Gå til innhold

Ledning til dieselpumpe.

Ranger emnet


kejo31

Anbefalte innlegg

Er du klar over at en powerboks ødelegger motoren din?

 

Det eneste den gjør er å manipulere dieselpumpa di til å mate mer diesel inn i kammeret i motoren. Den gir mer drivstoff før og etter antenningsmodulen er kjørt. Det gir høyere temperatur og veldig mye høyere sotverdi i eksosen din, noe som ikke er heldig for motoren.

Den lille effektøkningen man oppnår kommer også som en ketcup effekt, midt i registeret.

 

Samtidig har bilen din EGR ventil som resirkulerer eksosen din og vil forværre sotproblemene du får ved bruk av PB, som betyr at eksosmanifoilen tetter seg enda kjappere og det blir mindre flyt i lufta som skal ut av motor. Ofte omtalt som en "tettet" motor.

 

 

En skikkelig programvare oppdatering av motoren din hos en anerkjent tuner (ikke TS Racing) øker ikke bare en verdi, altså diesel mengden. Faktisk endres over 400 forskjellige verdier i motoren din, alt i fra luft mengde aka. turbotrykk, antennings tider, dysetrykk osv.

Resultatet blir en temperatur økning på 2-3% som er akseptabelt og ivaretar motorens levetid.

 

Samtidig får man en mye mer anvennelig effektkurve hvor moment og hestekrefter kommer tidlig og strekker seg utover kurven, oftest lengre enn hvor orginal effekten stopper. Mange omtaler det som å få en motor som minner mer om en bensin bil, da den drar lengre ut på turtall.

 

Ønsker du å ivareta bilen orginal med mulighet for å tilbakestille til orginaleffekt tilbyr de fleste tunere gratis tilbakestilling ved behov.

Man kan også kjøpe en type flashing som heter PPC, som er et apparat man selv kobler til com porten i bilen og velger hvilket program man ønsker å bruke, orginalt eller "chip". Fungerer på samme måte som når tuneren kobler seg på med laptop'en bare her kan man veksle som man selv måtte ønske vedr. service, garanti reperasjoner osv.

 

En annen god nyhet er at din 1.9TDI 90HK/66KW er samme motor som 105HK. Samme motor, men med annen programvare. Dermed får du samme resultat av programvaren som tunere lager til 105hk. Flere klarer 150HK/360NM.

 

 

Jeg har klart å stoppe mange i å tabbe seg ut med å montere en powerboks, rett å slett ved å forklare dem hva det faktisk er, siden de tydeligvis ikke har fått det med seg. Håper jeg har klart å hjelpe deg litt i riktig retning her.

En bil i såpass høy prisklasse ville jeg aldri prøvd ut billige "ebay bokser" til 1500,- for å ødelegge den.

 

Marzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsen greier du å påstå at EGR tetter igjen eksosmanifolden, greit nok, står den åpen konstant så soter bilen veldig, men det går og så ræva og feilkodene dukker opp at man får fiksa det fort, er da og en feil med systemet, innsuget derimot, fyller seg opp med sot etterhvert, med tilhørende probøem, som trangere innsugsveier, fastgrodde EGR-spjeld osv.

Men en slik boks vil øke sotningsgraden, og sørge for at slike systemer som EGR lettere vil få driftstrøbbel.

 

Jeg er ikke fan av trimbokser jeg heller, lager feilkoder, bruker mere drivstoff(kunden skjønner det ikke, for tallet på kjørekomp synker, som følge av at ECU jobber med feil signaler), øker forbrennings og eksostemp og soter igjen motoren.

 

Dessuten gjør mage av dem ikke annet enn å lure motoren til å tro at du har bånn gass tidligere, så du ville stortsett fått samme effekten av å gidde å trykke pedalen i bunn med en gang. Dette gjelder også en del mindre gode programvarer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsen greier du å påstå at EGR tetter igjen eksosmanifolden, greit nok, står den åpen konstant så soter bilen veldig, men det går og så ræva og feilkodene dukker opp at man får fiksa det fort, er da og en feil med systemet, innsuget derimot, fyller seg opp med sot etterhvert, med tilhørende probøem, som trangere innsugsveier, fastgrodde EGR-spjeld osv.

Men en slik boks vil øke sotningsgraden, og sørge for at slike systemer som EGR lettere vil få driftstrøbbel.

 

Mente innsuget så klart..

 

Finnes utallige forum hvor dette med blending av EGR ventilen står forklart. Og mange bilder med eksempler.

 

EGR1.jpg

 

811478e47005bdc3.jpg

Dette er kun etter 40.000km!

 

Det geniale man kan gjøre er å ta bort å blende hele EGR ventilen. Man får faktisk kjøpt orginal deler til å bruke her, ettersom vw sine industri motorer ikke har EGR. (til trucker, båt etc) Koster 26,- stk

 

Image015-1.jpg

 

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=236275

 

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=256904&highlight=intake+cleaning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare følge ledningen til dieselpumpa til nærmest skjøt, på boschpumper pleier det å sitte på eller 1-20 cm fra...

 

2007-modell, er ikke det common rail?

 

Commonrail blir levert i MK6 vel?

 

Common rail teknologien betyr at dieselen blir mata inn i kammeret elektronisk under veldig høyt trykk, 2000 bar.

Det gir muligheten for å slippe inn mindre dråper mer kontrollert slik at effektiviteten blir høyere og det blir mindre forbruk pr produsert kwh. Motoren bråker også mindre og lydbildet er mye lavere enn hva man forbinner med en tradisjonell diesel motor.

 

Turtallet er også høyere på en common rail og tunere elsker denne type motorer da man lett kan dra de opp til 6000rpm. Det er jo bensin motor teritorium :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår