Gå til innhold

Innkjøp av lakkeringsutstyr, hvor handle? Skal handle kompressor, sprøyte...

Ranger emnet


Emerica

Anbefalte innlegg

Takk til dere som har besvart meg.

 

_John_ : Jeg har fått det utrolig bra til med spraybokser, men det kommer vel mye an på hvor man handler boksene sine. :)

Men vil lixom ikke hellakkere bil med sprayboks, hehe.

Skal ta en titt på ebay :)

Er bilxtra sine kompressorer gode? hvor mye må man betale da? Og hva må man ha av "specs"?

Takker for tipset!

 

Nordhagen: Takker for tips! : ) *sjekke ut*

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en tråd jeg må følge med på ;)

 

Hvordan er det med innkjøpt av "lokaler"? Jeg hadde tenkt å lage en boks av treverk som er trekket med plastikk. Vil dette holde/fungere? Er det eventuelt andre lure måter å lage sitt eget lokale for lakkering av hele biler/store deler?

 

Hvordan vil et eventuelt slikt "spray rom" fungere i forhold til temperatur osv? Hva burde temperaturen i et "lakkeringslokale" være?

 

Patrick

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilxtra sine kompressorer gode? hvor mye må man betale da? Og hva må man ha av "specs"?

Takker for tipset!

 

For meg virker det som de aller fleste kompressorer som ikke er proffmerker (Atlas Copco, Käser, Ingersoll Rand osv..) er laga på samme fabrikk i Kina og styla opp med lakk og klistremerker til de forskjellige kjedene og billigmerkene. Jeg har en sånn, og den er helt grei, men det er ingen proffmaskin. Har litt problemer med å holde jevnt trykk, så jeg må være litt oppmerksom på manometeret mens jeg holder på.

 

Specs du trenger finner du på pistolen du kjøper. Med Biltema sin kan du omtrent bare blåse i slangen på, så da virker omtrent alt, men denne leverer appelsinhud så ille at det blir mye våtsliping og polering for å få det pent, hvis det går å få det pent i det hele tatt. Hvis du vil spare på kompressorpengene og/eller ikke har 3-fas til å drive mer enn 3hp, anbefaler jeg deg å kjøpe en minipistol fra et annerkjent merke. Devilbiss SRi Pro eller SATA MiniJet er suverene pistoler som koster mindre enn fullstørrelseutgavene, bruker mye mindre luft, gir deg mindre overspray og allikevel produserer opptil 20 cm viftebredde eller mer. Dette mener jeg er den ultimate budsjettløsningen. Selv har jeg både Devilbiss GTi Pro og SRi Pro, og begge er helt suverene pistoler.

 

Skal du ha proffpistol i full størrelse trenger du mellom 280 liter/minutt og 500 liter/minutt fritt avgitt luftmengde (ikke sylindervolum) hvis forhandleren oppgir to tall for liter/minutt skal du vurdere det laveste.

 

Her er forøvrig en sammenligning mellom Biltema og Devilbiss:

http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/215315-test-biltema-vs-proff-devilbiss-sproyte.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en tråd jeg må følge med på ;)

 

Hvordan er det med innkjøpt av "lokaler"? Jeg hadde tenkt å lage en boks av treverk som er trekket med plastikk. Vil dette holde/fungere? Er det eventuelt andre lure måter å lage sitt eget lokale for lakkering av hele biler/store deler?

 

Hvordan vil et eventuelt slikt "spray rom" fungere i forhold til temperatur osv? Hva burde temperaturen i et "lakkeringslokale" være?

 

Patrick

 

Hvis du har muligheten til å lage en permanent lakkboks med treverk og tykk plast er vel det å foretrekke. Mange bygger lakktelt av PVC-rør (meg inkludert) for å kunne sette det opp og ta det ned, men det er en litt dyrere løsning og du må være nøye mer å feste det. Dessuten tåler det ikke så mye vind.

 

Luftutskifting er en kjempeutfordring med disse DIY-lakkteltene. Jeg har to sånne og det er ikke nok:

 

361070_X_2007-06-27_165616_224.jpg

 

Uansett hva du gjør, så press luft inn i teltet istedet for å dra lufta ut. M.a.o. lag overtrykk i rommet, så støv presses ut istedet for å suges inn, du får mer effektiv tilførsel av ren pusteluft, og du minimerer risikoen for å kjøre brannfarlige gasser gjennom en ikke eksplosjonssikker motor.

 

Åndedrettsvern er utrolig viktig, og helmaske med tilførsel av frisk luft er uansett å anbefale. For sporadisk hobbylakkering kan du klare deg med en sånn: http://www.norbond.no/sundstrom-sr902-p-826.aspx ...og et sånt: http://www.norbond.no/gassisocyanatfilter-a1b1e1-sr315-sundstrom-p-825.aspx. Men da er det viktig at du overholder brukstiden på disse filtrene. Ikke vent til du lukter lakk gjennom maska.

 

Temperaturen skal vel ideelt være 22 grader, men jeg har lakkert utendørs i 15 grader også uten problemer (annet enn støv..) Ved lavere temp enn 18 grader ville jeg nok brukt en rask herder for å minimere renning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nordhagen:

 

Takk for et godt svar.

 

Da tror jeg ikke det blir noe biltemasaker, ser helst at bilen er fri for appelsinhud. hehe :)

Velger nok å kjøpe proffsprøyte fremfor noe miniutgave, greit å legge litt penger i det når man først skal begynne.

 

Er nå på utkikk etter gamle verkstedlokaler som kan leies/lånes for en rimeligere penge, er mange her i streeten som har forlatt sine gamle lokaler i fordel for nye lokaler.

Men da blir det selvsagt ikke noe lakkboks å lakkere i, men en stor hall som da må rengjøres å fikses opp.

 

Angående maska du linket til så har jeg akkurat den typen på jobb, bra maske og veldig godt filter! :)

 

 

Er det noe jeg gruer meg til i forbindelse med lakkering så er det utblandingen, blææh.. !

Og hvor nøye nedpussing man bør ha, ev. bør man vaske over med noe spesielt stoff før lakkering..

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke det blir noe biltemasaker, ser helst at bilen er fri for appelsinhud. hehe :)

Velger nok å kjøpe proffsprøyte fremfor noe miniutgave, greit å legge litt penger i det når man først skal begynne.

 

Ikke bland sammen minsprøyter og amatør/hobby/billigsprøyter. Når jeg snakker om ministrpøyter tenker jeg på spot repair-utgavene til proffmerkene, som Devilbiss SRi Pro og SATA Minijet. Dette er sprøyter som sannsynligvis vi gi deg en bedre finish enn en sprøyte i full størrelse dersom du har en kompressor som leverer mindre enn 300 minuttliter med luft.

 

Er nå på utkikk etter gamle verkstedlokaler som kan leies/lånes for en rimeligere penge, er mange her i streeten som har forlatt sine gamle lokaler i fordel for nye lokaler.

Men da blir det selvsagt ikke noe lakkboks å lakkere i, men en stor hall som da må rengjøres å fikses opp.

 

Drømmer om det samme selv ;-)

 

Er det noe jeg gruer meg til i forbindelse med lakkering så er det utblandingen, blææh.. !

Og hvor nøye nedpussing man bør ha, ev. bør man vaske over med noe spesielt stoff før lakkering..

 

Utblandingen? Det skjønner jeg ikke. Det er jo unnagjort megakjapt! Sjøl bruker jeg 3M sitt PPS-system med graderte målebegre med engangsinnlegg som festes rett på pistolen etter blanding. Det kan jeg anbefale på det sterkeste å bestille fra spraygunsdirect.com. Det koster ikke så mye og det sparer det masse tid på pistolvask og du slipper å filtrere lakken etter blanding, for det er engangsfilte integrert i koppen.

 

Når det gjelder nedpussing så er det full nedpussing og epoxybehandling som gjelder der det er overflaterust. Der lakken er tett fra før kan du bare matte over med det samme som du sliper primer med, gjerne 600 eller 800. Dette gjør du nok helst med eksentersliper.

 

Silikonfjerner bruker du rett før hvert eneste trinn i prosessen. Før epoxy, før sparkel, før primer, før base, før klar, før polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det med kompressorer har jeg undersøkt en hel del. Men kompressorene på bilextra er kraftige. Den største og beste hos bilextra koster rundt 3000 og med spesifikkasjoner tilsvarende 7-8000 kr klassen hos biltema, dessuten har kompressorene hos bilextra 10 års garanti mot gjennomrustning:) Den 2 beste er også bra, men den er ikke kraftig nok hvis du feks etterhvert vil bruke kompressoren til luftrykksverkøy feks, sag osv, eksentersliper osv. Vannavskiller er også viktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår