Gå til innhold

Diverse følere skriker, dårlig kontakt?

Ranger emnet


BillaBoo

Anbefalte innlegg

Har fått lest av feilkodene på Astran. 94` 1.8 125hk.

 

19 - Veivakselføler

73 - luftmassemåler, lav spenning

92 - Kamsensor.

 

Bilen starter greit, går helt fint. Litt ruskete på tomgang, ellers myk gange. Gått ca. 140 000.

 

Hvis alle disse feilkodene hadde vært re-elle, så hadde vel ikke bilen gått skikkelig?

Jeg holder en knapp på dårlig jording/kontakt. Men siden den lyser konstant.. så er det kanskje noe?

 

Noen av disse følerne som påvirker de andre? Evt. om noen har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam- og veivsensor overlapper hverandre delvis. Ved feil på en av dem skal bilen gå i nødmodus med turtallsperre på 4500rpm. Hvis begge er skrot skal ikke motoren starte. Hvis du ikke har noen turtallsperre er kodene antagelig historiske.

Såvidt jeg kan se er ikke 73 LMM, men IAT. Feil ved den bør ikke gi de helt store utslagene på kjørbarheten. Den skal være mulig å måle med et vanlig multimeter. Verdiene bør finnes i dokumentasjon for megasquirt, siden den bruker GM-sensorer som standard.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam- og veivsensor overlapper hverandre delvis. Ved feil på en av dem skal bilen gå i nødmodus med turtallsperre på 4500rpm. Hvis begge er skrot skal ikke motoren starte. Hvis du ikke har noen turtallsperre er kodene antagelig historiske.

Såvidt jeg kan se er ikke 73 LMM, men IAT. Feil ved den bør ikke gi de helt store utslagene på kjørbarheten. Den skal være mulig å måle med et vanlig multimeter. Verdiene bør finnes i dokumentasjon for megasquirt, siden den bruker GM-sensorer som standard.

 

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#simtec56

 

Ifølge denne siden, er kode 73 Mass Air Flow Temperature. Så blir vel ikke den vanlige feilen ved en LMM. Men er dette da lav spenning på en temp føler? Hva gjør jeg med det? Må den byttes, eller kan det være noe annet?

 

Har faktisk hatt sperre på 4500 2 ganger siste 2 måneder..

 

Får vel nullstille feilkodene, å se hva som så dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blingsa litt der ja. Ser IAT har kode 69 og 71. Da er det nok MAF'en i så fall ja. Jeg har hatt hell med å rense den med forgasserrens og sprit, men det hjelper selvsagt ikke mot trådbrudd el.l i sensoren.

 

Har du hatt sperre et par ganger så er enten veiv- eller kamføler på vei til å dø. Min gjetning er at det kommer til å komme oftere etter hvert.

 

Ingen grunn til å betale penger for å nullstille kodene. De forsvinner av seg selv når problemet er borte.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår