Gå til innhold

Trenger Sårt Noen Råd.

Ranger emnet

Fjorden Drifting

Anbefalte innlegg

Passer, men må bygge om litt diverse. Står flere tråder her inne, bare å søke.

Men det er ikke noe problem å dra masse effekt ut av 8v, så mitt tips er å bygge med 531-topp fra en B230ET.

Hvor mye effekt har du tenkt på?

For å spørre om noe ganske grunnleggende: Har du anelse om hvor mye det koster? Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer, men må bygge om litt diverse. Står flere tråder her inne, bare å søke.

Men det er ikke noe problem å dra masse effekt ut av 8v, så mitt tips er å bygge med 531-topp fra en B230ET.

Hvor mye effekt har du tenkt på?

For å spørre om noe ganske grunnleggende: Har du anelse om hvor mye det koster? Hehe ;)

det koster 10 000kr. det har jeg lest på internett

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå får man kjøpt P&P kits for 16v topp fra USA. 400$ + frakt + mva.

Altså, det er adaptere til manifoilene, adapter til kamdrev, m.m.

I tillegg, må du jo ha topp.. spørsmålet er også om denne bør konverteres til mekaniske løftere. Adapterene gjør at du kan kjøre b230 manifoiler.

Det er jo ikke det mest effektive man kan gjøre, men det gjør at du slipper å lage custom greier.

Spørsmålet er dog., om det er "vits" for deg å gå for 16V topp.

Du kan dra ut mye effekt av selv en 530, ev. en 531 (fra b230fx/b230et).

B230F blokken i seg selv, tåler like mye som en ft blokk.

Hva rådene tåler, avhenger av årstall.

89+ blokker har sterke rådene, 93+ har underspyling (noen fikk det i 92).

Om du ikke har tenkt å kjøre E85, er det kanskje en fordel med ft/fk stempler, ev. noe grommere.

Med mindre du har tenkt å brenne av type 40-50k, ville jeg gått for 8V topp, en god turbo, muligens kompsenking, datasprut eller chip av bensin og tenning (om du har lh2.4), pluss alt tilhørende som bensinpumpe, dyser, intercooler, 3" lmm, etc. (datasprut, da bortgår selvsagt lmm, siden du da bruker mapsensor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forøvrig div trimsaker jeg kan selge deg.. holset turbo tilpasset rwd volvo, downpipe for holset (laget for 240), stor intercooler (største du får plass på volvo frontplaten). Om du mangler hjerner (bensin/tenning) for lh2.4, har jeg dette også..

holset turboen duger til efefktmål mellom 300-500hk ca. (12cm eksoshus). Den er ombygget mtp. reclocking, nippel i kompressorhus, justerbar wastegate er montert på omsveist wgbracket, m.m. Jeg har ikke testet den selv, men jfr. antatt VE på 8V motor, bør den ha 1 bar rundt 3000-3500rpm et sted. (dette vil selvsagt variere basert på kamaksel, m.m.). Husk at 1 bar på en effektiv turbo, er noe annet enn 1 bar på 13c :-P Men man kommer jo ikke unna det faktum at en mindre turbo vil spoole litt tidligere (dog., er dette værre for motoren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forøvrig div trimsaker jeg kan selge deg.. holset turbo tilpasset rwd volvo, downpipe for holset (laget for 240), stor intercooler (største du får plass på volvo frontplaten). Om du mangler hjerner (bensin/tenning) for lh2.4, har jeg dette også..

holset turboen duger til efefktmål mellom 300-500hk ca. (12cm eksoshus). Den er ombygget mtp. reclocking, nippel i kompressorhus, justerbar wastegate er montert på omsveist wgbracket, m.m. Jeg har ikke testet den selv, men jfr. antatt VE på 8V motor, bør den ha 1 bar rundt 3000-3500rpm et sted. (dette vil selvsagt variere basert på kamaksel, m.m.). Husk at 1 bar på en effektiv turbo, er noe annet enn 1 bar på 13c :-P Men man kommer jo ikke unna det faktum at en mindre turbo vil spoole litt tidligere (dog., er dette værre for motoren)

en holset "lastebilløsning" er da ikke et bra tips for en som skal bygge motor for banekjøring såfremt det kun skal kjøres på diverse gp-sløyfer rundt om i verden. der har man ihvertfall tid til å vente på ladetrykket.

Det mest økonomiske løsningen her (dyrt blir det uansett) er vel å sette inn en b230fk motor sonm du kjøpe på skroten i sverige. Hvor holdbart det er er en annen historie.

har du et budsjett?

Edit: sett inn en bmw-motor. volvo-motor suger...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider