Espedal Skrevet August 15, 2009 Rapporter Share Skrevet August 15, 2009 God aften folkens, og velkommen til min nye Audi B5. Dette er første bilen min, og hittil er jeg storfornøyd med kjøreegenskaper og det helhetlige inntrykket. Bilen går som en drøm, og ser kliss ny ut inni til tross for å ha 144.000 km bak seg. Det er en 1,8 uten turbo, og bilen har vært inne til samtlige servicer og hatt oljeskift hver 6. måned. Men her kommer problemet: Ved tomgang høres motoren til forveksling ut som en diesel. Det er så markant at man ville ikke trodd det var bensinmotor uten å titte i tanken. Noen tanker om hva det kan være? I tillegg virker det som om det er noe galt med termostaten. Vanntempen ligger oppunder 90 grader i bratte oppoverbakker med høyt turtall, men ellers ligger den på 70>. Under en lengre nedoverbakke i Setesdalen gikk tempen helt under minimum på nåla. Kan dette være skadelig for motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
theStig Skrevet August 15, 2009 Rapporter Share Skrevet August 15, 2009 Hvordan trekker den når du holder konstant gass? Kan hende det er tenningsfeil. Siter + A4 Avant - Opel Omega B Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espedal Skrevet August 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2009 Den trekker jevnt fra tomgangsturtall til redline, null juks. En kompis har en Alfa 156 T.Spark som også høres ut som en diesel på tomgang, samt hadde veldig lav arbeidstemp. Han fikk høre at det skyldtes kulden, og at det kostet ham 15 hk. Det ville være dyrt å fikse, men motoren tok ikke ytterligere skade av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_eSOo_ Skrevet August 15, 2009 Rapporter Share Skrevet August 15, 2009 termostaten er kjapp å bytte og koster ikke stort :) bare kjøp kjøleveske så du har ny å tømme på .... få skrivd ut tegninger fra møller sitt program etka så ser du fort hvor den sitter og arbeidstempen din vil nok være på plass igjen :) gjort dette selv og det hjalp på tempen :) Siter - Audi coupe quattro typ85 - Audi A4 02 modell 1.8Tq Avant x Audi A4 96 modell 1.8Tq Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poolish Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Det står godt forklart her hvordan du skifter termostaten. skal ikke være noe problem. http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/203727-how-to-spyle-gjennom-kjolesystemet-dette-gjores-varmeaperatet-varmer.html Det er kansje litt vanskeligt å komme til. Så lenge du ikke har ei grav eller noe å kjøre bilen opp på, men det er en ikke noe vanskeligt å gjøre enne jobben selv. I linken står det godt forklart, hvordan du gjør allt fra å skifte termostaten, til å fylle på frostveske og lufte systemet. Bare husk å alltid bruke samme farge frostveske som er på bilen fra før av. Blander du forskjellige farger så kan de reagere på hverandre, og tette til systemet. Siter Morel - Sinfoni - Kinetik - Evus - Soundstream - Pioneer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet August 24, 2009 Rapporter Share Skrevet August 24, 2009 Espedal: min høres også ut som en diesel bil på tomgang, skal prøve å bytte olje, noen sier at detter er ventilpekking.. Castrol oljen skal fjerne denne isåfall.. må bytte olje uansett nu snart så... Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 24, 2009 Rapporter Share Skrevet August 24, 2009 Hei, pappa har en `97 A4 B5 1.8 Avant Quattro, denne har begynt å tikke mer og mer på tomgang, kjørte på Shell Helix Ultra helsynt skamdyr olje som ble brukt på service, har passet på å brukt denne ved oljeskiftene i mellom service. Bilen tikket så vidt på en løfter konstant, og sto litt på tomgang så tikket det mere. Han har nå hatt service hver 30k siden han fikk bilen, og oljeskift hver 15, det er brukt Shell Helix Ultra hver gang, muligens ikke når han tok service i Arvika, men ellers. Han har hatt bilen siden den hadde gått 100k, nå har dne passert 200k, siste skiftet ba jeg han handle Mobil1 på OBS! bygg. Billigere enn shell-olja, og iallefall ikke dårligere. Merket med en gang forskjell, oljetrykket kom utrolig fort etter oljeskift, bilen har enda ikke tikket, går mye finere, og muligens bedre. Dette gjelder da en bil med komplett servicehefte, oljeskift hver 15k, og orginalt filter er brukt hver gang, olja brukt nå sist er Mobil1 supersyn rally-ett eller annet, kjøpt på OBS! Bygg for under 400,- kroner for 4 liter. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.