Gå til innhold

Mondeo -01 1.8 125hk bruker olje

Ranger emnet


Sonax

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer kjøp av en slik mondeo som nevnt i topic, men så bruker motoren olje.

Og jeg fikk fortalt at disse motorene hadde en slik vane rundt 200tkm, så jeg lurer på hva dette er?

Noen som vet? Jeg tenkte jo med det samme toppakning,ventiltettinger eller stempelringer. Men så var bilen frisk og fint drag i, så da tenker jeg at det neppe er stempelringene, for da ville det jo vært dårlig komp og dårlig drag?

 

Håper noen som vet hva dette er kan hjelpe meg, for det haster med en avgjørelse om jeg skal ha bilen, og prisen er bra.

 

På forhånd takk

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tenke i noen forskjellige retninger.

Ventiltetninger og muligens slitte ventilstyringer

 

Slitte oljeringer, kan være like god kompresjon, men oljeringene drar ikke med seg olja som de skal.

 

Veivhusventilasjon, tenker da gjerne på pcv-ventilen

 

Utvendig svetting

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltettingene er vell ikke dyre saken, men hva koster isåfall slike ventilstyringer, og er dem vanskelig å bytte?

 

Ville tro at oljeforbruket ikke skulle vært så høyt dersom det var oljeringene som ikke dro med seg oljefilmen godt nok. Slik jeg har forstått det bruker den mye olje, så mye at det stinker brent olje bare den står og går på tomgang.

 

PCV-ventil, det kjenner jeg ikke til, dersom det ikke er for mye å be om håper jeg noen kan komme med en kjapp forklaring:)

 

Klarte ikke se noen åpenlyste oljelekkasjen, og er ikke noe drypp på marka hvor den har stått i noen dager.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCV-Positive Crankcase Ventilation-Positiv Veivhusventilasjon

Det sitter som oftest en ventil på innsuget på en bensinmotor, som regulerer åpninga mellom oljeutluftinga og innsuget, ved høyt undertrykk i innuget(tomgang eller motorbrems) tilnærmet stengt, ved lavt undertrykk, normal kjøring og akselerasjon mere åpent, om denne setter seg i låst stilling, lekker eller helt tett vil motoren få i seg unødvendig stor oljemngde den veien.

Tette rør i veivhusventilasjonen vil og øke trykket i veivhuset og spytte mere i motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår