Gå til innhold

Trenger hjelp med noen instillinger på forsterker...

Ranger emnet

ReaperX

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg en ADS P700.1 2800W forterker, en 12 tommer Pioneer basser 1400W og en Pioneer spiller...

http://www.pioneer.nl/no/products/25/131/201/TS-W308D2/index.html

http://www.pioneer.nl/no/products/25/121/61/DEH-P5100UB/index.html

Men jeg lurte på hvilke innstillinger osv. jeg skal ha på dette for og få maks effekt og uten at basseren går til hælvette?

Ser jeg har del jeg kan stille på spilleren og, men vet ikke hva jeg skal ha på? F. eks noe som heter Loudness som jeg kan enten ha på low, medium, high eller av... hva skal den stå på? får mye mer diskant og bass når den står høyere opp, men gjør de noe om den står på maks?

Sprengte den siste basseren jeg hadde (så kjøpte akkurat samma nå, på nytt), derfor tror jeg de kanskje var litt lurt og spørre her før jeg fikla med noe igjenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at alt skal stå på OFF/AV på spilleren, da spiller spilleren det som er på plata, uten noe ekstra.

Det du må passe på, er delefrekvensen på lavpass filteret ditt. Dette bør stå på maks 100hz, om du stiller dette på spilleren, eller på forsterkeren er en smaks-sak.

Når det gjelder forsterkeren, så er den det største problemet her, for den leverer lang ifra 2800watt, og siden du har en dual 2ohm sub, så MÅ du koble den i 4ohm til den forsterkeren, ellers er det game over for forsterkeren din, og den forsterkeren leverer vel ikke mer enn maks 500watt i 4ohm og da er det lett å spille høyere enn forsterkeren klarer, slik at signalet forvrenges, og suben ryker...

Hva har du av høytalere (foran) i bilen? og forsterker til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at alt skal stå på OFF/AV på spilleren, da spiller spilleren det som er på plata, uten noe ekstra.

Det du må passe på, er delefrekvensen på lavpass filteret ditt. Dette bør stå på maks 100hz, om du stiller dette på spilleren, eller på forsterkeren er en smaks-sak.

Når det gjelder forsterkeren, så er den det største problemet her, for den leverer lang ifra 2800watt, og siden du har en dual 2ohm sub, så MÅ du koble den i 4ohm til den forsterkeren, ellers er det game over for forsterkeren din, og den forsterkeren leverer vel ikke mer enn maks 500watt i 4ohm og da er det lett å spille høyere enn forsterkeren klarer, slik at signalet forvrenges, og suben ryker...

Hva har du av høytalere (foran) i bilen? og forsterker til dette?

Ja okei, LPF har alltid stått rundt 100hz...

Har kun orginale høytalere forann i bilen, og to Pioneer 6 x 9 i hattehylla som nå kun er koblet til spilleren. (skal kjøpe en forsterker senere)

Men viss jeg IKKE skrur Loudness på spilleren på og på medium, high eller noe så spiller de jo elendig...

Når jeg sprengte basseren sist, hadde jeg Loudness på high og volumet var rundt 40 (varte i rundt en uke før det kutta ut) Hadde ikke spilt den inn og var kanskje litt for høyt også, så var vell ikke rart den kutta ut...

Nå har jeg Loudness av og volumet på 35, syns de spiller greit men hadde ikke gjort noe med litt mer diskant og en del mer bass...

siden du har en dual 2ohm sub, så MÅ du koble den i 4ohm til den forsterkeren

Og hvordan kobler jeg den sånn?

Ikke så veldig god på dette akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor synes du at bassen er elendig uten loudness? Forsterkeren har jo volumkontroll for at du skal justere volumet i forhold til resten av anlegget.

Du må seriekoble spolene på subben. Dvs at du kobler sammen eine plussen på ein spole, sammen med minusen på den andre spolen. Dei 2 ledige tilkoblingene, kobler du til utgangen på forsterkeren

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor synes du at bassen er elendig uten loudness? Forsterkeren har jo volumkontroll for at du skal justere volumet i forhold til resten av anlegget.

Du må seriekoble spolene på subben. Dvs at du kobler sammen eine plussen på ein spole, sammen med minusen på den andre spolen. Dei 2 ledige tilkoblingene, kobler du til utgangen på forsterkeren

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID

For de første blir de mye mindre bass uten Loudness på, og diskanten er også lavere...

Viss jeg har Loudness på, på enten low, medium eller high, kjenner jeg trykke skikkelig godt... Men viss den er av er de ikke noe særlig trøkk, så lurte bare på om de gjorde no og ha loudnessen på low eller noe, synes nå de blir sååå mye bedre.

Men hvorfor seriekoble? Har kun en basser, skal jeg forsatt gjøre de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en sub med 2 spoler (2 pluss og 2 minus) og siden du ogsåhar en MONOforsterker (1 utgang) så må du enten seriekoble eller paralellkoble, og den forsterkeren takkler ikke 1ohm (paralellkobling) så da må du koblei 4ohm (seriekobling)

Når forsterkeren skal stilles inn, så setter du alt på OFF (loudnes, bass, diskant)på spilleren, så justerer du forsterkeren til ønsket nivå for suben din, og da trenger du ikke noe loudness senere ;)

Er du ute etter å få litt god lyd i bilen, så selger du de 6x9, og investerer i et bra frontsett, og forsterker til det... også bør du jo helt klart se etter en ny forsterker til suben din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider