Gå til innhold

Frister for anmeldelse/førerkortbeslag.

Ranger emnet


TheBee

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt i gjennom trådene her og håper det jeg skriver her + svarene jeg får vil oppklare. Bakgrunnen for det jeg skriver er det jeg har lest meg til.

 

Situasjonen er som følger:

Tatt i fartskontroll i hastighet hvis straff resulterer i inndragelse av førerkort.

 

3 ukers frist for inndragelse av førerkort

Ved å ikke godta inndragelse av førerkortet har politiet 3 uker (+ postgang) til å oversendte FØRERKORTBESLAGET til retten. Dersom dette ikke gjøres innen fristen kan du be om førerkortet utlevert fra politiet.

 

Dette gir deg muligheten til å fortsette som trafikant inntil saken din er oppe for retten og dom er avsagt. Dersom dommen fastholder tap på førerretten vil førerkortet bli inndratt.

 

Er det noen som med rette kan bekrefte eller avkrefte min tolkning her?

 

Spørsmål om selve anmeldelsen:

Dersom man har tilstått fartsoverskridelsen, men ikke førerkortinndragelsen, er det da en frist for politiet å få saken i rettsapparatet/anmeldt? Hva er i så fall denne?

Er det noen frist politiet må forholde seg til dersom man ikke tilstår som gjør at saken kan "forsvinne"?

 

PS: Spørsmål om bakgrunnen til spørsmålet eller innlegg som ikke har relevans på spørsmålet frabes slik at denne tråden kun besvarer de "enkle" fakta.

 

Uansett er tipsene jeg har snappet opp i forskjellige tråder og forumer

- Ikke godta førerkortbeslag. Det er ingen konsekvenser/risiko forbundet med dette og gir deg kun mulighet til å kunne kjøre noen ekstra dager/uker inntil saken har en dom.

- Se alltid på beviset som tjenestebilen har på deg før du underskriver tilståelse.

- Tilstår du ikke risikerer du ekstra straff og bør ikke gjøres om du vet at de har en bunnsikker sak og du vet du har gjort den straffbare handlingen.

Endret av TheBee
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... hvis du har lest deg til svarere så vil du vel ikke få svar som er bedre egentlig, med tanke på at det er samme brukere.

 

Var en person her tidligere jeg ville lagt vekt på svaret til, brukernavn Juristen. Finner du tidligere svar på spørsmålene fra han er du tryggere.

 

Husk også at ord fra deg mot ord fra politimann, så kommer dommmerne til å tro politi.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at hvis du ikke har godtatt beslaget at politiet må sende saken over til retten innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller 3 uker regnet fra tidspunktet samtykket ble trukket tilbake. Gjøres ikke dette innen fristen har du krav på å få førerkortet tilbake, MEN politiet vil som regel uten unntak oversende det til retten selv om fristen på 3 uker oversittes. Dette betyr i praksis at selv om fristen oversittes så må du møte i retten der de behandler BESLAGET. Oversittes 3 ukersfristen har du dermed i automatisk førerkort frem til saken er endelig avgjort med dom.

 

Det er fult mulig å tilstå fartsovertredelsen eller lignende samtidig som man ikke samtykker i beslaget. Dette vil typisk være hvis man mener at beslaget/tapet av førerretten er et uforholdsmessig inngrep (krever mer enn at man er avhengig av førerkortet i jobben). Kjennelsen om det midlertidige beslaget og dommen som avgjør saken endelig skal behandle dette.

 

Det skal og sies at bevisbyrden for beslag og dom er forskjellige. For beslag kreves det bare sannsynlighetsovervekt, for dom kreves det skyld. I en perfekt verden med et perfekt rettssystem vil dette si at for beslag kreves det + 50 prosent for beslag, og nesten 100 for dom.

 

Som siktet i en straffesak har du og krav på å se sakens dokumenter, dvs at du kan kreve innsyn i alt av papirer etc ved selve kontrollen. Det som kan være greit å se etter hvis du har blitt tatt i laser er kalibreringen av laseren, dette skal gjøres etter nærmere bestemte retningslinjer. Det er f eks eksempler på folk som har blitt frikjent ved at tjenestemannen har foretatt kalibreringen av laseren på politistasjonen før de dro ut på kontroll, dette er feil da det skal gjøres på kontrollstedet slik at siktemidler etc ikke forandrer seg.

 

Håper dette var litt klargjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår