen er den siste som skal kuttes.

 

her hjelper det å ha et lite press på vinduet utover, men da er det fort gjort å knekke det.

 

4: hvis du har fått 1helt vindu ut, så må du nå skjære vekk resten av limet på karosseriet, gjøres best med sånn skrape som du kan bytte blad på i bunnen, bruk et rett blad på ca 20mm, fjern allt lim. gjør ikke at det kansje er 2mm igjen ned til lakken under, men alle klumper og løse filler må vekk.

 

5: vask i falsen med vaskemiddel som er for det.

6: prime med aktivator og primer. følg annvisningen på lim pakken( kjøpes i kit)

7: prøvelegg vinduet med list på, du bør på forhånd lagt teip på taket, 2på hver side. sentrer vinduet og legg det slik at det ser likt ut rundt hele vinduet, fest den ene av teipene, på begge sider og skjer den av i mellom vindu og tak. så har du noe å sikte etter når du skal legge i med lim.

8: legg lim, enten på vindu eller på bil, prøv å ikke få noen skjøter i toppen eller på sidene og prøv å få jevn mengde og høyde på fugen.

fugetuppen, klippes rett av slik at du får et hull på ca 0.5 til 1cm, klip så til en skrå(pil) opp mot tuben på ca 1.5-2.2cm, da får du en fin limstreng.

 

legg i vinduet, press det lett inn, slik at du er sikker på at limet har fått kontakt hele veien rundt, fest teipen når det ser greit ut, la det står så lenge som det står, og gjerne lengre.

 

Gode råd, er å være 2stk, samt få tak på noen skikkelige sugepropper for å løfte rundt på vinduet :)

Ellers kan jeg sjekke priser på nye vinduer med list for deg.

jobber på riis ser du )

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene er ikke mye lette å få hele ut.

de er heller ikke så enkelt å som bare å lime i.

Trenger eget lim, og en del andre produkter for forarbeidet.

 

men kan skrive en liten beskrivelse som er forholdvis lik på begge rutene.

 

1: demonter allt rundt vinduet, fronten er det bare det utvendige.

2: listen som går rundt frontvinduet må av hel, fra en av bilene men den er bare kosmetikk, og tetter ikke( kan bli mye susing uten)

3: skjær rundt vinduet med noe som hetter en kaldkniv, håndtak med en "snor" til å trekke i, som det igjen settes i et knivblad som er vinklet.

kaldkniv kan være vrient å finne, siden det er litt spesial verktøy.

du kan også skjære det løst fra innsiden av bilen med en lang stanly kniv(sånn som du kan knekke bladene på), masse såpevann og god tolmodighet.

begynn da i ett av de øvre hjørnene og jobb deg til neste hjørne.

bunnen er den siste som skal kuttes.

 

her hjelper det å ha et lite press på vinduet utover, men da er det fort gjort å knekke det.

 

4: hvis du har fått 1helt vindu ut, så må du nå skjære vekk resten av limet på karosseriet, gjøres best med sånn skrape som du kan bytte blad på i bunnen, bruk et rett blad på ca 20mm, fjern allt lim. gjør ikke at det kansje er 2mm igjen ned til lakken under, men alle klumper og løse filler må vekk.

 

5: vask i falsen med vaskemiddel som er for det.

6: prime med aktivator og primer. følg annvisningen på lim pakken( kjøpes i kit)

7: prøvelegg vinduet med list på, du bør på forhånd lagt teip på taket, 2på hver side. sentrer vinduet og legg det slik at det ser likt ut rundt hele vinduet, fest den ene av teipene, på begge sider og skjer den av i mellom vindu og tak. så har du noe å sikte etter når du skal legge i med lim.

8: legg lim, enten på vindu eller på bil, prøv å ikke få noen skjøter i toppen eller på sidene og prøv å få jevn mengde og høyde på fugen.

fugetuppen, klippes rett av slik at du får et hull på ca 0.5 til 1cm, klip så til en skrå(pil) opp mot tuben på ca 1.5-2.2cm, da får du en fin limstreng.

 

legg i vinduet, press det lett inn, slik at du er sikker på at limet har fått kontakt hele veien rundt, fest teipen når det ser greit ut, la det står så lenge som det står, og gjerne lengre.

 

Gode råd, er å være 2stk, samt få tak på noen skikkelige sugepropper for å løfte rundt på vinduet :)

Ellers kan jeg sjekke priser på nye vinduer med list for deg.

jobber på riis ser du )

 

 

DÆVEN!:respect

 

var ei bra beskrivelse. jo har sjekket,riis molde. nytt vindu med montering,hvis jeg ikke husker feil,over 7000...tror ruta i seg sjøl kom på 4300. Men nå har jeg delebil så derfor tenkte jeg og fikse dette sjøl men..tja hva skal en si,jeg skrur bil jeg vettu,kan ikke å lime bil:D.. men nye pakninger og lim,får jeg kjøpt dette hos riis da?:)

 

tusen takk hvertfall...

Ps. fin bil du forresten..:)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår