kejo31 Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Er det noen som vet hvor ledningen til dieselpumpen kobles sammen med resten av ledningene? Skal sette inn powerbox, men finner ikke "pluggen" hvor jeg kan koble den til. Noen som vet? Bilen er en golf 1.9 tdi, 90hk, 2007 mod. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kejo31 Skrevet September 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Ingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Er du klar over at en powerboks ødelegger motoren din? Det eneste den gjør er å manipulere dieselpumpa di til å mate mer diesel inn i kammeret i motoren. Den gir mer drivstoff før og etter antenningsmodulen er kjørt. Det gir høyere temperatur og veldig mye høyere sotverdi i eksosen din, noe som ikke er heldig for motoren. Den lille effektøkningen man oppnår kommer også som en ketcup effekt, midt i registeret. Samtidig har bilen din EGR ventil som resirkulerer eksosen din og vil forværre sotproblemene du får ved bruk av PB, som betyr at eksosmanifoilen tetter seg enda kjappere og det blir mindre flyt i lufta som skal ut av motor. Ofte omtalt som en "tettet" motor. En skikkelig programvare oppdatering av motoren din hos en anerkjent tuner (ikke TS Racing) øker ikke bare en verdi, altså diesel mengden. Faktisk endres over 400 forskjellige verdier i motoren din, alt i fra luft mengde aka. turbotrykk, antennings tider, dysetrykk osv. Resultatet blir en temperatur økning på 2-3% som er akseptabelt og ivaretar motorens levetid. Samtidig får man en mye mer anvennelig effektkurve hvor moment og hestekrefter kommer tidlig og strekker seg utover kurven, oftest lengre enn hvor orginal effekten stopper. Mange omtaler det som å få en motor som minner mer om en bensin bil, da den drar lengre ut på turtall. Ønsker du å ivareta bilen orginal med mulighet for å tilbakestille til orginaleffekt tilbyr de fleste tunere gratis tilbakestilling ved behov. Man kan også kjøpe en type flashing som heter PPC, som er et apparat man selv kobler til com porten i bilen og velger hvilket program man ønsker å bruke, orginalt eller "chip". Fungerer på samme måte som når tuneren kobler seg på med laptop'en bare her kan man veksle som man selv måtte ønske vedr. service, garanti reperasjoner osv. En annen god nyhet er at din 1.9TDI 90HK/66KW er samme motor som 105HK. Samme motor, men med annen programvare. Dermed får du samme resultat av programvaren som tunere lager til 105hk. Flere klarer 150HK/360NM. Jeg har klart å stoppe mange i å tabbe seg ut med å montere en powerboks, rett å slett ved å forklare dem hva det faktisk er, siden de tydeligvis ikke har fått det med seg. Håper jeg har klart å hjelpe deg litt i riktig retning her. En bil i såpass høy prisklasse ville jeg aldri prøvd ut billige "ebay bokser" til 1500,- for å ødelegge den. Marzo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Åsen greier du å påstå at EGR tetter igjen eksosmanifolden, greit nok, står den åpen konstant så soter bilen veldig, men det går og så ræva og feilkodene dukker opp at man får fiksa det fort, er da og en feil med systemet, innsuget derimot, fyller seg opp med sot etterhvert, med tilhørende probøem, som trangere innsugsveier, fastgrodde EGR-spjeld osv. Men en slik boks vil øke sotningsgraden, og sørge for at slike systemer som EGR lettere vil få driftstrøbbel. Jeg er ikke fan av trimbokser jeg heller, lager feilkoder, bruker mere drivstoff(kunden skjønner det ikke, for tallet på kjørekomp synker, som følge av at ECU jobber med feil signaler), øker forbrennings og eksostemp og soter igjen motoren. Dessuten gjør mage av dem ikke annet enn å lure motoren til å tro at du har bånn gass tidligere, så du ville stortsett fått samme effekten av å gidde å trykke pedalen i bunn med en gang. Dette gjelder også en del mindre gode programvarer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunder Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Omprogrammering er å anbefale framfor tuningboks. Koster litt mer men er absolutt å anbefale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Åsen greier du å påstå at EGR tetter igjen eksosmanifolden, greit nok, står den åpen konstant så soter bilen veldig, men det går og så ræva og feilkodene dukker opp at man får fiksa det fort, er da og en feil med systemet, innsuget derimot, fyller seg opp med sot etterhvert, med tilhørende probøem, som trangere innsugsveier, fastgrodde EGR-spjeld osv. Men en slik boks vil øke sotningsgraden, og sørge for at slike systemer som EGR lettere vil få driftstrøbbel. Mente innsuget så klart.. Finnes utallige forum hvor dette med blending av EGR ventilen står forklart. Og mange bilder med eksempler. Dette er kun etter 40.000km! Det geniale man kan gjøre er å ta bort å blende hele EGR ventilen. Man får faktisk kjøpt orginal deler til å bruke her, ettersom vw sine industri motorer ikke har EGR. (til trucker, båt etc) Koster 26,- stk http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=236275 http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=256904&highlight=intake+cleaning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kejo31 Skrevet September 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Ok. Har nå forstått at det ikke er helt bra for motoren, får vel ta å selge den da. Men har lyst til å prøve en gang først, så er det noen som vet hvor jeg skal koble den til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kejo31 Skrevet September 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Da får du bare følge ledningen til dieselpumpa til nærmest skjøt, på boschpumper pleier det å sitte på eller 1-20 cm fra... 2007-modell, er ikke det common rail? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kejo31 Skrevet September 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Vet ikke, hva er forskjellen? Er det ikke samme plugg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Da får du bare følge ledningen til dieselpumpa til nærmest skjøt, på boschpumper pleier det å sitte på eller 1-20 cm fra... 2007-modell, er ikke det common rail? Commonrail blir levert i MK6 vel? Common rail teknologien betyr at dieselen blir mata inn i kammeret elektronisk under veldig høyt trykk, 2000 bar. Det gir muligheten for å slippe inn mindre dråper mer kontrollert slik at effektiviteten blir høyere og det blir mindre forbruk pr produsert kwh. Motoren bråker også mindre og lydbildet er mye lavere enn hva man forbinner med en tradisjonell diesel motor. Turtallet er også høyere på en common rail og tunere elsker denne type motorer da man lett kan dra de opp til 6000rpm. Det er jo bensin motor teritorium :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danoo Skrevet Oktober 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2009 er ikkje helt likt men, kankje det hjelpe litt http://www.biltuning.no/filmpd.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.