Gå til innhold

Lys i dashboard


sveinub

Anbefalte innlegg

Alt lyset i min Lancer '96' dashboard (og varmestyring) har streiket.

Har sjekket alle sikringer i kupé og motorrom, alle er hele.

Prøvde å ta ut instrumentenheten for å eventuelt sjekke pæra, men klarer ikke få den ut da den ser ut til å sitte igjen i speedometer-wiren, noen som har noen tips til hvordan demontere/ta ut denne?

 

Hva annet kan være galt? Skulle _veldig_ gjerne ha sett verkstedmanualen for denne kursen, har for resten av bilen, men ikke for det elektriske. Håper noen kan hjelpe, jeg begynner å bli rådvill!

Endret av sveinub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare instrumentlyset som har streiket? Ikke utvendig? Isåfall ville jeg sjekket dimmeren til instrumentlyset, hvis denne ryker blir det ikke lys. Den kan enkelt testes ved å kortslutte de to ledningene som går inn på den :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare instrumentlyset som har streiket? Ikke utvendig? Isåfall ville jeg sjekket dimmeren til instrumentlyset, hvis denne ryker blir det ikke lys. Den kan enkelt testes ved å kortslutte de to ledningene som går inn på den :)

 

Har hatt den ut for å sjekke, men det er tre ledninger som går inn i rheostaten. Fra den ene og til de to andre ser jeg variabel motstand 1500 ohm til 2000 før den bryter.

1500 er jo ganske høy motstand, så jeg tenker kanskje at denne styrer f.eks en pulsbredde-modulator av lyset? Kanskje ikke så vanlig i 1996?

 

Er det ingen som sitter på koblingsskjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den ut for å sjekke, men det er tre ledninger som går inn i rheostaten. Fra den ene og til de to andre ser jeg variabel motstand 1500 ohm til 2000 før den bryter.

1500 er jo ganske høy motstand, så jeg tenker kanskje at denne styrer f.eks en pulsbredde-modulator av lyset? Kanskje ikke så vanlig i 1996?

 

Er det ingen som sitter på koblingsskjema?

 

Hvis det er tre ledninger er nok den ene jord til instrumentlyset i selve dimmeren. Tror ikke vi snakker noe pulsbredde-modulator her, dimmeren er bare et potensiometer i serie med instrumentlyset.1500 ohm høres altfor mye ut, og det er ikke uvanlig at det blir brudd i denne, da den blir relativt varm når lyset dimmes ned.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår