Fjorden Drifting Skrevet September 8, 2009 Rapporter Share Skrevet September 8, 2009 Jeg har tenkt til å bygge meg en turbo motor til å bruke på bane. Men hva er det beste? Vil ha en motor som går rett ned i en 240. Har en B230F motor liggende. Hadde vært "fett" med 16v, men passer 16v topp på rød blokken min? På Forhånd Takk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 11, 2009 Rapporter Share Skrevet September 11, 2009 Passer, men må bygge om litt diverse. Står flere tråder her inne, bare å søke. Men det er ikke noe problem å dra masse effekt ut av 8v, så mitt tips er å bygge med 531-topp fra en B230ET. Hvor mye effekt har du tenkt på? For å spørre om noe ganske grunnleggende: Har du anelse om hvor mye det koster? Hehe ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet September 12, 2009 Rapporter Share Skrevet September 12, 2009 Passer, men må bygge om litt diverse. Står flere tråder her inne, bare å søke.Men det er ikke noe problem å dra masse effekt ut av 8v, så mitt tips er å bygge med 531-topp fra en B230ET. Hvor mye effekt har du tenkt på? For å spørre om noe ganske grunnleggende: Har du anelse om hvor mye det koster? Hehe ;) det koster 10 000kr. det har jeg lest på internett Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet September 13, 2009 Rapporter Share Skrevet September 13, 2009 Banebil er jo lettest å bruke A motor på da.. Billig og lett å feilsøke på Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 13, 2009 Rapporter Share Skrevet September 13, 2009 Hei, Nå får man kjøpt P&P kits for 16v topp fra USA. 400$ + frakt + mva. Altså, det er adaptere til manifoilene, adapter til kamdrev, m.m. I tillegg, må du jo ha topp.. spørsmålet er også om denne bør konverteres til mekaniske løftere. Adapterene gjør at du kan kjøre b230 manifoiler. Det er jo ikke det mest effektive man kan gjøre, men det gjør at du slipper å lage custom greier. Spørsmålet er dog., om det er "vits" for deg å gå for 16V topp. Du kan dra ut mye effekt av selv en 530, ev. en 531 (fra b230fx/b230et). B230F blokken i seg selv, tåler like mye som en ft blokk. Hva rådene tåler, avhenger av årstall. 89+ blokker har sterke rådene, 93+ har underspyling (noen fikk det i 92). Om du ikke har tenkt å kjøre E85, er det kanskje en fordel med ft/fk stempler, ev. noe grommere. Med mindre du har tenkt å brenne av type 40-50k, ville jeg gått for 8V topp, en god turbo, muligens kompsenking, datasprut eller chip av bensin og tenning (om du har lh2.4), pluss alt tilhørende som bensinpumpe, dyser, intercooler, 3" lmm, etc. (datasprut, da bortgår selvsagt lmm, siden du da bruker mapsensor). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 13, 2009 Rapporter Share Skrevet September 13, 2009 jeg har forøvrig div trimsaker jeg kan selge deg.. holset turbo tilpasset rwd volvo, downpipe for holset (laget for 240), stor intercooler (største du får plass på volvo frontplaten). Om du mangler hjerner (bensin/tenning) for lh2.4, har jeg dette også.. holset turboen duger til efefktmål mellom 300-500hk ca. (12cm eksoshus). Den er ombygget mtp. reclocking, nippel i kompressorhus, justerbar wastegate er montert på omsveist wgbracket, m.m. Jeg har ikke testet den selv, men jfr. antatt VE på 8V motor, bør den ha 1 bar rundt 3000-3500rpm et sted. (dette vil selvsagt variere basert på kamaksel, m.m.). Husk at 1 bar på en effektiv turbo, er noe annet enn 1 bar på 13c :-P Men man kommer jo ikke unna det faktum at en mindre turbo vil spoole litt tidligere (dog., er dette værre for motoren) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 jeg har forøvrig div trimsaker jeg kan selge deg.. holset turbo tilpasset rwd volvo, downpipe for holset (laget for 240), stor intercooler (største du får plass på volvo frontplaten). Om du mangler hjerner (bensin/tenning) for lh2.4, har jeg dette også.. holset turboen duger til efefktmål mellom 300-500hk ca. (12cm eksoshus). Den er ombygget mtp. reclocking, nippel i kompressorhus, justerbar wastegate er montert på omsveist wgbracket, m.m. Jeg har ikke testet den selv, men jfr. antatt VE på 8V motor, bør den ha 1 bar rundt 3000-3500rpm et sted. (dette vil selvsagt variere basert på kamaksel, m.m.). Husk at 1 bar på en effektiv turbo, er noe annet enn 1 bar på 13c :-P Men man kommer jo ikke unna det faktum at en mindre turbo vil spoole litt tidligere (dog., er dette værre for motoren) en holset "lastebilløsning" er da ikke et bra tips for en som skal bygge motor for banekjøring såfremt det kun skal kjøres på diverse gp-sløyfer rundt om i verden. der har man ihvertfall tid til å vente på ladetrykket. Det mest økonomiske løsningen her (dyrt blir det uansett) er vel å sette inn en b230fk motor sonm du kjøpe på skroten i sverige. Hvor holdbart det er er en annen historie. har du et budsjett? Edit: sett inn en bmw-motor. volvo-motor suger... Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Forgasser turbo er billigst vil jeg tippe uansett.. Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kazzy Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Billigste er å kjøpe ferdig bygget trimma motor. Siter Volvo 245 86' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240gunnar Skrevet September 15, 2009 Rapporter Share Skrevet September 15, 2009 Forgasser turbo er billigst vil jeg tippe uansett.. Er kansje billigst men ikke det med mest potensiale i ;) Siter 1990 Volvo 240 B230FT 1986 Daihatsu Rocky 1989 Polaris indy 440 2001 Polaris Edge 600 1999 Cagiva Mito 125 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet September 17, 2009 Rapporter Share Skrevet September 17, 2009 Det billigste er å gå.. Tja.. Har du prøvd.? Min slipper i 3 giret på asfalt.. Nok av dreimoment i de gamle satane.! Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240gunnar Skrevet September 17, 2009 Rapporter Share Skrevet September 17, 2009 ja.. Det må være på en ganske våt nylakt asfalt og uten diffsperre ;) Siter 1990 Volvo 240 B230FT 1986 Daihatsu Rocky 1989 Polaris indy 440 2001 Polaris Edge 600 1999 Cagiva Mito 125 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkmokkTurbo Skrevet September 19, 2009 Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 ja.. Det må være på en ganske våt nylakt asfalt og uten diffsperre ;) Uten sperre.. og det er tross alt siljan.. og der har de ikke sett ny asfalt på mange år.! og det er tørr asfalt.. Siter 1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut. 2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 19, 2009 Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 Blir nok litt verre med sperre;) Siter 94- Omega 3,0 98- Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet September 19, 2009 Rapporter Share Skrevet September 19, 2009 b23a motor med chippa lh 2,4 sprut og lastebilturbo. Det er det billigste men du må nok skru masse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.